În plină criză, fabrica Mercedes din Ungaria, pe care România a pierdut-o din cauza drumurilor proaste, generează mii de locuri de muncă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Mercedes nu a renunţat de tot la proiectele sale legate de România şi va construi la Sebeş o fabrică de componente auto, în timp ce uzina de maşini s-a făcut în Ungaria. Din cauza drumurilor proaste, România a pierdut o investiţie de 800 de milioane de euro. Mercedes ne oferă totuşi un cadou de consolare: o făbricuţă de componente la Sebeş.

GALERIE FOTO CU CONSTRUCŢIA FABRICII MERCEDES-BENZ DE LA KECSKEMET

Lucrările la construcţia fabricii Mercedes-Benz din oraşul maghiar Kecskemét, la 80 de kilometri de Budapesta, sunt în grafic. Proiectul nu a fost afectat de criza financiară, iar investiţia i-a ajutat mult pe ungurii din Est. Peste 1.500 de oameni pun umărul la ridicarea celei mai noi fabrici a concernului german.

Mai citiţi şi:

Hoţii de maşini, ajutaţi prin lege

Piese de Mercedes, produse la Sebeş

Lucrările de construcţie a fabricii au fost câştigate în mare parte de către firme maghiare, având în vedere că politica ungurilor de a oferi de lucru celor din ţară este respectată. „Stăm bine, totul decurge conform planului. La începutul anului 2012 va ieşi prima maşină de pe poarta acestei fabrici", a spus Frank Klein, reprezentantul Mercedes-Benz, care a inspectat fabrica de la Kecskemét în urmă cu trei săptămâni.


image

Toate aceste planuri trebuiau să se pună în aplicare în România, însă oficialii Mercedes au renunţat la idee din cauza infrastructurii precare şi a rechinilor imobiliari care au umflat preţurile odată ce au aflat de intenţia nemţilor de a investi aici. Uzina din Ungaria se construieşte pe o suprafaţă de 3.000 de metri pătraţi, la intrarea în oraşul Kecskemét, spre drumul vechi al Szegedului.

Fabrica se ridică cu rapiditate. Zeci de macarale, sute de camioane ies şi intră în perimetrul împrejmuit. Nimeni nu pătrunde fără autorizaţie. Toate vehiculele care trec de check-point sunt notate într-un tabel de oamenii de ordine.


image

Până în momentul de faţă au fost angajate 260 de persoane, cei mai mulţi fiind trimişi deja la traininguri. Până la sfârşitul anului, numărul celor care vor semna contracte de muncă va ajunge la 700. „Ei sunt principalii oameni ai fabricii. Sunt cei care îi vor învăţa pe ceilalţi cum merg treburile", a declarat Markus Monkhoff, directorul de personal de la Mercedes-Benz Manufacturing Hungaria KFT.


image

Pentru a prinde un post bun la Mercedes-Benz concurenţa este acerbă. De multe ori, pentru a ajunge în finală, diferenţa o face un simplu răspuns din chestionare. Cei care au avut bafta să treacă de selecţie au intrat într-un program complex de studiu şi perfecţionare. Cursurile durează opt ore pe zi. Primele patru ore sunt legate de partea profesională, iar pentru celelalte patru ore se învaţă limba germană. De multe ori se depăşesc cele opt ore, iar cursanţii ajung doar seara acasă. După perioada de studiu din Ungaria, „studenţii" vor pleca obligatoriu la specializare în Germania.

Citiţi cum ne-au "furat" ungurii investiţia Mercedes de sub nas

Străinii trebuie să ştie maghiară

Până în 2012, când va ieşi prima maşină pe poarta fabricii, vor lucra la Kecskemét 2.500 de persoane. Vor sosi muncitori din toate zonele Ungariei, dar se aşteaptă ca forţa de muncă să vină şi din România. „Nu este exlus să angajăm şi muncitori străini. Însă, pentru ei, obligatoriu este să cunoască limba maghiară", a mai spus Markus Monkhoff.


image

Reprezentanţii Daimler au realizat colaborări cu diferite instituţii de învăţământ din Kecskemét. Pe lângă orele de germană intensivă, cursanţii învaţă şi despre istoria Daimler şi Mercedes-Benz, cunoştiinţe tehnice şi computer. Absolut totul se învaţă de la zero, cerinţele nemţilor fiind extrem de riguroase. Chiar dacă este vorba de muncitor la bandă, sudor sau lăcuitor, trebuie să îşi facă treaba după metodele Mercedes. Şi omul de la depozit este nevoit să lucreze după un anumit model standard.

Citiţi cum ne-au dat lecţii ungurii şi pentru construcţia de autostrăzi, capitol la care România este "repetentă"

Ce a pierdut România

Fabrica Mercedes-Benz de la Kecskemét va fi una din cele mai mari investiţii ale celebrei companii din Germania. România a ratat asfel o investiţie de 800 de milioane de euro, peste 3.000 de locuri de muncă şi statutul de cea mai importantă ţară în materie de construcţie de autovehicule din regiune. Prezenţa companiei la Timişoara ar fi însemnat înfiinţarea unui număr important de alte firme conexe care ar fi creat locuri de muncă. Pe poarta fabricii de la Kecskemét vor ieşi anual 150.000 de maşini.


image

Daimler face componente la Sebeș

Compania germană a cumpărat deja o hală industrială în Sebeş, unde vor fi produse piese pentru autocamioane şi, până la sfârşitul verii, va fi demarată activitatea în această locaţie. „Sigur, noi am putea merge mai departe, încercând să oferim inclusiv posibilitatea de asamblare", a declarat Adriean Videanu, ministrul Economiei.

image

Agenţiei de Dezvoltare Regională Vest a realizat o schiţă în care apar toate firmele care produc componente auto în regiunea de vest. Oricare dintre ele ar putea deveni parteri pentru Mercedes.

Au ales seriozitatea maghiară

Germanii de la Daimler AG au decis, în 2008, să deschidă următoarea fabrică în Ungaria. Kecskemét a câştigat în faţa Timişoarei, pentru că maghiarii au drumuri mai bune și s-au dovedit a fi mai serioși în negocieri. Autorităţile de la Budapesta au declarat construcţia fabricii de la Kecskemét drept prioritate naţională încă din 2008, în timp ce rechinii imobiliari au umflat artificial preţul terenurilor din zonă și au dat cu piciorul unei investiţii de 800 de milioane de euro.


image

Reprezentanţii Mercedes susţin că au ales Kecskemét pentru că este în centrul Ungariei şi al Europei. „În primul rând, a câştigat infrastructura şi faptul că suntem convinși că oamenii de aici vor respecta termenele şi toate promisiunile. A contat şi calitatea specialiştilor şi a meseriaşilor", a declarat Michael Freis, viitorul director al fabricii.

„Este loc pentru toată lumea pe piață"

Sorin Maxim (foto), directorul Agenţiei de Dezvoltare Regională Vest, susţine că România nu mai poate visa la parteneriate cu fabrica Merdeces-Benz, de la Kecskemét, pentru primul proces de producţie. „Am fost la Kecskemét, dar şi în Germania. Ne-am întâlnit cu reprezentanţii fabricii, pentru a pune la punct colaborări. Pentru primul proces de producţie, din 2012, totul este deja planificat", a declarat Sorin Maxim.


image

Componente din Timiş pentru Mercedes

Vestul ţării va putea intra în calcule cu firmele de subcontractori de abia în partea a doua a procesului de producţie. „Avem multe fabrici care pot oferi de la cauciucuri, la componente de motoare sau de interior. O parte dintre ele sunt chiar şi acum furnizori pentru Mercedes", a mai spus Maxim. Directorul ADR-Vest susţine că nu se teme de concurenţa din Ungaria şi consideră că este loc pentru toată lumea pe piaţă. „Eu vreau să plasez cât mai bine firmele româneşti", a încheiat Sorin Maxim.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite