Clujul, în faţa celui mai mare proiect de infrastructură

0
Publicat:
Ultima actualizare:
În total vor fi reabilitate şinele pe o lungime de 25,8 km, atât cât măsoară distanţa dintre capătul Mănăşturului până la capătul Bulevardului Muncii
În total vor fi reabilitate şinele pe o lungime de 25,8 km, atât cât măsoară distanţa dintre capătul Mănăşturului până la capătul Bulevardului Muncii

Linia de tramvai care traversează oraşul va fi reabilitată complet, cu 163 de milioane de lei din fonduri europene. Lucrările încep astăzi.  „Adevărul de Cluj-Napoca" vă prezintă într-un material documentar toate detaliile proiectului de schimbare a liniei de tramvai, investiţie de la care se aşteaptă să schimbe faţa oraşului.

Potrivit Ligiei Subţirică, arhitectul-şef al Clujului, acesta este cel mai amplu proiect de infrastructură din ultimii ani desfăşurat în oraş. „Cel puţin de când lucrez în Cluj (1996 - n.r. ) aş putea spune că acesta e cel mai mare proiect de infrastructură", a declarat aceasta. La final, peste doi ani, timpul de călătorie cu tramvaiul va fi redus la jumătate, vom scăpa de zgomot, zgâlţâieli şi „cratere" în asfalt, iar consumul de energie va fi redus cu 40%. Proiectul este în valoare de 163 de milioane de lei, din care 120,7 sunt fonduri europene nerambursabile.

Află cum modifică lucrările la linia de tramvai circulaţia în Mănăştur

Au început lucrările la linia de tramvai

Pentru construirea noii linii, însă, e nevoie de o adevărată desfăşurare de forţe  de forţe. Angajaţii Primăriei se ocupă de obţinerea tuturor avizelor, RATUC va restricţiona circulaţia tramvaielor pe tronsoane, începând din Mănăştur şi continuând apoi, conform calendarului de lucrări, până pe Bulevardul Muncii şi va construi rute de ocolire ori va pune la dispoziţie autobuze.

De cealaltă parte, Poliţia va gândi un plan de fluidizare a traficului pe perioada lucrărilor, iar muncitorii au început deja să pregătească logistica, materialele necesare şi semnalizarea şantierului. La lucrări vor mai asista şi echipaje din partea serviciilor de distribuţie a gazului metan, a curentului electric, telecomunicaţii, dar şi de la compania de apă.

Ce presupun lucrările

Muncitorii au început de câteva zile să pregătească terenul în zona Podului Calvaria. De aici tramvaiul nu va mai circula, până ce primul segment reabilitat nu va fi finalizat, iar transportul va fi asigurat de mai multe autobuze.

Întâi se vor scoate şinele, se va delimita fâşia de drum pe care se lucrează, se va tăia stratul de asfalt, urmând ca apoi să se scoată dalele de beton (acestea vor fi depozitate la RATUC sau vor fi folosite la construcţia şinelor provizorii de pe celelalte tronsoane).

După toate acestea, se va începe excavarea zonei, vor fi repoziţionate utilităţile din subteran pentru a nu fi afectate, urmând să fie realizat drenul.

Apoi, se va lucra la construirea infrastructurii propriu-zise a noii linii de tramvai (plasă, beton, sârmă, şine) şi, în final, se va lucra la construcţia refugiilor din staţii, ce vor fi modernizate complet. Lucrările se vor realiza în acelaşi mod pe toate porţiunile.

Lucrările au fost împărţite în două tronsoane, Mănăştur - Piaţa Gării, respectiv Piaţa Gării - Bulevardul Muncii. Întâi se va reabilita linia de 11,7 kilometri care leagă Mănăşturul de gară, iar apoi al doilea tronson, de 14, 1 kilometri, care uneşte gara de zona industrială. Proiectul presupune amenajarea a 17 rampe de acces pe întreaga distanţă a liniei de tramvai, în staţii, dar şi amenajarea a 4.000 de metri pătraţi de spaţiu verde, în unele zone chiar între şine.

Proiect de importanţă metropolitană

„Modernizarea infrastructurii va avea un impact semnificativ în creşetrea calităţii vieţii tuturor clujenilor care locuiesc pe traseul liniei de tramvai", a dat asigurări primarul Sorin Apostu.

În urma unor calcule ale municipalităţii, numărul călătorilor cu tramvaiul va creşte de la aproximativ 166.000 la peste 186.000. Totodată, timpul de călătorie de la un căpăt la altul al liniei va fi redus de la 48 de minute, în medie, la 24 de minute.

Tramvaiul „Golden Blitz"

Proiectul nu a fost scutit de controverse, deoarece licitaţia a fost câştigat de asocierea firmelor Swietelsky Baugesellschaft mbH - Astalrom - Euroconstruct - Transferoviar Grup. Dacă Swietelsky este un reper în domeniul construcţiilor civile din Europa, Euroconstruct este deţinută de oamenii de afaceri Dan Besciu şi Sorin Vulpescu, administratorii celebrului restaurant Golden Blitz.

La ora actuală nu se ştie ce tramvaie vor fi cumpărate de către municipalitate, după schimbarea liniei de tramvai. „Va fi demarată o licitaţie în acest sens, dar mai e drum lung până acolo, momentan ne concentrăm asupra liniei de tramvai. Oricum, vor fi tramvaie moderne, cum vedem şi pe străzile din oraşele europene, dar nu avem de unde şti de pe acum cine se va înscrie la licitaţie", a afirmat Liviu Neag, directorul Regiei Autonome de Transport Urban Călători (RATUC) Cluj.

Actuala linie de tramvai a  fost dată în folosinţă în anul 1987

Argumentele proiectului

- va creşte viteza de transport (timpul de călătorie va fi redus la jumătate)

- va creşte capacitatea de transport cu cel puţin 10%

- va scădea poluarea sonoră

- clãdirile nu vor mai trepida

- carosabilul nu se va mai distruge

- va fi mai eficient energetic cu 38-40%

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite