Cum se poate fenta taxa auto: numere de Bulgaria

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Potrivit unor estimări neoficiale,  numărul românilor care îşi înscriu maşinile în Bulgaria a crescut   de 30 de ori faţă de acum doi ani
Potrivit unor estimări neoficiale, numărul românilor care îşi înscriu maşinile în Bulgaria a crescut de 30 de ori faţă de acum doi ani

Orice român care este descurajat de taxa de mediu îşi poate înmatricula maşina, cu 650 de euro, în Bulgaria. Înmatricularea unui autoturism la Ruse durează câteva ore, toate operaţiunile desfăşurându-se în aceeaşi curte.

Automobilele cu numere de Bulgaria sunt din ce în ce mai frecvente pe străzile din România. Majoritatea aparţin însă unor cetăţeni români. Potrivit unor date neoficiale, numărul românilor care îşi înmatriculează maşina în Bulgaria este de 30 de ori mai mare decât acum doi ani. Principalul motiv: taxa de mediu din România care, în cazul maşinilor mai vechi, ajunge la câteva mii de euro. În schimb, la bulgari, taxa de poluare este mult mai mică.

Statul ne-a păcălit: Nu s-a cheltuit decât 10% din taxa auto!

De azi plătim taxă auto şi pentru maşinile Euro 4

Rromi analfabeţi, cu permise auto ungureşti

De exemplu, pentru maşinile cu puterea maximă de până la 163 CP (cai-putere) , se plătesc cel mult 110 euro. Bulgarii nu ies însă în pagubă, pentru că aceste maşini nu vor polua la ei, ci în România. Iar industria înmatriculărilor aduce prosperitate oraşelor bulgăreşti de la frontieră.

Pe lângă serviciul de bază, executat de KAT (Poliţia Rutieră bulgară, care include şi Registrul Auto), se dezvoltă unităţi de service, birouri de notari şi de traducători autorizaţi şi case de schimb valutar. Apar chiar şi mici hoteluri, pentru că, uneori, procedura de înmatriculare nu se rezolvă într-o singură zi, iar solicitantul român, venit uneori de la sute de kilometri - din Moldova sau din Ardeal -, preferă să înnopteze în Bulgaria decât să se întoarcă în ţară.

Statul român pierde

Mulţi români au ales să-şi cumpere automobile second-hand din Occident datorită preţului de vânzare mult mai mic. Apoi au căutat soluţii să le înmatriculeze cât mai ieftin. De exemplu, pentru un Land Rover Freelander cu motor Euro 3, din 2001, de 1,8 litri, pe benzină, taxa de înmatriculare în România a ajuns la 2.000 de euro, iar pentru o dubă Mercedes Sprinter, cumpărată din Germania cu 5.000 de euro, taxa de înmatriculare în România este de 10.000 de euro.

În Bulgaria, pentru fiecare dintre aceste maşini, taxa este de aproximativ 100 de euro. În aceste condiţii, posesorii preferă să-şi înscrie maşinile în Bulgaria, acolo unde vor plăti şi taxele ulterioare (impozite, asigurări, inspecţii tehnice).

Dragoş Ciubotaru din Bucureşti şi-a adus din Germania o maşină de teren veche de 20 de ani. „Am vrut o maşinuţă de teren ieftină şi cu performanţe bune de off-road. Cum nu am avut bani pentru una nouă, mi-am luat din Germania o Suzuki Vitara, pe benzină, cu motor de 1,6 litri. Am dat pe ea aproape 3.500 de euro. La o lună după ce am cumpărat-o, în România a intrat în vigoare legea care tripla taxa auto şi urma să plătesc o valoare mai mare decât jumătate din valoarea maşinii. Nu mi-am permis şi am ales să o înscriu în Bulgaria.

Printr-un amic am găsit o firmă special pentru aşa ceva. Mi-a cerut 600 de euro, bani pentru care s-a ocupat de toate actele şi formalităţile. Pe lângă acei bani am mai plătit inspecţia tehnică (ITP) şi asigurarea obligatorie. Acum câteva zile am fost să le reînnoiesc şi am plătit aproape 300 de lei asigurarea şi 130 de lei inspecţia tehnică", ne-a spus Dragoş.

Variante

Un cetăţean român care vrea să-şi înmatriculeze maşina în Bulgaria o poate face pe numele său, pe numele unui cetăţean bulgar sau pe numele unei firme din Bulgaria. Înmatricularea pe propriul nume este cea mai tentantă, dar şi cea mai scumpă (circa 950 de euro), însă este posibilă doar dacă românul lucrează legal în Bulgaria. Se pot găsi firme care te "angajează" doar pentru a-ţi putea înmatricula maşina, dar imediat după aceea firma bulgărească anulează contractul de muncă, întrucât nu-i convine să plătească taxe pe salariul unui angajat inexistent. Drept urmare, românul intră în ilegalitate riscând să i se confişte maşina.

O altă variantă este înmatricularea maşinii cumpărate de un cetăţean român pe numele unui cetăţean bulgar. Această procedură este legală doar dacă, imediat după înmatriculare, bulgarul merge să declare maşina la fisc. Există cetăţeni bulgari care prestează asemenea servicii pentru români, contra unei sume de circa 500 de euro. Dar pentru a evita să plătească taxe, bulgarul "revinde" maşina aceluiaşi român, imediat după înmatriculare, "uitând" s-o mai declare la fisc. La un eventual control, bulgarul spune că nu are nici o maşină. Dar românul se trezeşte la volanul unei maşini care nu este înregistrată la organele fiscale din Bulgaria, astfel că poliţia îi va radia maşina.

Românii, obişnuiţi cu şpaga

Cu excepţia acestor situaţii evident ilegale, autorităţile bulgare nu fac şicane şi nu impun "comisioane" solicitanţilor români, susţine Marc Vornicu, patronul unei firme care realizează înmatriculări în Bulgaria. Totuşi, funcţionarii bulgari nu refuză o mică „atenţie", existând chiar o expresie consacrată: "Românii dau cel mai bine şpagă". "Spre deosebire de alte popoare, de nemţi, de exemplu, românii sunt obişnuiţi să dea bacşiş chiar la ei acasă. Fac acest lucru şi în Bulgaria, chiar dacă nu se impune", ne explică Marc Vornicu.

În opinia lui, cea mai sigură variantă de obţinere a numărului bulgăresc pentru maşina unui român este înmatricularea pe numele unei firme din Bulgaria cu acţionari români. În acest mod, cetăţeanul român ajunge să conducă o maşină care aparţine unei firme - situaţie similară celor care deţin o maşină în leasing.

Tariful pentru o asemenea înmatriculare este, în general, de 650 de euro, indiferent de capacitatea cilindrică sau de vechimea maşinii. La aceste costuri se mai adaugă transportul maşinii pe platformă atunci când numerele provizorii sunt expirate. De exemplu, transportul unui autoturism pe platformă de la Bucureşti la Ruse costă 350 de lei, iar transportul de la Giurgiu la Ruse - 200 de lei.

Înmatriculare în câteva ore

În Bulgaria, înmatricularea se face de regulă într-o singură zi, astfel că un român care pleacă din Bucureşti spre Ruse la şase dimineaţa se întoarce seara în România, la volanul maşinii proprii, cu număr bulgăresc. Asta pentru că RAR-ul bulgăresc împarte acelaşi sediu cu Poliţia Rutieră. Acolo se plătesc toate taxele necesare.

Proprietarul maşinii are de achitat o sumă fixă, stabilită de la bun început cu firma care îi face înmatricularea. Sunt necesare următoarele acte: cartea de identitate a proprietarului maşinii, cartea de identitate şi talonul de circulaţie ale maşinii, precum şi actele care dovedesc dreptul de proprietate (factură sau contract de vânzare-cumpărare). Proprietarul maşinii va trebui să predea în Bulgaria numerele provizorii ale maşinii.

Această procedură este valabilă pentru înmatricularea în Bulgaria a maşinilor cumpărate din ţările UE. Dacă se doreşte înmatricularea unei maşini aduse din afara UE, procedura este ceva mai complicată, fiind necesară deplasarea maşinii până la Sofia.

În România, lucrurile sunt mult mai complicate, fapt pentru care o înmatriculare durează cam o săptămână. După semnarea contractului de vânzare-cumpărare, cel care vrea să dea maşina trebuie să meargă la circa financiară pentru a radia fiscal autovehiculul.

Cumpărătorul ia fişa de înmatriculare ştampilată în dreptul vânzătorului şi merge la circa financiară de care aparţine pentru a înregistra maşina. Tot acolo se plăteşte o taxă de înmatriculare.

Urmează plata contravalorii certificatului de înmatriculare, care se face la bancă. Între timp, cumpărătorul trebuie să facă o programare la RAR pentru certificatul de autenticitate al maşinii.

Cu toate aceste acte în braţe, plus dovada plăţii asigurării RCA, vânzătorul şi cumpărătorul trebuie să se prezinte la birourile de înmatriculări ale poliţiei. Acolo se mai plăteşte contravaloarea plăcuţelor de înmatriculare, iar actele maşinii sunt gata în 24 de ore.

În cazul în care autoturismul este adus din altă ţară, procedura impune şi un drum la trezorerie pentru a fi stabilită valoarea taxei de poluare. Mihai Duţă

Evidenţă

Reprezentanţii Direcţiei Permise şi Înmatriculări din România ne-au declarat că nu există o evidenţă a românilor care circulă cu maşini înmatriculate în Bulgaria. Numărul real al acestora nu este cunoscut nici de Poliţia din Bulgaria, pentru că majoritatea maşinilor sunt înmatriculate pe firmă, nu pe persoană fizică.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite