Ruşine pe şine: Berceanu, şeful căilor ferate întârziate

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Recordul de nouă ore de întârziere a unui tren al CFR nu l-a impresionat pe ministrul Transporturilor. Mereu „alţii“ sunt vinovaţi. În timp ce călătorii îşi macină nervii în vagoane, oficialii Ministerului Transporturilor invocă „greaua moştenire“ şi lipsa de bani.

Orădeanul Szabo Odon (37 de ani) şi cei doi fii ai săi, Patrick (10 ani) şi Benjamin (14 ani), au plătit două sute de lei pentru o călătorie care ar fi trebuit să dureze 16 ore şi 17 minute, dar care s-a transformat într-o experienţă de coşmar.

Mai citeşte şi:

Turiștii străini care vin în vacanță în România sunt nemulțumiți de întârzierile trenurilor

CFR îşi bate joc de călători: nouă ore de întârziere pe ruta Constanţa - Oradea

Berceanu: Nu ştiu când va fi gata autostrada Bucureşti - Ploieşti pentru că nu mai avem bani

Cei 874 de kilometri care despart, pe calea ferată, Oradea de litoralul românesc au fost parcurşi în aproape 24 de ore. Astfel, în loc să ajungă la destinaţie sâmbătă dimineaţa la ora 7.55, trenul a reuşit să doboare un record ruşinos, de aproximativ nouă ore întârziere, sosind la capătul de linie abia la ora 16.40. Szabo Odon spune că nu a primit nicio explicaţie pentru întârziere, dar nici nu a cerut despăgubiri. S-a jurat însă că nu mai merge cu trenul în România.

Dă vina pe Orban

Potrivit reprezentanţilor Ministerului Transporturilor, întârzierile pe calea ferată apar în special din cauza stării infrastructurii feroviare şi a atitudinii ostile a foştilor miniştri faţă de acest sector.

„În mandatul lui Ludovic Orban, în 2007, calea ferată a fost neglijată, locomotivele CFR SA care lucrau la acest obiectiv strategic fiind executate silit de ANAF, iar CFR s-a văzut în imposibilitatea de a-şi respecta obligaţiile contractual asumate. S-au generat întârzieri ale lucrărilor, iar CFR SA a plătit penalităţi", a exemplificat ministrul Radu Berceanu.

El a adăugat că, în ultimii 20 de ani, au fost alocate sume total insuficiente pentru reparaţiile capitale, în medie 14% din necesar. Banii destinaţi căii ferate sunt aprobaţi de Parlamentul României, care modifică şi votează bugetul naţional, inclusiv componenta de transporturi.

O altă cauză a întârzierii trenurilor a fost, de-a lungul anilor, lipsa alocaţiilor de la bugetul de stat pentru reparaţii curente. „În anul 2010, pentru prima dată, începând cu data de 1 ianuarie, calea ferată beneficiază de o sumă alocată de la bugetul de stat pentru reparaţii curente în sistemul feroviar, simultan cu fonduri pentru obiective de investiţii de natura reparaţiilor capitale la infrastructura feroviară publică", precizează Ministerul Transporturilor.

Firimituri bugetare

Szabo Odon şi fii săi au petrecut aproape 24 de ore într-un tren fără aer condiţionat  Foto: C. Vidican

Datele centralizate la minister arată că România nu şi-a permis să investească în reparaţii şi modernizări decât 147 de euro pe kilometrul de cale ferată. Pentru comparaţie, Bulgaria a putut cheltui 8.500 de euro pe kilometrul de cale ferată, Ungaria - 70.500 de euro, iar Grecia - peste 90.000 de euro.

Marea Britanie şi Italia alocă de două ori mai mult decât Grecia, în timp ce Belgia a cheltuit 531.000 de euro pe kilometru. De asemenea, Ungaria alocă 1,3% din PIB pentru calea ferată - mai mult decât întregul  buget al Ministerului Transporturilor din România.

Nu se dau despăgubiri

Călătorii speră în zadar că vor primi despăgubiri. „Am avut reclamaţii de la persoane care au considerat că au mers cu personalul, nu cu rapidul, şi au cerut diferenţa de tarif. Nu au primit-o", a precizat Gabriel Ţăranu, directorul CFR Călători Constanţa.

"Am mers ore în şir în picioare, cu copiii mei, într-un vagon cu peste 40 de persoane, pe caniculă. Vreau să dau în judecată CFR."
Szabo Odon
călător CFR

"În mandatul lui Ludovic Orban, în 2007, calea ferată a fost neglijată, locomotivele CFR SA care lucrau la acest obiectiv strategic fiind executate silit de ANAF."
Radu Berceanu
ministrul Transporturilor

"Am avut reclamaţii de la persoane care au considerat că au mers cu personalul, nu cu rapidul şi au cerut diferenţa de tarif. Nu au primit-o."
Gabriel Ţăranu
director CFR Călători Constanţa

Întârzieri de zeci de minute în fiecare zi

-Trenurile care au circulat ieri au avut zeci de minute întârziere, din diferite motive. Iată câteva dintre ele:
-Rapidul 663 Bucureşti Nord-Iaşi: a ajuns cu 50 de minute peste ora programată din cauza unor probleme tehnice. Trebuia să ajungă la 5.48 dimineaţa.
-Acceleratul 1766 Timişoara Nord-Iaşi: Întârziere 70 de minute, pusă pe seama pelerinilor care s-ar fi urcat în număr mare la Cluj-Napoca,
după ce au participat la slujba de la Mănăstirea Nicula.
-Acceleratul 1631 Constanţa - Oradea: 75 de minute întârziere din cauza căldurii.

Principiile UE sunt încălcate sistematic

În Uniunea Europeană a fost statuat un principiu de finanţare a infrastructurii potrivit căruia, la fiecare euro alocat sectorului rutier, un euro trebuie să meargă şi în sectorul feroviar.

România nu a aplicat niciodată acest principiu, ba dimpotrivă a direcţionat aproape toate resursele financiare disponibile către proiectele rutiere, lăsând calea ferată la limita subzistenţei.

Liniile, periculos de degradate

Starea în care a ajuns infrastructura feroviară este deja periculoasă pentru siguranţa călătorilor şi a mărfurilor transportate, şi abia acum, în ceasul al 12-lea se întreprind unele acţiuni de reabilitare. Abia în 2009 au fost reluate lucrările de modernizare a liniilor pe magistralele Bucureşti-Constanţa şi Bucureşti-Braşov.

Ambele secţiuni vor fi finalizate în 2011, promit reprezentanţii Ministerului Transporturilor. „Toate podurile şi pasajele pe linia Bucureşti - Braşov vor fi finalizate anul acesta, iar în 2011 se va termina întreaga lucrare", au comunicat oficialii MTI.

Până una-alta, statisticile feroviarilor arată că jumătate din lungimea căilor ferate din România are durata de utilizare expirată.

image
image
Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite