Ultimele cuvinte ale piloţilor lui Kaczynski: "Nu miroase-a bine"

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Stenograme „Va fi macabru. Nu se vede nimic“, spune o persoană neidentificată, cu 37 de minute înainte ca aeronava preşedintelui polonez Lech Kaczynski să se prăbuşească în Rusia, lângă Smolensk. Experţii spun că transcrierea conversaţiilor din cabina piloţilor conţine prea multe elemente indescifrabile pentru a stabili cauza accidentului.

Discuţiile din avionul prăbuşit la Smolensk, publicate

Piloţii avionului prăbuşit lângă Smolensk au acţionat cu imprudenţă

VIDEO O înregistrare video a tragediei de la Smolensk lasă să se înţeleagă că ruşii au tras în supravieţuitori

Smolensk: cinci secunde ar fi fost de ajuns pentru evitarea tragediei

Potrivit stenogramelor publicate recent pe internet de autorităţile poloneze, primele discuţii în cabina de pilotaj au fost înregistrate la 10.02 (ora Moscovei), cu 39 de minute înainte de prăbuşire. Piloţii de pe avionul prezidenţial Tu-154 erau la curent, în acel moment, cu faptul că o ceaţă deasă acoperea oraşul rus Smolensk. La ora 10.04, o persoană neidentificată spune: „Va fi macabru. Nu se vede nimic". Totuşi, nimeni nu reacţionează, iar atmosfera este relaxată.

„Nu miroase-a bine"

La 10.11, pilotul secund se arată încrezător. „Ne vedem la sol. Vom vedea ceva jos, nu va fi o tragedie", a glumit el, vorbind prin radio. Şase minute mai târziu, căpitanul Arkadiusz Protasiuk era de altă părere: „Nu miroase-a bine. Ceaţa nu s-a dispersat. Nu va fi uşoară aterizarea". La 10.23, cu 18 minute înainte de prăbuşire, avionul era în plină procedură de coborâre. Controlorii de pe aeroportul din Smolensk avertizează: „Orizont (vizibilitate): 400 de metri".

Apoi revin: „Nu sunt condiţii bune de aterizare". Comandantul aeronavei răspunde: „Dacă e posibil, vom încerca să aterizăm. Dacă vremea e proastă, ne vom retrage". Cu 15 minute înainte de accident, în cabina piloţilor vine Mariusz Kazana, şeful direcţiei de protocol a preşedintelui Kaczynski. Piloţii i-au spus că o aterizare la Smolensk ar putea fi imposibilă. Zece minute mai târziu poate fi auzit din nou şeful de protocol, care spune: „Preşedintele nu a decis încă ce vom face".

Ţipete de disperare

Ultimele 20 de secunde sunt punctate de comenzile automate ale sistemului de alertă al avionului: „Pull up" ( Urcă) şi „Terrain ahead" (care avertizau în legătură cu proximitatea solului) şi de indicaţiile navigatorului aeronavei cu privire la altitudine: "100, 90, 80, 70, 60" şi tot aşa până la 20 de metri. La 50 de metri de sol, turnul de control lansează comanda „Orizont 101", care înseamnă anularea aterizării.

Acuzaţii la adresa Rusiei

Ultimele secunde sunt marcate de zgomotul avionului care loveşte un copac, de o ultimă comandă a turnului ordonând avionului să se ridice şi de câteva înjurături în poloneză, care se transformă în ţipete de disperare. Colonelul de aviaţie Bartosz Stroinski, unul dintre experţii polonezi care au fost la Moscova şi au participat la descifrare, susţine că partea rusă a înlocuit stenograma „cutiilor negre".

El spune că Polonia a primit cu totul alt document. Şi Jaroslaw Kaczynski, fratele geamăn al preşedintelui defunct, a declarat că nu manifestă nicio încredere în ancheta efectuată de partea rusă. „Nimic nu rezultă din stenograme, nimic nu e clar", a declarat acesta la postul de radio polonez RMF.

Ministrul de Interne, Jerzy Miller, a spus că polonezii nu ar trebui să manifeste neîncredere faţă de Rusia în privinţa anchetei. El a subliniat că Moscova a predat transcrierea integrală a discuţiei din carlinga avionului.

În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite