Salariile şi pensiile pot rămâne reduse şi în 2011, dacă măsurile de austeritate nu produc economii la buget

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Pensiile şi salariile ar putea rămâne la nivelul micşorat şi după 1 ianuarie 2010. Condiţia pentru ca aceste venituri să mai crească ar fi ca măsurile de austeritate decise de Guvern să îşi producă efectele, declară, pentru „Adevărul”, Andreea Paul Vass, consilier economic al premierului Emil Boc.

Ea spune că restructurarea aparatului bugetar, care ar însemna concedierea a „cel puţin” 70.000 de bugetari până la sfârşitul anului, ar trebui să producă totuşi suficiente economii la fondul de salarii.

Mai citeşte şi:

ARAD: Indemnizaţia mică, spaima mămicilor care contestă cu vehemență decizia guvernului

Boc: "Acest guvern nu are nicio vină, în esenţă, pentru că trebuie să impună măsurile"

Taxa de habitat: sloganul „daţi banii pentru clădiri!" transformat în „daţi bani dacă vreţi!"


Doamnă Andreea Vass, multe voci avizate susţin că măsura tăierii pensiilor şi salariilor nu rezolvă fondul problemei....

Sigur că este adevărat că fără măsuri de restructurare a aparatului bugetar, numai tăierile de salarii şi de pensii nu pot rezolva problema de fond.  Noi de fapt asistăm la falimentul a două modele. Cel economic, bazat pe consum, pe speculaţii, inflaţie ţi importuri  şi care a dovedit că nu poate să fie susţinut şi a modelului politic care se bazează pe clientelism politic, aşa cum am văzut în România în ultimii 20 de ani, iar puroiul a erupt în momentul în care buba a fost agresată de dinţii foarte ascuţiţi ai crizei internaţionale, care ne-a afectat aşa de brutal şi care ne-a arătat de fapt cât de bolnavă este societatea românească, economia românească şi clasa politică deopotrivă.

MAI CITEŞTE ŞI:

GALERIE FOTO Bugetarii bănăţeni şi-au vărsat năduful pe timişorenii care le plătesc salariile

Sindicatele arădene au început lupta pentru drepturile lor


Urmează deci şi o restructurare a aparatului bugetar ?

Nu doar că urmează, dar se vor face în tandem. Pentru că nici nu putem discuta despre justificările economice ale acestor diminuări temporare dacă nu rezolvăm problema de fond. Ori Guvernul şi-a propus deja diminuarea aparatului public cu 70 de mii de bugetari – cel puţin- pentru că la nivelul autorităţilor locale mă aştept la restructurări şi mai puternice, avem un pachet activ de măsuri de relansare economică, pornind de la fondurile de garantareşi contra-garantare care vor stimula mediul de afaceri să aibă acces la investiţii, până la un pachet mult mai curajos de luptă contra evaziunii fiscale. Aşteptăm o propunere de lege privind achiziţiile publice şi aicea urmărim cel puţin 2 obiective: scurtarea procedurilor şi transparentizarea procedurilor, astfel încât cel puţin 40% să se poarte prin mijloace electronice.

Topul pensionarilor de lux din zona de Vest a ţării: 28.000 de lei pentru un fost aviator

CLICK AICI PENTRU O GALERIE FOTO CU PROCUROAREA DE LUX ȘI PENSIONARUL SĂRAC LIPIT PĂMÂNTULUI

Revenind la cifra de 70 de mii de bugetari care ar urma să dispară din sistem. Vorbim aici de posturi, sau de oameni?

Vorbim aici despre oameni. Sigur că dumneavoastră vă gândiţi la cele 150 de mii de posturi care sunt în continuare vacante. Dar noi ne gândim acum la o raţionalizare a cheltuielilor publice cu salariile, care ne impune efortul de a recalibra dimensiunea instituţiilor publice din perspectiva angajărilor reale.

Până când se vor produce aceste aceste concedieri ?

HUNEDOARA: Pensii sărăcăcioase versus pensii babane

REŞIŢA: Mame împovărate de coşul de cumpărături

Pînă la sfârşitul anului. Dar încă o dată: propunerile efective de disponibilizări vin de jos în sus, adică de la nivelul instituţiilor către Guvern. Noi putem face unele estimări la nivel central, dar numai realitatea ne va arăta câţi, exact, pot fi daţi afară, astfel încât să nu afectăm derularea normală a serviciului public.

Administraţia arădeană cheltuie milioane de euro pe investiţii inutile


Restructurarea aparatului bugetar va continua şi anul viitor?

Scopul este să avem o administraţie mai eficientă şi mai transparentă, iar deciziile ferme politice s-au luat, acţiunile deja încep să fie vizibile... Vedeţi cazul expunerii pe site-urile proprii ale instituţiilor publice a tuturor angajaţilor şi a veniturilor salariale nete. Acest efort trebuie să continue la nivelul autorităţilor locale, dar pe fond, cel mai important lucru rămâne cum şi când informatizăm serviciul public ţi îi îmbunătăţim calitatea.

Ce înseamnă, pe de altă parte, declaraţia premierului Emil Boc, că tăierile de pensii şi salarii sunt temporare, până la sfârşitul anului? Aceste venituri ar putea reveni la valoarea actuală după 1 ianuarie 2011?

Da, vor reveni, proporţional cu succesul politicilor despre care am vorbit până acum.

Ce înseamnă acest lucru?

Noi, odată ce restructurăm aparatul bugetar din punct de vedere al numărului angajaţilor, putem reveni la salariul de până acum în măsura în care se fac economii la buget.

Deci cineva care, începând cu 1 iunie, are salariul tăiat până la sfârşitul acestui an, câţi bani va lua de anul viitor? Salariul lui revine la valoarea de acum, valabilă până la 31 mai 2010, ori ar putea să mai crească puţin în raport cu decembrie 2010, dacă economia ţării îşi mai revine?

Primul criteriu care va determina viteza cu care se va reveni la nivelul actual al salariilor ţine de efortul de restructurare. Al doilea criteriu ar fi relansarea activităţii economice, cu alte cuvinte a încasărilor bugetare, iar al treilea ar fi eficienţa şi calitatea serviciilor publice. De toate aceste 3 criterii depinde nivelul ulterior al salariilor.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite