FOTO Mare e "grădina Carpaţilor"! Oferta CFR pentru turiştii de pe Valea Prahovei: "Sari din tren"

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Turiştii care merg cu trenul pe Valea Prahovei sunt obligaţi să sară din vagoane pe mirişti, peroanele gărilor fiind foarte mici. Lucrările haotice de modernizare a căilor ferate pe ruta Bucureşti-Braşov se răsfrâng asupra călătorilor: picioare rupte şi întârzieri de sute de minute.

Sâmbătă, 23 iulie, ora 6.15, Bucureşti. Sute de călători sunt  aşezaţi la cozi, la ghişeele Gării de Nord. Oamenii se îngrămădesc pentru că dintre cele zece case de bilete doar patru sunt deschise. Când ajungi la ghişeu şi ceri un bilet la acceleratul nr.1745, „de Sinaia", care pleacă din Bucureşti la ora 7.30, ţi se răspunde sec şi metalic: „Nu este loc".

Citeşte şi:

Căile ferate din România, victima statului

AFP: Europenii circulă cu trenul, românii preferă maşina pentru că trenurile au întârzieri foarte mari

Liniile de tren destinate garniturilor personal din gara Arad dau mari bătăi de cap călătorilor

Turiștii străini care vin în vacanță în România sunt nemulțumiți de întârzierile trenurilor

Deşi ajungi cu o oră înainte de a pleca trenul, abia mai găseşti loc liber să circuli în picioare la oricare dintre trenurile care trec prin Valea Prahovei. „De ce nu mai sunt locuri?".

„Ehhh de ce...ce întrebare!", răspunde angajata lăsându-se pe spătarul scaunului. La coada de alături, o altă vânzătoare se strâmbă la un tânăr care îşi aşteptase rândul de 15 minute. „Dom'le nu am rest. Du-te şi-ţi schimbă". Sertarul  casieriţei e plin de bani mărunţi. Singura variantă de a mai ajunge cu trenul la Sinaia este să-ţi cumperi „bilete cu locuri în picioare".

Sinaia din lanul de porumb

În vagonul acceleratului e atât de aglomerat încât abia poţi să te răsuceşti în loc. Pentru că nu poate să stea în picioare din cauza operaţiei la genunchi, un tânăr se aşază pe closetul din WC. Stă cu uşa deschisă şi abia respiră din cauza mirosului din toaletă.

Îl simt şi cei trei turişti sud-coreeni care, atunci când nu se strâmbă, zâmbesc ca să se pozeze cu aglomeraţia. Vorbesc în limba lor despre Sinaia pronunţând fiecare silabă ca pe un cuvânt de sine stătător: „Si-na-iaaa".

Controlorul verifică biletele. Abia poate trece printre rândurile de turişti îngrămădiţi pe coridoare. La Ploieşti Vest, acceleratul ajunge fără nicio secundă de întârziere. Suntem însă avertizaţi că urmează ce e mai greu.

„De la Câmpina începe calvarul. Trenul se opreşte aiurea în câmp. Odată am ajuns la Sinaia după patru ore în loc de două. Tot anul şi-au bătut joc de noi", spune Paul Gavrilă (29 de ani), din Ploieşti.  Între Câmpina şi Breaza, acceleratul se opreşte într-un lan de porumb. 

Un ceferist flutură un steag galben."Stăm mult aici?", ies întrebările călătorilor pe geamurile vagonului încins de soare. Sud-coreenii se precipită. „Si-na-ia?", întreabă ei aratând disperaţi spre lanul de porumb. Se liniştesc când aud că acolo nu e staţie. Par să se fi resemnat ca şi ceilalţi călători cu mirosul de WC public şi cu căldura de seră din vagoane. ­După opt minute de staţionare, trenul a luat-o din loc. 

Urcă cine vrea, coboară cine poate

Până la Comarnic, trenul mai opreşte o dată în câmp. Doi tineri se sperie. „O fi Comarnic aici?". „E Comarnicul! Se vede în faţă!". Dau să coboare. Se răzgândesc. „O mai opri şi în gară?"."Poate opresc". „De la CFR mă aştept de la orice. Scriu în compartiment că trenul va merge pe liniile astea cu 160 de kilometri la oră. Ha, ha, ha!".

În gara din Comarnic, ultimele două vagoane nu mai ajung la peron şi astfel oamenii trebuie să sară de la un metru înălţime, direct pe pietrele dintre şine. O bătrână nu are curaj să sară. Încearcă să iasă din vagon mai întâi cu dreptul, apoi cu stângul, apoi cu ambele picioare. Este ajutată. Oftează. Înjură.

Bucureşti- Sinaia, întârziere de o oră

La Sinaia, acceleratul ajunge în trei ore în loc de două. La fel ca şi la Comarnic, ultimele două vagoane nu mai ajung la peron.

Călătorii trebuie să sară între două linii de tren. Din faţă, o locomotivă trece razant pe lângă călătorii care trebuie să se lipească de trenul din  care au coborât. Unii îşi astupă urechile de zgomot. Alţii, mai slabi de înger, rămân nemişcaţi. „Si-na-iaaa?!", se aud din spate  sud-coreenii acoperiţi de un nor de praf.

„Se lucrează"

Reprezentanţii CFR Călători susţin că întârzierile din acest an de pe Valea Prahovei sunt cauzate de lucrări de modernizare făcute la liniile ferate din zonă.  „Întârzierile trenurilor din oferta de servicii a CFR Călători înregistrate pe ruta Bucureşti - Braşov sunt generate de lucrările absolut necesare de reabilitare şi modernizare a secţiei de circulaţie Comarnic - Sinaia", spune purtătorul de cuvânt al CFR Călători, Cornelia Bolînă.

Pentru ca circulaţia să fie reluată în condiţii normale mai avem de aşteptat până în decembrie 2011, când se estimează că lucrările vor fi gata. De la începerea lucrărilor, cele 40 de trenuri care circulă zilnic  pe Valea Prahovei au ajuns să acumuleze împreună 900 de minute de întârzieri, asta însemnând o medie de 23 de minute pe tren.

În ceea ce priveşte călătorii nevoiţi să sară de la un metru din vagoane din lipsa unui peron, reprezentanţii CFR SA dau vina tot pe lucrările de modernizare. „Liniile 1, 2 si 3 din staţia Sinaia sunt închise circulaţiei pentru lucrările de reabilitare, iar circulaţia trenurilor în staţia Sinaia se face pe liniile 4, 5 si 6, linii amenajate cu peroane provizorii pe durata lucrărilor", spune Laurenţiu Ninu, purtător de cuvânt CFR SA.

Românii ocolesc CFR

În prima jumătate a acestui an s-a înregistrat o reducere a numărului de călători CFR cu 15 % faţă de perioada similară a anului trecut. Dacă în primele şase luni  ale lui 2009 s-au înregistrat 29 de milioane de călători, anul acesta doar 25 de milioane de pasageri au mai urcat în mijloacele de transport ale CFR.

CFR a obţinut  îndurare de la UE

Conform  Regulamentului European 1371 din 2007, statele membre ale Uniunii sunt obligate să-i despăgubească pe călători în cazul în care trenurile cu care circulă suferă întârzieri nejustificate. Astfel, dacă trenul ar avea întârzieri între una şi două ore, clientul ar primi înapoi 25% din valoarea tichetului de călătorie.

În cazul în care întârzierile depăşesc două ore, jumătate din valoarea biletului este returnată clientului.  Aceste măsuri nu pot fi încă aplicate în ţară. Ministerul Transportului din  România a obţinut de la Uniunea Europeană o derogare de cinci ani datorită infrastructurii precare şi a lipsei investiţiilor în domeniul feroviar.

Eurogară inaugurată cu filme porno

Câteva secvenţe dintr-un film cu conotaţii sexuale au rulat ieri pe una dintre plasmele amplasate pentru proiectarea spoturilor publicitare din Eurogara Drobeta Turnu- Severin, chiar la inaugurarea acesteia. Scenele au rulat chiar în momentul în care autorităţile prezente la eveniment au ajuns în faţa ghişeelor deschise.

După ce responsabilii şi-au dat seama de eroare, filmul a fost scos din playlistul plasmei.  Lucrările la noua gară au demarat în 2004, au costat 6 milioane de euro, iar întârzierile au fost de 4 ani şi 4 luni. Cristina Popescu

„S-a stricat locomotiva"

Călătoria cu ultimul tren de noapte spre Sinaia, acceleratul 1641 Bucureşti Nord - Baia Mare, a adus mari surprize călătorilor la 18 iulie. Între Comarnic şi Sinaia, locomotiva care era pregătită să tragă după ea 15 vagoane până în Ardeal a capotat. Cu zece kilometri înainte de Sinaia, în plin urcuş pe Valea Prahovei, trenul s-a oprit cu scrâşnet greu de frâne, apoi a înţepenit pe loc 15 minute, după care a luat-o înapoi, spre Comarnic, cu viteză crescândă.

A fost oprit în Comarnic, unde mecanicii de locomotivă au explicat călătorilor că "s-a stricat locomotiva şi nu mai poate urca până la Sinaia". Pasagerii au aflat, după multe întrebări, că trebuie să aştepte o altă locomotivă, care urma să vină dinspre Sinaia.

Cum între Comarnic şi Sinaia se circula pe un singur fir şi între timp veneau şi alte trenuri din sens invers, a fost nevoie de 50 de minute până să vină rândul şi locomotivei salvatoare. Călătorii care aveau Sinaia ca destinaţie au întârziat, în total, două ore.

Peronul- o problemă naţională

HUNEDOARA Maria Barabaş este unul dintre hunedorenii cărora peroanele prea scunde şi scurte din gara Deva i-au cauzat neajunsuri şi probleme grave. „Acum câţiva ani am vrut să cobor din tren şi am ajuns în genunchi. Am căzut şi mi-am luxat glezna. Am avut noroc că nu mi-am rupt piciorul", a declarat femeia de 65 de ani, din comuna Pui.  (Iulia Tudor)
 
GORJ(foto) În staţia CFR din Rovinari, oamenii sunt nemulţumiţi de faptul că peronul dintre şine este foarte îngust, astfel încât mulţi dintre ei se aruncă din tren direct în bălării, pentru a evita să se accidenteze. „Până la linia a patra, de unde luăm noi trenul către Târgu-Jiu, nu sunt peroane şi uneori suntem nevoiţi să trecem prin alte trenuri ca să ajungem la al nostru. Câteodată pleacă trenul fără noi, dacă ne mişcăm greu", spune Alexandru Dragomir (57 de ani), angajat al Termocentralei Rovinari. (Silvia Stoenescu)



ARAD. Şi în gara Arad trenurile CFR nu opresc de multe ori la peron, nemulţumindu-i pe călători. "Dacă ai bagaje, aşa cum am eu, e aproape imposibil să te caţeri până la tren", spune Florica Mangu, o arădeancă care a luat personalul spre Brad. (Claudia Adjudeanu)

image
image
Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite