Ore de criză cu teze-fulger

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Liliana Rusu predă limba franceză la Colegiul „Mihai Eminescu“ din Iaşi
Liliana Rusu predă limba franceză la Colegiul „Mihai Eminescu“ din Iaşi

Dascălii spun că, după zilele libere pe care au fost obligaţi să le ia în ultimele două luni, recuperează timpul pierdut cu extemporale scurte şi dese şi cu materie dublă predată într-o zi. Elevii se plâng că acum profesorii îi ţin la şcoală peste program sau le predau mai multe lecţii într-o oră şi că nu se mai pot pregăti pentru bacalaureat.

Elevii se plâng că, după zilele libere pe care profesorii au fost obligaţi să le ia în decembrie, acum fie sunt ţinuţi la şcoală peste program, fie li se predă dublu într-o oră. Pe de altă parte, dascălii spun că, pentru a se încadra în programă, sunt nevoiţi să recurgă la compromisuri: înlocuiesc ascultatul elevilor la tablă cu extemporale-fulger.

Citiţi şi:

Videanu: Bugetarii nu vor mai fi trimişi în concediu fără plată şi în 2010

Statul intră în concediu fără plată

Zilele libere obligatorii pe care au fost nevoiţi să le ia dascălii încă din luna decembrie se resimt acum pe pielea elevilor. Copiii spun că şcoala a devenit un calvar imediat după Sărbători pentru că trebuie să se concentreze la ore de două ori mai mult.

„După ce am stat acasă în decembrie că i-au trimis pe profesori în concediu forţat, acum ni se predă mai mult la ore. De exemplu, la ora de Materiale de construcţii şi instalaţii, în loc să ne predea doar despre liant, ni se vorbeşte şi despre agregat", a precizat Mihai Baciu, elev în clasa a IX-a la Liceul „Gheorghe Asachi" din Iaşi.

Cele mai multe cadre didactice din Iaşi preferă se recupereze materia şi să cel puţin două lecţii într-o singură oră. „De pildă, lecţia despre Al Doilea Război Mondial, care are prevăzute în programă cinci ore, o explic acum elevilor în trei", a explicat Rodica Pal, profesor de istorie la Colegiul „Costache Negruzzi" din Iaşi. Ea a mai precizat că, din criză de timp, a fost nevoită să-şi schimbe şi metoda de ascultare a elevilor. Astfel, în loc să-i asculte pe copii câte 20 de minute, profesorul Rodica Pal dă la toată clasa un extemporal-fulger, care durează maximum zece minute.

Epuizaţi înainte de Bac

„Învăţământul de criză" îi afectează cel mai mult pe licenii din clasa a XII-a, care spun că sunt prea obosiţi pentru a face faţă unui ritm atât de alert de învăţat şi ascultat. Elevii din ultimul an de la Colegiul „Mihai Eminescu" din Iaşi se plâng că în primele trei zile pe săptămână sunt obligaţi să mai stea la şcoală două ore în plus pentru a recupera materia pierdută.

„Am fi preferat să nu pierdem orele din decembrie, când profesorii au fost trimişi acasă. Acum ne este foarte greu şi când termin şcoala ajung prea obosit acasă pentru a mai învăţa ceva la Bac", a spus Bogdan, un elev.

„Este bine că recuperăm materia, numai că acum nu mai avem timp pentru nimic în afară de şcoală. Venim aici la opt dimineaţa şi plecăm la patru după-amiaza. Recuperăm lecţii la chimie, biologie, matematică şi română, pentru că dăm Bac-ul la aceste obiecte şi nu ne permitem să nu învăţăm. Mai avem meditaţii în particular şi acasă. Suntem terminaţi de oboseală, nici de mâncare nu ne mai arde", a explicat şi Cristina, elevă în clasa a XII-a.

Liliana Rusu, liderul de sindicat din Liceul „Eminescu", spune că cel mult se va recupera materia pentru clasele mai mici. „Este alegerea fiecăruia dintre noi cum procedăm la ore, dar nu este corect ca noi să cedăm de fiecare dată. Aceste ore suplimentare sunt neplătite, la fel ca şi concediul obligatoriu din decembrie", a spus Liliana Rusu, profesor de limba franceză la „Mihai Eminescu".

Elevii suportă concediile neplătite

Imediat după reînceperea cursurilor, toate şcolile bucureştene s-au grăbit să recupereze săptămâna de concediu neplătit impusă cadrelor didactice. De fapt, nuanţează cu mult tact pedagogic Florin Mohora, directorul Liceului „George Călinescu", este vorba de recuperarea materiei, nu a orelor.

Deoarece guvernanţii au decis ca în acest an de criză să nu se plătească ore suplimentare, în şcoli nu se recuperează ore, adică nu se prelungeşte programul claselor, ci se condensează lecţiile. „O chestiune de piaţă", spune directorul Mohora, zâmbind şi detaliind: „Creşte productivitatea muncii profesorilor".

Cu alte cuvinte, traduce Olivia Rusu, director adjunct la Colegiul Economic Nr. 1 „Virgil Madgearu",  lecţiile sunt mult mai dense: „Se predau câte două unităţi de învăţare, adică lecţii, într-o singură oră". Ea de exemplu, profesoară de limba şi literatura română, a predat într-o oră două subiecte: aspecte generale ale perioadei paşoptiste, dar şi lecţia specială despre „Dacia literară".

„Moromeţii" nu se mai discută, se predau

Directorul Mohora tocmai a trimis la Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti planul de acţiuni privind aceaste recuperări. Săptămâna trecută, Consiliul profesoral a avut o şedinţă în care s-au stabilit modalităţile ce vor fi utilizate. În principiu, este cam ca peste tot:

„Se predă un pic mai mult într-o oră şi se taie din timpul destinat evaluării elevilor şi fixării cunoştinţelor. Dacă aveai 10 minute pentru fixarea cunoştinţelor, reduci la cinci minute şi restul foloseşti pentru a mai preda ceva", spune directorul de la „George Călinescu".

Ca exemplu concret oferă „Moromeţii" lui Marin Preda: „Se taie din timpul alocat discuţiilor. Aşa se va recupera totul, treptat, până la cel târziu 1 martie", spune directorul Florin Mohora. 

Elevii nu par să fi sesizat deocamdată o aglomerare. Lavinia, clasa a X-a, spune că nu ştia de aceste schimbări şi nici n-a simţit c-ar avea mai mult de învăţat.

Concediile forţate şi pandemia au ciuruit anul şcolar

Colegiul Economic „Virgil Madgearu" a recuperat săptămâna de concediu neplătit. Mai au o singură zi, cea din 30 noiembrie 2009, care a fost şi ea liberă. Profesorii de aici sunt şi-au „concentrat" deja lecţiile, din precauţie: „Ne grăbim, fiindcă nu ştim ce mai vine", explică Olivia Rusu, director adjunct, exprimându-şi speranţa că nu vor urma alte zile neplătite, indiferent cât de gravă o să fie criza.

„În februarie urmează examenele de competenţe lingvistice, de comunicare în limba română şi în aprilie sunt fixate cele pentru competenţele digitale. Trebuie să fim foarte atenţi, fiindcă nu este timp de pierdut", explică directoarea Rusu.

De eventuale noi întreruperi se teme şi Mihaela Gună, preşedinta Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi - Învăţământ Preuniversitar: „În unele şcoli cursurile s-au întrerupt şi din cauza gripei procine şi există riscul ca asta să se mai întâmple. Dacă Guvernul va impune şi alte libere neplătite, atunci vom avea un an şcolar compromis în totalitate!", avertizează ea.

Gună crede că avem deja de-a face cu un an şcolar ciuruit, iar elevii sunt cei care suportă toate găurile. Ea îi acuză nu numai pe guvernanţi, ci şi pe dascăli de încărcarea programului elevilor:

„Guvernanţii ar trebui să ţină cont că educaţia este o prioritate naţională, cum au spus chiar ei. Din păcate, şi cadrele didactice sunt vinovate, fiindcă n-au acceptat ca acest concediu neplătit să fie luat în vacanţă. Din cauza aceasta suferă nu doar profesorii, care au luat salarii mai mici, ci şi elevii, care aveau oricum un program mult prea încărcat. Orele s-au transformat în simple lecţii de predare, fără timp alocat fixării cunoştinţelor. De aceea, elevii pierd şi mai mult timp acasă pentru a înţelege ce li s-a predat la ore şi pentru a-şi pregăti lecţiile", spune preşedinta asociaţiilor de părinţi, Mihaela Gună.

Clasele „virusate" vor fi închise doar o zi

Pentru ca aceste pauze să nu ajungă irecuperabile, secretarul de stat Adrian Streinu - Cercel a anunţat că acele clase unde se depistează un caz de îmbolnăvire cu virusul A/H1N1 nu se vor mai închide o săptămână, ci doar o zi.

Inspectoratele decid

Specialiştii în asigurarea calităţii în învăţământ arată că depinde de fiecare profesor cum îşi planifică lecţiile.

„Nu este nimic ilegal dacă predai mai multă materie într-o oră. Fiecare profesor are propria capacitate de a esenţializa şi sintetiza informaţia, în funcţie de elevii cu care lucrează. Dar dacă obiectivele de învăţare nu sunt îndeplinite şi elevii se simt sub presiune, atunci şcoala este de vină şi acolo ar trebui să intervină inspectoratele", a declarat Şerban Iosifescu, preşedintele Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţămîntul Preuniversitar.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite