România, „autostrada“ vest-est a maşinilor furate

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Maşinile suspecte sunt oprite la graniţă şi verificate atent de poliţiştii de frontieră
Maşinile suspecte sunt oprite la graniţă şi verificate atent de poliţiştii de frontieră

Peste două sute de maşini sustrase din Occident au fost recuperate, anul acesta, la graniţele României, de două ori mai multe decât în 2009

Autoturismele sunt furate din vestul Europei, tranzitează România şi ajung, în final, în Republica Moldova, Ucraina sau Rusia, unde sunt valorificate. Cele mai căutate sunt mărcile de lux.

Mai citeşte şi:

Polițiștii de frontieră au descoperit un BMW în valoare de 30.000 de euro, furat din străinătate

Spărgătorii de maşini îşi fac de cap în vestul ţării

Rapoartele Poliţiei de Frontieră arată că, de la începutul anului până în prezent, la graniţele ţării au fost depistate 219 autoturisme, 30 de automarfare, 16 microbuze, 15 motociclete şi şapte remorci auto ce figurau furate în Europa. Numărul acestora este cu 56% mai mare decât anul trecut.

Peste 80 dintre aceste autovehicule aparţin claselor de lux ale mărcilor BMW, Mercedes şi Audi, restul fac parte din categoria mijlocie a mărcilor Renault şi Fiat. Principalii „furnizori" de maşini furate sunt, potrivit statisticilor, Italia, Germania şi Ungaria. Peste 200 de persoane sunt cercetate penal pentru trafic de maşini, printre cei implicaţi numărându-se cetăţeni români, turci, moldoveni, italieni, austrieci şi ucraineni.

Cele mai utilizate rute de către traficanţi sunt, în general, orientate dinspre ţările vest-europene cu finalitate în ţările est-europene. Astfel, maşinile furate din Italia şi Germania ajung în România prin Austria şi Ungaria, iar de aici pleacă spre Republica Moldova, Ucraina sau Federaţia Rusă. De altfel, majoritatea autovehiculelor au fost găsite de poliţiştii de frontieră români la graniţa cu Republica Moldova.

Reţele şi subdiviziuni

Sunt două tipuri de reţele de traficanţi: unele specializate în furtul de maşini de lux şi cele specializate în furtul de autoturisme de categorie mijlocie, arată Poliţia de Frontieră. La rândul lor, acestea sunt subdivizate în cel puţin cinci grupuri de acţiune. Un rol important îl ocupă "grupa de recunoaştere", care se ocupă de identificarea maşinilor corespunzătoare "cererii".

Apoi urmează "grupa tehnică", ai cărei membri confecţionează documentele false. "Grupa de transport" trece maşinile peste graniţe, care sunt preluate şi vândute de membrii "grupei de valorificare". Întreg traseul şi tranzacţiile sunt vigilent urmărite de "grupele de supraveghere".

Moduri de operare

Traficanţii sunt "ajutaţi" de multe ori chiar de proprietarii maşinilor furate deoarece aceştia încasează contravaloarea autovehiculelor de la firmele de asigurări. Potrivit subcomisarului Fabian Bădilă de la Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră Române, "frauda la asigurări este unul dintre modurile de operare cel mai des întâlnite în cazurile de trafic de maşini".

Cu acordul proprietarului, maşina este transportată în altă ţară, "spălată" prin vânzări succesive şi ulterior declarată ca fiind furată chiar de către deţinătorul acesteia.

Alte metode des întâlnită sunt furtul la comandă, deturnarea sau frauda la firmele de închirieri. "Traficanţii racolează o persoană fără posibilităţi materiale care, contra unei sume modice, acceptă să deschidă pe numele său un cont într-o bancă şi, implicit, să obţină un card de credit. Apoi, în baza acestui document, persoana respectivă închiriază o maşină de la firmele de profil. De aici se ocupă traficanţii. Până apucă firma să descopere şi să raporteze furtul, maşina este deja trecută peste graniţă şi vândută", a mai explicat Fabian Bădilă pentru "Adevărul".

În majoritatea cazurilor, cei care se aflau la volanul maşinilor furate au declarat poliţiştilor că nu ştiau că autoturismele se află în atenţia autorităţilor ca fiind furate, ei fiind doar „cumpărători de bună credinţă". Alţii au recunoscut însă că au primit o sumă de bani (în general, de până la 500 de euro) pentru a transporta maşina în România.

Ucrainean, hoţ de camioane

La începutul lunii octombrie, poliţiştii de frontieră de la Giurgiu au prins un ucrainean care încerca să introducă în România un autocamion înmatriculat în Lituania. Autovehiculul, marca Renault, în valoare de 80.000 de euro, figura furat în această ţară încă din luna august 2010. Bărbatul este cercetat în stare de libertate pentru complicitate la furt, iar camionul este indisponibilizat la sediul Poliţiei de Frontieră Giurgiu până la finalizarea cercetărilor.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite