Tronsonul de autostradă Comarnic-Braşov va fi construit de Vinci şi Aktor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Berceanu a semnat contractul pentru construcţia tronsonului
Berceanu a semnat contractul pentru construcţia tronsonului

Ministrul Transporturilor Radu Berceanu a semnat cu preşedintele grupului francez Vinci şi un reprezentant al companiei elene Aktor contractul de  concesiune pentru tronsonul de autostradă Comarnic-Braşov. Proiectul urmează să fie finalizat până în ianuarie 2014.

Proiectul este primul contract din România de construcţie prin concesiune a unui tronson de autostradă.

"Cred că există viitor privind realizarea de concesionări în parteneriat public-privat. Contractul este unul foarte complex şi sper că am reuşit să îl încheiem într-o formă care să devină un fel de model pentru alte contracte, cel puţin în zona asta, de autostrăzi", a precizat Berceanu.

Emil Boc, prezent la ceremonia de semnare a contractului, consideră că aceste este cel mai important proiect de parteneriat public-privat încheiat în România. Premierul le-a cerut şi  Ministerului Transporturilor, precum şi autorităţilor locale să utilizeze acest sistem şi în alte proiecte de infrastructură în transporturi, precum centura municipiului Bucureşti.

De asemenea, el a specificat că sistemul parteneriatului public-privat poate fi folosit şi în proiecte din domeniul sănătăţii în agricultură.

"Începe o nouă eră în abordarea proiectelor de infrastructură, nu mai suntem atât de dependenţi de alocaţiile bugetare, ci avem o gândire pe termen lung din care toată lumea câştigă", a declarat premierul Emil Boc.

Totodată, Emil Boc a spus că "începe o nouă eră în abordarea infrastructurii în România".  Reprezentantul firmei Vinci se declară foarte încântat de acest contract, "firma Vinci fiind una foarte cunoscută în domeniul financiar, este nerăbdătoare să demareze contractul".

Berceanu a explicat că actualul nivel de costuri prevăzut în contract, de 4,8 miliarde euro, este dat de faptul că există costuri financiare importante timp de 30 de ani, la care se adaugă banii necesari lucrării în sine.

'La 30 de ani vorbim de încă o dată banii. În cei 26 de ani (nr de la inaugurarea lucrării) concesionarul face întreţinerea aşa cum trebuie, reparaţiile aşa cum trebuie....Sunt prevăzute din opt în opt ani reparaţii capitale... În plus, este vorba de întreţinerea curentă', a adăugat Berceanu.

Ministrul Transporturilor a mai spus că taxa de autostradă va fi de circa un euro /autoturism, şi va creşte progresiv, până la sume mai mari pentru camioane, dar nu va fi fixă pe cei 26 de ani de operare.

Contractul de concesiune a fost semnat luni de către ministrul Radu Berceanu şi de către reprezentanţii firmelor Vinci şi Aktor, în prezenţa premierului Emil Boc.

Consorţiul Vinci - Aktor ar trebui să proiecteze, să finanţeze şi să construiască Autostrada Comarnic - Braşov, urmând ca, pe o perioadă de 30 de ani, să administreze cei 55 de kilometri ai tronsonului, în schimbul unei taxe pe care utilizatorii o vor plăti începând din al cincilea an al concesiunii.

Consorţiul va concesiona Autostrada Comarnic-Braşov la un preţ de 1,57 miliarde de euro, preţ de construcţie. Începând din al cincilea an al concesiunii, pe o perioadă de 26 de ani, statul român va realiza plăţi de disponibilitate către concesionar, în valoare de 180 milioane de euro pe an, ceea ce duce la valoarea de 4,8 miliarde euro.

Taxa pe care utilizatorul o va plăti începând din al cincilea an al concesiunii, după darea în folosinţă a autostrăzii, va fi de 1,75 euro/osie/100 kilometri, ceea ce înseamnă că un autoturism va plăti în primul an o taxă de circa doi euro, pentru a străbate cei 55 de kilometri ai tronsonului.

La terminarea perioadei de 30 de ani de concesiune, tronsonul de autostradă Comarnic - Braşov intră în proprietatea statului, care are două alternative: fie să-l concesioneze din nou, fie să-l administreze.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite