Archimedes, un fiasco pe bani europeni la Iaşi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Primăria Iaşi a cheltuit în van milioane de euro pe modernizarea transportului public. Municipalitatea a lansat în 2008 programul Archimedes, care a vizat transformarea radicală a condiţiilor de deplasare pe ruta Agronomie - Tudor Vladimirescu. Investiţiile sunt deja distruse.

Proiectul Civitas-Archimedes, demarat la Iaşi în septembrie 2008, şi-a propus să introducă şi să promoveze măsuri inovative pentru un transport urban durabil, curat şi economic. Obiectivul, lăudabil, a primit o finanţare de 4,7 milioane de euro de la Uniunea Europeană. Primul pas a fost amenajarea unei piste de biciclişti. Ca nicăieri în alt mare oraş din ţară, edilii au montat pavele pe spaţiul pentru ciclişti şi nu asfalt sau material special.

Citeşte şi: Autobuzele răblăgite din Iaşi, echipate cu sisteme de supraveghere de 500.000 de euro

Lucrarea de mântuială a trezit nemulţumirea atât a iubitorilor de mişcare pe două roţi, cât şi a opiniei publice. Bicicliştii se plâng că sunt nevoiţi să facă slalom printre pietoni şi să înfrunte şocurile create de pavele. În plus, pista de 200.000 de euro, care leagă Tudor Vladimirescu de Podul de Piatră, a fost spartă în repetate rânduri pentru lucrări la sistemul de canalizare.

Staţie de autobuz la preţ de maşină de lux


Şefii din Primărie au bifat în cadrul proiectului şi înlocuirea staţiilor de transport public cu unele noi, moderne, cu bănci de inox, bare pentru accesul persoanelor cu dizabilităţi şi panouri de informare a traseelor RATP. Fiecare din cele 50 de module instalate în oraş a costat 16.000 de euro, preţ considerat de experţi neobişnuit de mare. Investiţia de peste 800.000 de euro a ajuns, în final, o ruină. Majoritatea staţiilor de aşteptare au acum sticlele sparte, au devenit loc de afişaj stradal sau adăpost pentru oamenii străzii.

Trotuar cu bordură pe mijloc la Iaşi (Foto)

O altă dovadă a unei investiţii făcute doar pentru a cheltui cu orice preţ bani europeni este achiziţia celor zece rampe speciale pentru persoane cu dizabilităţi locomotorii, în valoare de 17.300 de euro fiecare. Zece microbuze Iveco, răblăgite şi vechi de peste şapte ani, au fost „dotate“ cu câte o platformă elevatoare electrohidraulică. Instalaţia a fost prinsă de scaunele din spate ale microbuzelor într-un mod rudimentar, cu nişte chingi din material textil.

Campania de promovare, singura reuşită în proiect


„Proiectul a fost bine implementat. Din punctul meu de vedere, noile module sunt foarte bune şi utile, toate rampele pentru persoane cu dizabilităţi funcţionează şi urmează să dotăm anumite mijloacele de transport şi cu camere video“, a spus Maricel Ghercă, directorul RATP. În cadrul aceluiaşi proiect, au fost montate pe ruta vizată semafoare cu sisteme speciale de avertizare pentru nevăzători. Şi acestea au fost vandalizate imediat după montare de ieşenii certaţi cu legea.

Iaşi: Mersul pe bicicletă, promovat fără pistă


Şefii oraşului s-au limitat la a reduce la jumătate volumul semnalului acustic a celor 74 de dispozitive, ceea ce i-a nemulţumit pe nevăzători. Campania de promovare a transportului public pare a fi singura activitate care a dat roade prin proiectul Civitas. Aşi la publicitate, edilii au plătit 112.500 de euro pe materiale de promovare, întâlniri cu studenţii şi elevii, spoturi publicitare şi concursuri de biciclete. Şefii oraşului au adus la Iaşi o „armată“ de vedete (Adrian Păduraru, Corina Caragea, Laura Cosoi, Adi Carauleanu, Sergiu Tudose şi Dionisie Vitcu şi Cristian Brancu şi Oana Turcu) pentru a lăuda transportul public.

Contestaţiile: 1,6 milioane de euro

O treime din fondurile alocate pe Archimedes, respectiv 1,6 milioane de euro, nu au putut fi cheltuiţi corespunzător. Şefii oraşului trebuiau să achiziţioneze un sistem de ticketing modern şi să introducă aparate de validare a biletelor şi să instaleze panouri de informare în timp real. Toate licitaţiile organizate de Primărie în ultimii doi ani au fost urmate de nenumărate contestaţii, procedura fiind anulată în cele din urmă, iar Uniunea Europeană a retras finanţarea. În locul sistemului de ticketing, şefii oraşului au obţinut acordul de a schimba destinaţia fondurilor şi a investi 500.000 de euro pentru echiparea cu sisteme de înregistrare video a 100 de mijloace de transport de pe traseul Tudor Vladimirescu-Copou. Edilii vor cumpăra peste 700 de sisteme de supraveghere video şi vor amenaja şi trei dispecerate care vor înregistra informaţiile din trafic. Dispeceratele vor fi dotate cu servere, monitoare şi un hard extern de capacitate mare.


„Vom pune camere video pe 64 de autobuze şi 36 de tramvaie de pe Coridorul Civitas în speranţa ca vandalizarea să fie minimă. Vom preveni furturile, pentru că vom avea un monitor LCD montat în mijlocul autobuzului, care va reda imagini în timp real din maşină, ca la magazin. Va fi un sistem complex de management al incidentelor“, a declarat Beatrice Fotache, managerul proiectului Archimedes.

Iaşi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite