Ce-i sperie cu adevărat pe bancheri

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Un client al BCR, din Focşani, a învins aroganţa cu care acţionează bancherii în România. Exemplul lui trebuie urmat de către toţi cei care sunt trataţi abuziv de bănci. Cu cât mai mulţi, cu atât mai bine.

Când îţi vine acasă plicul cu "rata" de la bancă şi constaţi că a crescut iar suma de plată, sub diverse motive, simţi că eşti înşelat. Dacă ceri explicaţii băncii, primeşti un potop de argumente complicate care nu te conving, de cele mai multe ori. Cei mai mulţi le înghit şi plătesc, chiar dacă o fac cu sentimentul că au fost înşelaţi.

Puţini au răbdare
să verifice dacă nu cumva banca a comis un abuz, bazându-se pe faptul că un biet client nu se va încumeta să se ia la trântă cu ea. Sau pe faptul că instituţiile care trebuie să protejeze publicul reacţionează mai lent.

Traian Ţoca este focşăneanul care a ales să nu se lase înşelat, a studiat atent contractul, a citit legea şi s-a adresat instanţei. Justiţia i-a dat dreptate, a obligat banca să-i modifice contractul şi să-i reducă suma lunară pe care o achită. Remarcabil în acest caz este că domnul Ţoca a învins de unul singur, în instanţă, armata de avocaţi a BCR.

Vă daţi seama cât de grosolan a fost abuzul?

O bancă nu comite un astfel de abuz împotriva unui singur client. Probabil că sunt mii de români, clienţi ai mai multor bănci, în situaţia lui Traian Ţoca şi habar nu au că o pot schimba. Tuturor le-ar fi simplu să obţină sentinţe similare şi să oblige bancherii să le reducă ratele.

În poziţia de forţă pe care se plasează în faţa clienţilor, bancherii se bazeză pe câteva fenomene tipice societăţii româneşti.

Primul este faptul că statul nu-şi face bine datoria în misiunea de a apăra publicul de abuzuri. Reclamaţiile intră într-un circuit mult prea complicat şi lung, pentru a ajuta cu ceva clientul, dar care produce impresia că banca este invincibilă. De multe ori chiar este aşa. Departamentele juridice ale băncilor ştiu cum să gestioneze extrem de eficient relaţia cu funcţionarii statului. Este un fenomen pe care publicul nu are cum să-l modifice.

Al doilea pilon pe care băncile îşi bazează succesul în operaţiunile abuzive împotriva clienţilor este imaginea Justiţiei. Cei mai mulţi nu se gândesc să dea în judecată banca, pentru simplul motiv că au convingerea că nu vor rezolva nimic. Procesele durează prea mult, consumă timp şi mai ales nervi. Pur şi simplu devine mai puţin păgubitor să accepţi micul furtişag al băncii, decât să te judeci cu bancherii.

Traian Ţoca a demonstrat
că banca nu este invulnerabilă şi că un simplu client, chiar fără avocat, poate învinge sistemul în instanţă. A demonstrat că nu este chiar atât de greu şi păgubos să dai în judecată banca. Cea mai importantă demonstraţie este însă aceea că, pe această cale, clientul poate schimba ceva.

Probabil că mai sunt
în România clienţi ai băncilor care au câştigat astfel de procese. Numărul lor nu este acum suficient de mare pentru a produce o schimbare importantă pe piaţă, dar poate să fie şi acest lucru depinde numai de fiecare dintre dumneavoastră, cei care citiţi aceste rânduri şi sunteţi într-o situaţie similară.

Dacă veţi decide să mergeţi toţi în instanţă, să vă asumaţi poziţia celui care refuză să se lase fraierit şi luptă pentru drepturile lui, indiferent de forţa adversarului, lucrurile se pot schimba în bine. Dacă vă veţi lăsa descurajat de mirajul forţei băncilor în Justiţie, exemplul lui Traian Ţoca nu va avea nicio valore.

Trebuie să ştiţi că un precedent în instanţă nu înseamnă neapărat că un alt complet de judecată va decide la fel. Este posibil ca în alt oraş, alţi judecători să decidă altceva.

Foarte probabil este însă ca dosarul Ţoca versus BCR să conţină argumente care vă ajută să formulaţi o acţiune cu mari şanse de succes. Important este să existe cât mai mulţi clienţi care să deschidă litigii, pentru a schimba ceva în viitor. Numai aşa puteţi determina băncile să înceapă să se teamă şi să se gândească de o mie de ori înainte de a produce vreo schimbare în condiţiile de plată.

Numai aşa puteţi pune la respect bancherii,
pentru că situaţia în care sunt daţi în judecată pe bandă rulantă şi pierd proces după proces este cea care îi sperie cu adevărat.

Puteţi face asta?

PS Dacă aţi făcut-o deja, explicaţi mai jos, în zona de comentarii, cum aţi procedat, pentru a-i ajuta pe cei care decid să nu se lase înşelaţi.

Mălin Bot este redactor-şef adevarul.ro



Citeşte alte opinii ale jurnalistului Mălin Bot


Capatos, Crin şi Vadim în fundul gol. CTP derapat


Punem şi noi mâna pe lopată?

Ilie Năstase, campionul bădăran

Preşedintele şi marea manipulare

Tupeul lui Lucescu


De ce nu ne pasă de România?

Vrăjitoare infractoare

Săracii țigani bogați

Atrocităţi comise în numele lui Dumnezeu

România mea şi România lor


Citeşte alte opinii de blogul jurnalistului Malin Bot:

Opriţi-l pe Capatos!

Ipocriții

Ungurii ne servesc o lecţie

Revoluţia care nu a mai avut loc

Nevoia de modele şi morală

Campionul bădăran s-a răţiot aiurea la jurnalişti


Citeşte alte opinii pe platforma
ideilibere.ro“:

image image image image image image

Libertatea cuvântului ne aparţine nouă şi nimic nu poate să o îngrădească, dacă noi nu vrem asta

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite