Antreprenorul Marius Ghenea: „Iaşiul nu-şi exploatează suficient statutul de oraş universitar“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Unul dintre cei mai bine cotaţi oameni ai momentului, antreprenorul Marius Ghenea a realizat pentru „Adevărul de Seară" Iaşi o radiografie a situaţiei economice din Regiunea de Nord Est. Acesta le-a dat sfaturi tinerilor antreprenori despre potenţialele surse de sprijin pentru o afacere aflată la început de drum.

Marius Ghenea la Iaşi: „Poţi să faci bani fără să ai bani!“. Lecţie de antreprenoriat de la managerul momentului

Adevărul de Seară: Listarea unei companii la Bursa de Valori este o formă viabilă de finanţare pentru companii?

Marius Ghenea: Nu în România, nu la Bursa din Bucureşti şi nu în acest moment. Bursa are o problemă, în sensul în care nu este deloc lichidă, iar portofoliile care se crează pe bursa din Bucureşti din perspectiva investitorilor sunt legate de banking, de pharma, de petrol, domenii în care nu prea au loc IT-ul sau iniţiativele din zona tehnologiei. Există o oportunitate de a ieşi public, de a ieşi pe bursă, dar nu pe Bursa din Bucureşti. Se poate la Londra. Varşovia ar putea fi o alternativă viabilă. Este singura Bursă activă din această zonă.

Chiar şi în ţările mari, dezvoltate, ieşirea la Bursă este un eveniment rar. Nu foarte multe afaceri antreprenoriale reuşesc o asemenea performanţă. Cele care reuşesc fac asta numai după o dezvoltare semnificativă anterioară, cu alte runde de finanţare înainte de ieşirea pe Bursă.

image

În momentul de faţă există pe Bursa de Valori din Bucureşti un sistem alternativ de tranzacţionare care face mult mai uşoară posibilitatea companiilor mai mici să-şi listeze afacerea şi să încerce să obţină capital pe acest sistem, fără să intre în incidenţa tuturor rigorilor Bursei care sunt în general destinate companiilor mai mari. Problema este că în acest sistem alternativ de tranzacţionare trebuie să vină cineva care să fie interesat de companie şi care să vrea să cumpere. Noi în acest moment nu prea avem acest gen de investitori în România. Până la urmă e un cerc vicios aici. Neexistând investitori, nu se pot face nici listările şi piaţa rămâne destul de săracă.

Iaşi: Cum să faci primii 500.000 de euro lucrând online

Adevărul de Seară: Din afacerile pe care le-aţi finanţat dumneavoastră în calitate de Business Angel care au avut cel mai mare succes? Mai investiţi acum în astfel de iniţiative?

Marius Ghenea: În momentul de faţă am un portofoliu de opt companii în care investesc. O parte dintre ele sunt în zona de online. Am şi investiţii în domenii mai tradiţionale, în zona de servicii, de confort termic, în industria de petrol şi gaze. Un proiect remarcabil pe care l-am dezvoltat a fost cu două tinere antreprenoare din zona media. Au venit cu un proiect de indoor media de nişă, mai precis cu acea reclamă în oglindă. Am investit în ultima parte a lui 2007 iar în 2010 am realizat şi un exit împreună cu ele, am vândut către o companie mai mare de media. Alte două companii sunt companii în care am investit, dar în care încă dezvolt afacerea. De multe ori există o anumită nerăbdare sau o percepţie greşită cu privire la orizontul de timp pe care trebuie să îl aloci. Chiar dacă Arena Leilor e de mult pe piaţa românească, din 2007, primele investiţii s-au făcut în a doua parte a lui 2007 sau chiar în 2008 şi multe dintre investiţii nu au avut timp să îşi arate rezultatele.

image

Adevărul de Seară: Cunoaşteţi iniţiativa Business Angels a celor doi ieşeni, Gabriel Mardarasievici şi Bogdan Piţigoi. Ce părere aveţi despre aceasta?

Marius Ghenea: E o iniţiativă foarte bună. Îi apreciez pe ambii, deşi pe Gabi îl cunosc mai bine, provenind din aceeaşi zonă de business IT. Sunt oameni valoroşi şi cred că pot să fie business angels foarte valoroşi pentru Iaşi. Este foarte greu să formezi o comunitate de business angels. În România sunt foarte puţini îngeri investitori şi trebuie să ai o experienţă semnificativă, trebuie să ai un fond bancar, trebuie să fi trecut printr-un număr de afaceri. Cei care îndeplinesc cumulativ aceste condiţii nu sunt foarte mulţi. Sunt oameni valoroşi în România care au afaceri de succes, dar care nu investesc decât în propria lor afacere. Aceştia nu sunt business angels. Iniţiativa de la Iaşi ar trebui corelată cu ceva la nivel naţional.

Adevărul de Seară: Care vi se pare cel mai eficient brand din Moldova?

Marius Ghenea: Nu cred că am o imagine suficient de detaliată asupra businessurilor de aici, din Moldova. Dar, legat de branduri, am văzut o dezvoltare semnificativă a brandului Dedeman în ultimii doi ani. Din câte ştiu, antreprenorii sunt din Bacău, de aici din zonă.

Cotnari ar mai fi, dar această industie este una complicată. Eu mă gândesc la Cotnari ca la un brand naţional mai mult decât la unul local. La nivelul centrelor comerciale Iulius e un brand care a câştigat teren, e şi aici şi la Cluj şi la Timişoara şi e unul recunoscut.

image

Adevărul de Seară: Ce-i lipseşte pieţei din Iaşi pentru a avea un mediu de afaceri eficient?

Marius Ghenea: Cred că problema importantă pentru Iaşi şi pentru această zonă e în continuare infrastructura. Pe drum e încă destul de greu să ajungi la Iaşi şi să ajungi de la Iaşi oriunde. Asta nu înseamnă că alte oraşe din România stau mult mai bine, ci doar că s-au dezvoltat mai repede. În afară de acest lucru, de la distanţă se vede un lucru. Aici nu l-am simţit la acelaşi nivel. Poate din relatărilor colegilor şi a oamenilor cu care stau de vorbă rezultă că Iaşiul e o zonă în care poate pentru că există şi interese economice semnificative este şi un conflict politic permanent care nu ajută deloc dezvoltarea economică şi socială a oraşului. Am senzaţia că se pun tot felul de frâne şi de beţe-n roate care împiedică dezvoltarea economică doar pentru că sunt dezvoltate de o culoare politică sau de alta. Acesta este un lucru absolut nerezonabil.

image

Un alt lucru pe care Iaşiul nu îl exploatează suficient de bine este faptul că este un oraş universitar uriaş. Această forţă impresionantă a studenţilor, a cadrelor didactice nu este suficient de bine folosită. Trebuie laboratoare de cercetare pentru dezvoltarea de business, pentru dezboltarea economică. Marile universităţi din străinătate sunt adevărate pepiniere de dezvoltare de businessuri. Politehnica din Bucureşti are cât de cât acest profil, dar nu reuşeşte nici ea performanţe asemănătoare cu cele occidentale. La Cluj, la Timişoara se întâmplă lucruri, doar la Iaşi mi se pare că nu simt acelaşi lucru. Şi aici e prima universitate din ţară şi e un centru universitar mare, care nu adună numai talent de aici din Iaşi, ci şi de dincolo de Moldova.

Iaşiul ar fi putut să-şi impună o anumită poziţie regională mai importantă. Moldova de dincolo de Prut ar putea să colaboreze mai bine cu Iaşiul decât cu Bucureştiul. Şi totuşi am văzut că multe dintre lucrurile care au legătură cu dezvoltarea economică din Moldova şi care au legătură cu economia românească se întâmplă mai mult la Bucureşti decât la Iaşi, deşi aici distanţele ar fi mult mai mici.

image

Adevărul de Seară: Businessurile online sunt o alternaitivă eficientă pe timp de criză?

Marius Ghenea: Pe de o parte orice afacere în momentul de faţă ar trebui să existe pe internet, fie şi printr-o simplă prezenţă pe platformele de socializare, sau cu o mică pagină web care să descrie activitatea companiei şi să-i creeze vizibilitate. Orice activitate, chiar şi cele tradiţionale, trebuie să aibă o prezenţă pe internet. Dar sunt, încă, din păcate, mult prea mulţi antreprenori care fie nu înţeleg această necesitate, fie o înţeleg, dar o ignoră.

Pentru afacerile care au profilul potrivit în migrarea către internet, cum ar fi produsele de consum, sau serviciile care pot să fie distribuite şi online, cred că ar fi o mare greşeală să nu se facă această mişcare, bineînţeles, fără a abandona varianta tradiţională care este încă puternică.

Într-o perioadă de criză e clar că şi publicul se reorientează spre căi de achiziţie de produse mai ieftine, iar onlineul este o cale mai ieftină. Oamenii îşi doresc să economisească timp, ca orice achiziţie să le fie mai rapidă, mai convenabilă, iar lucrurile se întâmplă mai simplu în faţa calculatorului decât în lumea reală, în mediul tradiţional.

image

Lăsând la o parte criza, mai este şi o componentă geografică. Dacă tu eşti o firmă din Iaşi care vinde pantofi, îţi găseşti mai uşor clienţi din toată ţara dacă eşti vizibil online.

Adevărul de Seară: Susţineţi brandurile româneşti?

Marius Ghenea:  Cumpăr tot timpul apă minerală românească. Mi-aş dori să văd apele minerale româneşti valoroase vândute şi în străinătate, unde este o piaţă globală pentru aşa ceva. Cumpăr vinuri româneşti, alte produse alimentare româneşti dar şi alte produse. Nu am în niciun fel această idee că produsele româneşti ar fi inferioare altor produse şi în acelaşi timp, în afară de faptul că e bine să susţinem produsele autohtone, unele dintre ele au calitatea necesară şi preţul corect. Maşini ca Dacia, produse electronice de la Arctic, sunt branduri româneşti valoroase pe care le putem utiliza fără să ne fie teamă sau jenă.

Iaşi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite