Cea mai scumpă autostradă din UE

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Preşedintele grupului Vinci, Yves Thibault de Silguy (stânga jos), a venit la Bucureşti pentru a semna contractul cu statul român
Preşedintele grupului Vinci, Yves Thibault de Silguy (stânga jos), a venit la Bucureşti pentru a semna contractul cu statul român

Cu 1,5 miliarde de euro, în România se vor construi de trei ori mai puţini kilometri de tronson montan decât în alte ţări. Media de 25,8 milioane de euro pe kilometrul de autostradă, care reiese din contractul semnat ieri pentru construcţia rutei Comarnic-Braşov, e cea mai mare din UE.

Oficiali guvernamentali de la Bucureşti şi reprezentanţii la vârf ai companiilor care vor construi tronsonul de autostradă montană Comarnic-Braşov - Vinci (Franţa) şi Aktor (Grecia) - au semnat ieri contractul de concesiune. Valoarea lucrărilor de construcţie este de 1,57 miliarde de euro, ceea ce înseamnă că numai partea de execuţie va costa, în medie, 25,8 milioane de euro pe kilometru.

CLICK AICI pentru a vedea cum a crescut de 4.000 de ori metrul pătrat de teren din calea autostrăzii

Citiţi în exclusivitate cine sunt bănăţenii care au luat banii de pe urma autostrăzii Vestului:

Săracii satului au ajuns îmbogăţiţii autostrăzii

Îmbătrâneşte frumos cu banii de pe autostradă

Îmbogăţit de autostradă, şi-a salvat casa veche de 40 de ani

Citiţi şi:

VIDEO Autostrada care începe în câmp şi se termină lângă un râu

Tronsonul de autostradă Comarnic-Braşov va fi construit de Vinci şi Aktor

Autostrada Comarnic-Braşov, gata în ianuarie 2014

Dacă am adăuga şi celelalte costuri, respectiv cele de operare, finanţare şi proiectare sau plăţile de disponibilitate pe care statul le va face către concesionar (circa 180 de milioane de euro pe an), valoarea totală a viitorului tronson s-ar ridica la 4,8 miliarde de euro. Adică, nu mai puţin de 82,7 milioane de euro pe kilometru!

Rămânând, însă, doar la valoarea de execuţie, observăm că în Europa s-au construit sau se află în diverse stadii de construire tronsoane montane de autostradă mult mai lungi, cu aceiaşi bani - 1,5 miliarde de euro. Iată câteva exemple: cu 1,4 miliarde de euro, Albania va fi legată de Kosovo (170 de kilometri); Muntenegru e străbătut de un drum din aceeaşi categorie, pe 179 de kilometri, costând în total 1,9 miliarde de euro; între Zagreb şi Split (Croaţia) se desfăşoară unul dintre cele mai ieftine tronsoane - 380 de kilometri, care au costat 2,3 miliarde de euro, adică puţin peste şase milioane de euro pe kilometru, faţă de cele peste 25 de milioane/kilometru din România.

Inaugurarea, peste patru ani

Potrivit documentaţiei adoptate ieri la Ministerul Transporturilor, tronsonul de autostradă Comarnic-Braşov va fi inaugurat peste patru ani, în ianuarie 2014. Procedurile pentru acest contract au început încă din 2003, între timp fiind anulată o licitaţie pentru această concesiune, prima de această amploare. Discuţiile dintre reprezentanţii Ministerului Transporturilor şi cei ai consorţiului Vinci-Aktor cu privire la încheierea contractului au intrat în impas la sfârşitul anului trecut, din cauza pretenţiilor constructorului, care ar fi excedat oferta iniţială, declarată câştigătoare.

Consorţiul Vinci-Aktor va trebui să proiecteze, să finanţeze şi să construiască Autostrada Comarnic-Braşov, urmând ca, pe o perioadă de 30 de ani, să administreze cei 55 de kilometri ai tronsonului. Administrarea se va realiza în schimbul unei taxe pe care utilizatorii o vor plăti începând din al cincilea an al concesiunii.

Consorţiul va concesiona Autostrada Comarnic-Braşov la un preţ de 1,57 miliarde de euro, considerat preţ de construcţie. Începând din al cincilea an al concesiunii, pe o perioadă de 26 de ani, statul român va realiza plăţi de disponibilitate către concesionar, în valoare de 180 milioane de euro pe an, ceea ce duce la o valoare totală de peste 4,7 miliarde de euro a acestui tronson.

La terminarea perioadei de 30 de ani de concesiune, tronsonul de autostradă Comarnic - Braşov intră în proprietatea statului, care are două alternative: fie să-l concesioneze din nou, fie să-l administreze.

Şoferii vor plăti o taxă de un euro/maşină

Taxa pe care utilizatorii autostrăzii (posesorii de autovehicule) o vor plăti începând din al cincilea an al concesiunii, după darea în folosinţă a autostrăzii, va fi de 1,75 euro/osie/100 kilometri. Asta înseamnă că pentru un autoturism şoferul va plăti în primul an o taxă de circa un euro, pentru a străbate acest tronson.

Bechtel, alt record de costuri

Cei 42 de kilometri ai Autostrăzii Transilvania („A3", conform denumirii oficiale) dintre Gilău şi Turda, inauguraţi la 1 decembrie 2009, au costat statul român peste 500 de milioane de euro.

În medie, preţul unui kilometru din secţiunea finalizată din A3 s-a ridicat la 13 milioane de euro, cu toate că în momentul semnării contractului dintre statul român şi compania americană Bechtel, în 2004, preţul convenit depăşea cu puţin 5,3 milioane de euro pe kilometru. Pe atunci, costul total al autostrăzii era calculat la 2,2 miliarde de euro.

Preţul ridicat, coroborat cu amânarea lucrărilor, a determinat Ministerul Transporturilor să renegocieze contractul, existând posibilitatea ca tronsonul dintre Târgu-Mureş şi Braşov să nu mai fie încredinţat spre construcţie celor de la Bechtel.

O decizie în acest sens urmează să fie luată în urma negocierilor care au început între reprezentanţii statului şi cei ai constructorului, încă dinainte de inaugurarea primei porţiuni a Autostrăzii Transilvania. Vasile Racoviţan

Prima autostradă care nu se va scumpi pe parcurs

Cu o întârziere de peste opt luni, contractul de concesiune pentru tronsonul de autostradă Comarnic-Braşov, care va fi construit de consorţiul Vinci (Franţa) şi Aktor (Grecia), a fost semnat ieri de ministrul Transporturilor, Radu Berceanu şi de oficialii companiilor străine. Astfel că şoferii vor putea ajunge la munte cu viteze de 120 de kilometri pe oră în 2014, după cum promit constructorii.

Acesta este primul proiect de autostradă după modelul parteneriatului public-privat. Altfel spus, firmele care vor realiza tronsonul vor suporta costurile lucrărilor, mentenanţa şi reparaţiile timp de 30 de ani, iar statul nu va acorda niciun ban în plus pe parcursul celor patru ani de construcţie, în afară de preţul negociat în contract, respectiv 1,57 miliarde de euro.

„Nu există posibilitatea ca lucrările să se scumpească în timpul construcţiei. În parteneriatele public-private, toate costurile sunt apreciate global. În afară de ceea ce se cheamă închiderea financiară (atragerea de către contractori a finanţării necesare pentru realizarea construcţiei - n.r.), nu vor fi costuri suplimentare", a dat asigurări preşedintele grupului Vinci, Yves Thibault de Silguy, prezent la Bucureşti.

Doar un kilometru pătrat de exproprieri

Ministrul Berceanu a arătat că traseul propus de constructori vizează construirea autostrăzii la o altitudine mai mare decât cea pe unde trece momentan DN1, ceea ce implică realizarea unui număr mare de poduri şi viaducte, însă acest lucru diminuează problema exproprierilor, din cauza cărora multe dintre proiectele de infrastructură au fost întârziate.

Şeful Transporturilor a mai arătat că 60% din suprafaţa necesară este în posesia statului. De unde reiese că, la o lăţime de 50 de metri a autostrăzii, suprafaţa care ar trebui recuperată de la proprietarii privaţi este de doar 1,1 kilometri pătraţi.

Berceanu a mai spus că taxa pentru utilizarea tronsonului va fi de circa un euro pentru autoturisme în primul an, precizând că valoarea taxei în următorii ani va fi stabilită în funcţie de numărul de maşini ce vor utiliza tronsonul.

Comarnic-Braşov, în cifre

-Lungime: 58 de kilometri, zonă montană.
-Valoarea contractului: 1,57 miliarde de euro, la semnare (de unde rezultă un cost de 25,8 euro/km).
-Constructor: un consorţiu format din Vinci (Franţa) şi Aktor (Grecia).
-Concesiune pe 30 de ani.
-Şoferii vor plăti o taxă de aproximativ doi euro/maşină.
-Trafic estimat: peste 16.000 de vehicule pe zi, înregistrat în prezent pe DN1 Bucureşti-Sinaia-Braşov.

image
Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite