VIDEO Nepăsare la centrele de informare turistică din "The Carpathian Garden" - Reportaj cu camera ascunsă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Dacă un turist străin ar avea curiozitatea să caute pe internet câte ceva despre Valea Prahovei ar afla că se află la o distanţă de 100 de kilometri nord de Bucureşti, că este una dintre cele mai populare zone turistice ale României şi că va fi propunerea ţării noastre pentru Jocurile Olimpice de Iarnă din 2022.

VIDEO Cum şi-au construit brandurile ţări ca Polonia, Rwanda şi Germania

VIDEO "Explore the Carpathian garden" este noul slogan turistic al României

Elenei Udrea i-a căzut frunza la Shanghai

Acelaşi turist ar mai putea afla şi câteva caracterizări precum „este o zonă foarte frumoasă" şi, impulsionat de informaţiile potrivit cărora Valea Prahovei este străbătută de un drum internaţional şi o autostradă în curs de înfăptuire, ar vrea să se convingă la faţa locului. Aşa ar alege principalele trei localităţi descrise ca având cel mai mare potenţial turistic: Sinaia, Buşteni şi Predeal. Mai cu seamă că aceste puncte figurează pe internet ca fiind dotate cu locaţii de informare turistică, din care el, vizitatorul străin, ar putea teoretic să obţină toate informaţiile necesare.

La faţa locului însă, situaţia nu este nici pe departe la fel de simplă. Reporterii „Adevărul" au testat gradul de dotare şi utilitatea practică a celor trei puncte de informare turistice situate pe Valea Prahovei. Dându-se drept turişti abia sosiţi dintr-o ţară vecină României, cei doi reporteri au avut ocazia să experimenteze pe propria piele cum este impulsionat şi ajutat un vizitator străin să „Exploreze Grădina Carpatină".

Timişoara: Plan pentru a pune Timişoara pe harta turiştilor străini

Iaşi: Centru-fantomă pentru turismul regional

Află aici cele mai importante 8 locuri de agrement din Galaţi

Sinaia: „Fiecare pe cont propriu"

Intrarea în centrul de informare turistică Sinaia se face în bubuiturile unui excavator ce culege bucăţi de trotuar împrăştiate. Înăuntru, un cuplu din localitate se interesează la cel aflat în spatele tejghelei dacă mai circulă microbuzul până la Azuga. Singurul element ce aduce aminte de statutul amplasamentului este un panou de plastic pe care sunt aranjate aproximativ 15 pliante. Niciunul în limba engleză sau într-o altă limbă de circulaţie internaţională.

Îl întrebăm pe bărbatul responsabil cu informaţiile dacă vorbeşte engleza. Răspunsul afirmativ vine dintr-o mişcare a ochilor peste cap, însoţită de o plescăială a limbii. Ne arată singurul pliant ce conţine câteva cuvinte în engleză, scrise sub atracţiile turistice ale zonei. În rest, toate răspunsurile conţin, într-o formă sau alta, cuvântul „nu": „Nu avem alte informaţii. Ghizi? Nu, nu sunt ghizi, zona este prea mică ca să folosim ghizi. Nu mai sunt alte centre în zonă de unde puteţi afla mai multe informaţii. Oricum, aveţi harta în faţă şi-mi puteţi pune întrebări. Fiecare este pe cont propriu aici".

Buşteni: centrul invizibil

Centrul informare turistică din Buşteni figurează pe lista oficială afişată pe site-ul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului, însă doar cu o adresă, fără fotografie. Pentru a-l descoperi, apelăm la amabilitatea localnicilor, mulţi dintre ei surprinşi că aşa ceva există la ei în localitate. Portarul de la Primărie face lumină în această problemă, îndrumându-ne cu gesturi largi către Casa Francofoniei din Buşteni. Aici există un birou micuţ unde este găzduit şi centrul de informare din Buşteni. Partea bună este că, datorită locului în care este situat, unii dintre angajaţi ştiu şi limba franceză. Partea proastă apare la câteva minute de la intrarea noastră, timp în care cei de acolo l-au chemat pe „vorbitorul de limba engleză".

Acesta pune pe masă o hartă de dimensiuni considerabile, după care începe să arate cu degetul. „Sunteţi aici. Aici este Caraiman, aici este Diham şi ar mai fi această zonă de atracţie". În rest, ca la Sinaia: nu există ghizi, plimbări organizate prin zonă sau alte materiale promoţionale în limba engleză. Singura opţiune este harta prezentată, realizată în întregime în limba română.

Întârzieri

Accesul pe Valea Prahovei este oricum anevoios, atât cu trenul, cât şi cu maşina. Trenul întârzie din cauza lucrărilor interminabile, iar drumurile auto sunt subdimensionate.

Predeal: cele două hărţi

Centrul de informare turistică din Predeal este cel mai mare din zonă. Construcţie nouă, amplasată la doi paşi de gara din localitate, punctul constă într-un birou încăpător împărţit în două bucăţi: una mică, pentru turiştii sosiţi să ceară informaţii, şi alta, dublă ca mărime faţă de prima, ce serveşte ca loc de muncă pentru cele două angajate.

Una dintre acestea reia povestea găsită şi în cele două centre vizitate anterior: nici aici nu există ghizi, sau vreo altă posibilitate de a explora frumuseţile locale însoţit de un profesionist.

În schimb există o hartă mică, în limba română şi o altă hartă, a întregii zone, care nu se poate oferi gratuit. Pentru ca turistul străin să poată descifra, cât de cât, obiectivele din zonă, i se oferă această a doua hartă, la preţul de 4 lei. Dar şi un indiciu pentru cum ar putea vedea şi alte obiective turistice: o bucată de hârtie A4, pe care sunt înscrise câteva destinaţii. Tot în română. Ni se spune să sunăm la un număr de telefon, aparţinând unei vile din Predeal, şi să facem o rezervare.

Centrele de informare turistică din Sinaia, Buşteni şi Predeal le sugerează turiştilor străini să se descurce pe cont propriu, cu dicţionarul în buzunar. Şi programul de funcţionare al centrelor era interesant. În cusul săptămânii era deschis de la 9.00 la 16.00, iar în weekend de la 10.00 la 14.00. În rest: „pe cont propriu".

Ce alternative avea Udrea pentru brandul de ţară

Anchetă pentru „Frunza lui Udrea”

Fiasco la lansarea brandului României de la Expo 2010 Beijing: imaginea României, promovată pe stil vechi

Laszlo Borbely: Pe lângă un brand turistic, trebuie să avem drumuri şi servicii

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite