Pro şi contra schimbărilor din educaţie

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Elevii vor fi evaluaţi încă de la clasele primare
Elevii vor fi evaluaţi încă de la clasele primare

Părerile cu privire la noul proiect de lege sunt împărţite: Miclea spune că este european, Marga arată că îl vede defazat. Cea mai aprinsă polemică este legată de competenţele pe care le vor avea copiii după ce vor termina şcoala.

Legea prevede că formarea elevilor va avea în vedere 8 competenţe-cheie: comunicare în limba maternă şi în limba străină, cunoştinţe de matematică, utilizarea calculatorului, comportamentul social adecvat, atitudine civică, cunoştinţe antreprenoriale, atitudine culturale şi învăţare permanentă.

Mai citiţi şi:

FOTOGALERIE: Dascălii buzoieni ameninţă că blochează oraşul

Amenzi de pânã la 5.000 de lei pentru părinţii elevilor chiulangii

Elevii de la Liceul din Băile Govora, umiliţi de un licean din aceeaşi şcoală

Mircea Miclea, unul dintre autorii legii, spune că este prima dată când un proiect de lege respectă o strategie cu care a fost de acord toată lumea. „Competenţele pe care le prevede proiectul sunt toate din sistemele europene, noi am respectat Registrul European al Calificărilor. Numai pentru acest lucru putem considera că suntem în primul rând europeni.", a spus Mircea Miclea.

Andrei Marga, rectorul Universităţii „Babeş- Bolyai" din Cluj este de părere că înainte de a li se crea competenţele, elevii ar trebui educaţi în mod tradiţional. „Pentru competenţe trebuie abilităţi fundamentale la care se adaugă educaţia. România are nevoie şi de copii educaţi, nu numai de copii cu competenţe", a spus Andrei Marga.

Rectorul este de părere că legea educaţiei este compusă din mai multe versiuni şi nu explică ce anume ar trebui să rezolve legea educaţiei.

„Trebuie înţeles în primul rând ce înseamnă un sistem de învăţământ şi ce îşi propune această lege. Orice lege rezolvă probleme, ori această lege vrea să schimbe atât de multe, încât ajunge să nu schimbe decât foarte puţin din sistem. Este o lege care trădează prizonieratul faţă de abordări contradictorii. Este o lege diletant elaborată pentru că ar trebui ca limbajul să fie în interesul public, şi nu în interesul grupurilor care au elaborat-o. Trebuie lămurite conceptele pe care le conţine această lege. Din câte am văzut proiectul conţine principii care nu sunt principii, ci opţiuni. Există un proiect care e mult sub probleme României şi este asistonic cu ce se întâmplă în alte ţări din Europa", a spus Andrei Marga.

Învăţătorii cer criteri clare pentru portofoliu

Reprezentanţii Asociaţiei Învăţătorilor din România spun că legea în ansamblu este bună pentru că pune elevul în centrul educaţiei.

„Faptul că legea introduce portofoliul educaţiei pentru elevi, în care sunt cuprinse toate notele pe care le iau elevii la toate materiile, precum şi caracterul pe care îl are elevul, este cel puţin lăudabil. Era deprimant pentru profesorii care ţin anumite cursuri ca acestea să nu fie evaluate în vreun fel. Numai că trebuie stabilite foarte clar care sunt criteriile pe care le foslosesc profesorii atunci când scriu în portofoliu, astfel încât voluntariatul să fie cotat la fel cu orice altă faptă bună", a spus Viorel Dolha.

Părinţii spun că sunt prea multe competenţe

Părinţii susţin că sunt prea multe competenţe pe care trebuie să le dobândescă elevii, pentru că mulţi dintre ei nu au nevoie de toate atunci când aleg un anumit profil la liceu sau când dau Bacalauretul.

„Proiectul este mult mai aproape de copil decât oricare altul de până acum. Însă, nu mi se pare destul de clar cu privire la Bacalaureat şi admiterea la facultate, precum şi la competenţele pe care le formează. După clasa a IX-a, elevii se îndreaptă spre un anumit profil. De ce un copil care urmează profilul de matematică informatică trebuie să dea Bacalaureatul la ştiinţele naturii?", se întreabă Mihaela Gună, preşedintele Federaţiei Naţionale a Părinţilor. Aceasta consideră că portofoliul elevilor ar trebui să fie foarte clar în privinţa cerinţelor pentru notarea elevilor.

„Dacă nu avem criterii clare, acest protofoliu nu va folosi la nimic. Vor fi puse în portofoliu rezultatele cele mai bune ale elevilor la olimpiade, dar ce ne facem cu rezultatele foarte bune obţinute de elevii ai căror profesori sunt în comisiile de realizare a subiectelor", mai spune Gună.

Proiectul de lege al educaţiei va sta în dezbatere publică până la începutul lunii aprilie.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite