MISTERELE BUCUREŞTIULUI Metroul secret al lui Ceauşescu

0
Publicat:
Ultima actualizare:
În anii '80, soţii Ceauşsescu se gândeau să se refugieze în subteran şi să fugă cu metroul spre aeroport în cazul unor lupte de gherilă urbane
În anii '80, soţii Ceauşsescu se gândeau să se refugieze în subteran şi să fugă cu metroul spre aeroport în cazul unor lupte de gherilă urbane

La începutul anilor ’80, vestea că Ceauşescu dorea ca Armata să-i construiască o reţea subterană secretă care să facă legătura între Casa Poporului şi Aeroport a făcut mare vâlvă. Nici până în ziua de astăzi nu s-a putut demonstra dacă această linie secretă există cu adevărat sau este doar un mit. Şi asta pentru că Serviciul Român de Informaţii refuză accesul în subteranele Casei Poporului, acolo de unde se consid

Potrivit acestui mit urban, Nicolae Ceauşescu ar fi ordonat să i se construiască, imediat după ‘80, o linie de metrou specială, ascunsă de ochii lumii, pe care să poată circula în cazuri extreme.

Oficialii Metrorex admit existenţa unui tunel între Casa Poporului şi  Izvor, dar spun că scopul acelei construcţii subterane este altul. „Este un tunel de apărare, nu a existat niciodată un metrou prezidenţial care să circule pe ruta aceasta”, susţine directorul companiei, Gheorghe Udrişte.
Istoricii au şi ei o variantă. „S-a discutat mult la începutul anilor ’80 despre proiectul metroului prezidenţial, am auzit de el. Ştiu sigur însă că prin aceste tunele preşedintele circula cu o barcă pneumatică.

Accesul interzis de SRI

Avea traseu subteran de la Comitetul Central de-atunci, în care acum funcţionează Ministerul de Interne, şi se bifurca către magazinul Muzica, Palatul Regal şi Biserica Kretzulescu”, îşi aminteşte istoricul Dan Falcan de la Muzeul de Istorie a Bucureştiului.

 Falcan explică această obsesie a lui Ceauşescu pentru tunele ascunse ca fiind de fapt cea mai bună variantă de a se ascunde din faţa unor revolte sociale care se anunţau pentru acea vreme. Practic, ar fi fost construite cu gândul că vor fi de fapt singura lui scăpare. „Am cerut de mai multe ori aprobare să cercetez aceste tuneluri, dar m-am izbit de refuzul SRI, în a căror administrare sunt aceste spaţii subterane”, ne-a mai spus Falcan.

 Nu a mai apucat metroul, dar s-a plimbat cu barca

Bucureştenii erau atât de obişnuiţi cu mofturile dictatorului, încât nu s-au îndoit deloc de faptul că acesta chiar şi-ar fi construit un „metrou personal”. În schimb, cei care aflau, nu avea voie să sufle o iotă despre acest proiect.

„La vremea aceea nu se putea discuta nimic despre asta. Chiar dacă trăgeai ceva cu urechea pe la ingineri, informaţiile trebuiau să iasă repede prin cealalată ureche, altfel riscai să ajungi rău! Am auzit că s-au început lucrările unei linii de metrou dinspre Casa Poporului către Otopeni, ca de acolo să poată fugi Ceauşescu la nevoie, cu avionul. În prima fază lucrările s-au început spre staţia Izvor, cea mai apropiată cale de rulare”, ne-a mărturisit Gheorghe A., unul dintre foştii angajaţi ai Întreprinderii Metroul Bucureşti de la acea vreme.

O inundaţie a scos la iveală tunelul

Teoria este susţinută şi de un eveniment bizar întâmplat în 2005 în staţia de metrou Izvor, care, în urma unei inundaţii, a scos la iveală un tunel subteran legat de Palatul Parlamentului.
„S-a constatat că staţia de metrou nu a fost inundată fiindcă s-a acumulat apa de ploaie, ci ea provenea de la un tunel care este în întreţinerea MApN. Un colonel de la Armată mi-a spus cum stau lucrurile: pompele de evacuare s-au defectat, apa s-a infiltrat în tunel şi de acolo în staţia de metrou”, declara atunci Mioara Mantale, prefectul Capitalei. O construcţie despre care reprezentanţii Ministerului Apărării Naţionale au evitat să vorbească.

 „Da, există! Şi ce dacă există?"

 Acest proiect secret a ajuns şi la urechea celor care locuiesc la doi paşi de vechiul Comitet Central, actualul Minister de Interne, loc în care se spune că există un alt tunel subteran cu ramificaţii prin tot Bucureştiul.

 „Se discuta că Ceauşescu şi-a construit linie specială către aeroport, dar eu ştiu sigur că un tunel este chiar aici, lângă noi, sub fostul local Cuando de la capătul bulevardului Academiei”, ne-a spus Victor Onofrei, un pensionar care trăieşte de mai bine de patruzeci de ani în zonă.

Cei care locuiesc însă în blocul de deasupra galeriei subterane ştiu de existenţa culoarului, dar se eschivează de la prea multe comentarii. „Da, există! Şi ce dacă există? Este la fel de bine îngrijit ca şi atunci”, ne-a spus răstit una dintre doamnele din clădire.

 Râul de sub Piaţa Revoluţiei
Potrivit istoricului Falcan, maiorul Gheorghe Grigoraş, din anturajul lui Ceauşescu, i-ar fi povestit la un moment-dat cum au vizitat un tunel secret.

 Iată ce susţine Falcan că i s-ar fi spus:

„Mergem încă 10 metri şi, stupoare! culoarul se înfundă iar acolo, în fund, găsim un wc, de fapt numai un capac de la wc pe un piedestal de lemn de 20-30 de centimetri înălţime. Ridicăm capacul iar dedesubt o trapă din fier, asigurată cu o bară metalică. Ne chinuim zdravăn să ridicăm chepengul pentru a încremeni de uimire. Dedesubt curge un râu curat într-o matcă artificială de beton. Lăţime de 1,5 metri, adâncimea 1 metru, debitul apei este de 1,5 metri pe secundă. Căutăm explicaţii pentru existenţa acestui râu ascuns aflat la adâncimea de 12 metri de la nivelul Pieţei Revoluţiei”.

Oficialul trebuia să inspecteze atunci terenul de sub pământ, pe traseul Comitetul Central-Palatul Ştirbei.

 Potrivit sociologului Bogdan Palici, cel care a realizat un studiu despre Miturile urbane ale Capitalei, intitulat „Folclorul urban raportat locurilor memoriei”, această legendă era una foarte cunoscută în rândul bucureştenilor. El spune că ar exista mai multe variante ale acestui mit. Potrivit uneia dintre ele, s-ar fi încercat în epoca de aur construcţia unei linii de metrou care să facă legatura între Casa poporului şi Aeroportul Otopeni, pe această rută Ceasescu dorind ca toţi oaspeţii străini să treacă printr-un tunel ca să vadă numai Centrul civic. A doua variantă vorbeşte despre un metrou special pentru familia Ceauşescu, care ajungea la Casa Poporului şi urmărea arterele principale de metrou din oraş.

„Presupusa linie de metrou construită trebuia să facă legătura între Casa Poporului şi Aeroportul Otopeni marchează faptul că în ciuda statisticilor cu care se mândrea România, oamenii stăteau la cozi interminabile pentru necesarul de hrană, ceea ce nu corespundea inaginii pe care Ceauşescu dorea să o afişeze oaspeţilor străini. Aceştia ar fi trebuit să vadă doar realizările minunate ale comunismului, şi anume Casa Poporului şi centrul civic. Deşi, este aproape sigur că acest mit este fals, a făcut mult timp vâlvă în rândul bucureştenilor", completează sociologul.

Citiţi şi celelalte episoade din 

SERIALUL "MISTERELE BUCUREŞTIULUI"

Episodul 1 - Despre legenda meniului cu ficat de om, de la restaurantul Budapesta din Capitală, citiţi AICI

Nimeni nu a aflat cu siguranţă dacă la faimosul restaurant comunist de pe bulevardul Cantemir din Capitală se serveau într-adevăr organe de om în anii ’80, însă macabrul mister anchetat la vremea respectivă de Miliţie şi de Procuratură s-a răspândit rapid prin tot oraşul.

Deşi resturantul a fost desfiinţat în urmă cu doar câţiva ani, bucureştenii nu au uitat legenda „specialităţilor canibale” de la Budapesta, loc devenit între timp unul dintre reperele cele mai importante pentru şoferii din Capitală.

Episodul 2 - Află AICI incredibila legendă a fantomei din casa poetului sinucigaş Ilarie Voronca

O casă veche, cu geamuri sparte, ale cărei ziduri spun povestea mai multor decenii. Aşa arată acum imobilul de pe strada Parfumului, nr 20, în care a trăit poetul Ilarie Voronca, prieten bun cu George Călinescu.

Din 1946, când poetul şi-a luat zilele la Paris, în jurul casei din centrul Capitalei s-au ţesut tot felul de poveşti.

Episodul 3 - Află AICI cum a fost construită în secret, de frica Elenei Ceauşescu, staţia de metrou Piaţa Romană, atracţia sinucigaşilor

Peronul periculos de îngust şi curbe la intrarea în staţie – nu-i de mirare că Piaţa Romană, unică printre celelalte staţii de metrou din Bucureşti, a devenit în timp unul dintre locurile preferate ale sinucigaşilor. Aspectul său straniu îl „datoram” Elenei Ceauşescu, care a scos-o de pe harta proiectanţilor metroului, în 1985, dintr-un motiv bizar.

„Sunt prea multe staţii, mai răriţi-le!” – acesta ar fi fost ordinul Elenei Ceauşescu atunci când a văzut proiectul pentru tronsonul 2 de metrou Berceni – Pipera, ne-a spus unul dintre cei trei proiectanţi ai staţiei, Sorin Călinescu. Acesta susţine ca acest punct de oprire al metroului s-a construit totuşi, în secret, încălcând ordinul tovaraşei, care era de neclintit în decizia ei.

Episodul 4 - De ce majoritatea sinucigaşilor aleg să-şi curme zilele la staţia de metrou Eroilor? Află AICI

Cele mai multe tentative de suicid au loc la staţiile de metrou Eroilor, Izvor, Piaţa Romană şi Piaţa Unirii, spun reprezentanţii Metrorex, adăugând că toate famiile sinucigaşilor solicită după un astfel de eveniment tragic imagini video pentru a se convinge că nu a fost vorba de un accident.

Episodul 5 - Desoperă AICI de ce au fugit toţi chiriaşii din casa în care a fost ucis Ioan Luchian Mihalea

O crimă sângeroasă şoca întreaga ţară în urmă cu aproape 17 ani: Ioan Luchian Mihalea, îndrăgit compozitor, solist şi dirijor al grupului Song a fost găsit mort - lovit şi strangulat - în apartamentul său din Drumul Taberei. Anii au trecut, însă vecinii nu au uitat povestea, căreia i-au adaugat „ingrediente” dintre cele mai înfiorătoare.

Locuinţa a fost închiriată constant, până acum câţiva ani, numai unor grupuri de studenţi, care nu au stat mai mult de o lună, ne-au povestit foştii vecini ai artistului.

Episodul 6 - Despre blestemul clopotului îngropat la Chiajna, mănăstirea în care n-au slujit niciodată preoţii (VIDEO), AICI

Cele mai înfiorătoare legende ale Capitalei se învârt în jurul ruinelor Mănăstirii Chiajna din Giuleşti-Sârbi. Crime, dispariţii stranii şi boli groaznice – toate au fost puse de localnici pe seama bisericii abandonate, în ultimele două secole, imediat după ce a fost construită.

Ca să ajungi la mănăstirea Chiajna trebuie să calci pe cadavre, în cel mai adevărat sens, pentru că ruinele ei se află în imediata vecinătate a două cimitire.

Episodul 7 - Afla AICI cum a ajuns Casa Radio din muzeu al lui Ceauşescu loc preferat de satanişti şi sinucigaşi

Una dintre cele mai cunoscute legende ale oraşului spune că, în 1992, o studentă de la Litere s-a sinucis în casa Radio după o glumă proastă a colegilor ei, care au făcut-o să creadă că iubitul său vrea s-o părăsească. Mitul circulă şi azi, deşi nimeni nu-şi mai aduce aminte de acest caz. Sinuciderea şi crimele care au urmat printre ruinele colosului neterminat nici până acum au întărit părerea bucureştenilor că acest loc ar fi „blestemat”.

Episodul 8 - Citeşte AICI mărturii despre urmărirea lui Rîmaru, studentul care a ucis trei blonde şi a nenorocit alte zece brunete

Din cauza secretomaniei tipic comuniste cu care s-a tratat cazul Ion Rîmaru, în perioada 1970-1971, în jurul acestuia s-au construit imediat zeci de legende care l-au catalogat rapid drept “cel mai odios asasin din istoria României”. Fascinanta poveste a acestui adevărat „Jack Spintecătorul” de Dâmboviţa ne-a relatat-o comisarul criminalist Traian Tandin, aflat la acea vreme în subordinea locotentului Ioan Sântea, cel care l-a prins şi executat pe Rîmaru.

Episodul 9 - Blestemul garsonierei Mihaelei Runceanu. Vezi AICI de ce preoţii nu au sfinţit nici până azi locul unde a fost ucisă cântăreaţa!

Nimeni nu a mai dormit în garsoniera de la Dristor, unde în urmă cu 21 de ani a fost ucisă artista, spaţiul fiind închiriat doar de firme care, una după alta, au tras obloanele.
 

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite