Iaşi: Interviu/ Daniel Piftor: „Sunt companii care nu ştiu că există Protecţia Consumatorului“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Băncile şi serviciile de telefonie se află în topul serviciilor de care ieşenii se arată nemulţumiţi. Daniel Piftor, şeful Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorului (CJPC),  povesteşte despre cele mai reclamate produse şi servicii din judeţ.

Adevărul de Seară: Câte reclamaţii ajung lunar la Protecţia Consumatorului?
Daniel Piftor: Eu am venit la conducerea instituţiei în iulie 2010. De atunci şi până la finalul anului trecut echipele Comisariatului Judeţean au făcut 1.376 de acţiuni de control. Valoarea amenzilor a fost de 3,81 de milioane de lei, iar a produselor oprite de la comercializare este de 20.300 de lei. Am înregistrat în această perioadă peste 1.981 de reclamaţii, iar valoarea despăgubirilor pe care le-am decis este de 14.064 de lei. Avem în jur de 220 de reclamaţii pe lună, în afară de controalele tematice care sunt stabilite de către Autoritatea Naţională.

Îşi cunosc ieşenii drepturile în calitate de consumatori?
Primim destul de multe reclamaţii. Acest număr noi îl interpretăm ca o dovadă că locuitorii judeţului Iaşi sunt informaţi şi ştiu cui să se adreseze. Cele mai multe reclamaţii pe care le-am primit în ultimele luni vizau Ordonanţa 50, unde este vorba despre credite. Noi am aplicat sancţiuni foarte mari la bănci, dar toate procesele verbale pe care comisarii le-au întocmit, toate sunt contestate în instanţă de către cei incriminaţi. Soluţionarea acestor cazuri ar putea să dureze şi ani întregi.

Cei care şi-au reînnoit contractele de credit în această perioadă au beneficiat de facilităţile oferite de Ordonanţă în ceea ce priveşte anumite comisioane pe care banca le percepe?
Am constatat că sunt operatori economici în judeţ, situaţi la strada mare, nu pe străzi lăturalnice, care nu au fost controlaţi de doi-trei ani. Au fost şi comune nu foarte departe de Iaşi unde am ajuns la operatori economici care nu ştiau nici măcar că există Protecţia Consumatorului

Dacă ar fi să facem un top al celor mai reclamate produse şi servicii, care s-ar situa la vârful clasamentului?
Serviciile bancare ar fi cu siguranţă în top. S-au înregistrat în ultima jumătate a anului trecut 1.720 de reclamaţii. Pe locul doi sunt serviciile de telefonie fixă şi mobilă, în ceea ce priveşte contractele care sunt semnate între societate şi consumator. Tot în ceea ce priveşte telefonia fixă şi mobilă avem 64 de reclamaţii care au vizat calitatea, lipsa semnalului. Pe locul trei serviciile de la furnizorii de cablu, cu 70 de reclamaţii, serviciile de internet, cu 66 de reclamaţii. În ceea ce priveşte reclamaţiile pentru serviciile de construcţii, acestea pot fi cuplate cu cele de termoizolaţii. Noi avem în baza de date a comisariatului aproximativ 50 de companii pentru care am avut reclamaţii. Au fost reclamaţii legate de nerespectarea termenelor de dare în folosinţă a lucrării respective, inclusiv pentru lucrări de cavouri la cimitire. Chiar dacă sunt altfel de lucrări, ele sunt importante pentru beneficiari, pentru oamenii în vârstă care au dat uneori chiar toată suma de bani şi societăţile nu au mai fost de găsit nici la sediul social, nici la punctul de lucru. Sunt, astfel, 50 de societăţi de construcţii cu care noi am avut probleme.

Sunt cazuri pozitive, de companii pe care le-am putut identifica şi care, sub presiunea comisarilor, au finalizat până la urmă lucrările respective. Dar sunt şi cazuri în care nu am putut să găsim pe nimeni. La sediile sociale am găsit cu totul alte persoane, iar la punctele de lucru pe nimeni şi oamenii au rămas păgubiţi. Din lunile martie-aprilie, când se va încălzi afară, se vor relua aceste lucrări. Este foarte important pentru consumatori să ştie că ne pot confrunta şi pe noi. Pot veni la sediul Comisariatului şi pot întreba dacă au fost probleme cu societatea cu care vor să lucreze. Noi îi putem sfătui, în baza listei pe care o avem.

Şapte reclamaţii în doi ani pentru aceeaşi cuvertură

Adevărul de Seară: Primiţi şi reclamaţii inedite la sediul Comisariatului?
Daniel Piftor: Pe lângă reclamaţiile obişnuite primim şi reclamaţii mai deosebite.  Chiar în urmă cu câteva zile am primit prin telefon o reclamaţie despre un preot care nu a fost prezent la o cununie. Mireasa era foarte supărată de acest lucru şi a găsit de cuviinţă să apeleze la instituţia noastră. Noi am trimis atunci către Mitropolie cererea.
A mai fost un caz la Paşcani, un tip Stelică ce vindea nişte ceaune de tuci în târg, pe marginea drumului. Cel care a trimis la noi reclamaţia spunea că au găuri în ele. Un alt exemplu de sesizare inedită este cea pe care am primit-o de la o tânără care luase o serie de medicamente. Aceasta reclama că nu îi cresc sânii şi nu ştie ce să facă, pastilele nu sunt bune şi a dat un braţ de bani pe ele.

Am mai avut o reclamaţie de la o doamnă care nu era mulţumită de o cuvertură şi a făcut o reclamaţie de vreo şase pagini. De doi ani  ea este plecată la fiica ei, în America sau în Canada. Stă acolo o perioadă de timp şi când vine reia problema cuverturii şi iar aşterne pe hârtie problema. Este o reclamaţie care tot apare. De regulă ea în perioada rece pleacă în străinătate la copii, iar vara, când se întoarce îşi aduce aminte de vechea problemă.

Avem în jur de 6 sau 7 reclamaţii care vizează aceeaşi cuvertură. Noi am mers şi la agentul economic, am făcut verificări, i s-au remediat nişte probleme, dar tot a găsit altele.

Citeşte şi alte interviuri la masa „Adevărul“

Şefa IŞJ Liliana Romaniuc: „Aş elimina titularizarea din învăţământul românesc" (FOTO şi VIDEO)

Adrian Ardeleanu: „Tradiţiile au devenit o sursă de câştig"

Gabriela Vasilache: „Angajatorul este cel care pune condiţiile"

Adrian Mogoş: „Avocaţii sunt vulnerabili la trafic de influenţă"

Leonid Antohi: „Sportul ieşean este în groapă“

Vasile Astărăstoae: „Medicii sunt trataţi ca nişte copii fără discernământ"

Iaşi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite