„Băncile îşi bat joc de noi“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Clienţii care trebuie să-şi actualizeze contractele de creditare nu sunt de acord cu modificarea dobânzilor şi a comisioanelor. Ieri, sediile băncilor au fost asaltate de oameni cu hârtii în mână, care nu ştiau ce au de semnat. Totuşi, marea lor majoritate sunt hotărâţi să dea în judecată banca.

Chiar dacă, oficial, ieri a fost ultima zi lucrătoare când puteai să intri în posesia actului adiţional la contractul de împrumut, băncile comerciale au făcut liste de aşteptare care depăşesc acest termen.

Mai citeşte şi:

Mile Cărpenişan este "vânat" dincolo de moarte de recuperatorii de credite ai BRD

Asociaţia Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a primit 7.200 de reclamaţii pe Ordonanţa creditelor

Băncile, în faţa unor procese colective fără precedent

Majoritatea clienţilor au fost informaţi prea târziu că trebuie să ia act de modificările la contractul de împrumut. Astfel că, agenţiile au fost luate cu asalt de către cei care se tem să nu plătească în plus taxe şi comisioane.

„Tocmai am depus o cerere să-mi reducă toate comisioanele şi mi-au spus că nu s-a aprobat dosarul. Cred că nici n-a plecat de aici, din sucursală", spune Mihăescu Ovidiu, 56 de ani, din Bucureşti.

Băncile nu renunţă la comisioane

Clientul Băncii Româneşti a contractat un împrumut de 10.000 de lei, în 2007, pe o perioadă de 10 ani, iar acum se vede nevoit să plătească mai mulţi bani la rata lunară, care ajunge la o valoare de 200 de lei. Se declară nemulţumit de noile condiţii ale contractului adiţional, fiind ferm convins că îşi va găsi dreptatea în instanţă. „Mai am soluţia refinanţării la o altă bancă, poate acolo reuşesc să obţin un credit mai avantajos", spune Mihăescu. Este nostalgic după perioada comunistă, când era strungar şi ajungea la un salariu lunar de 4.800 de lei. În prezent este fochist la Facultatea de Construcţii Bucureşti, şi are un salariu lunar de numai 600 de lei, din care 200 de lei reprezintă rata lunară.

„Creditul e un coşmar"

„Abia ieri am primit, prin poştă, scrisoarea de înştiinţare. Am dat fuga la sediul Volksbank din Dinicu Golescu şi m-au pus pe o listă de aşteptare până luni", spune - plină de năduf - Roxana Marinescu, 33 de ani, din Bucureşti, angajată a unei companii IT&C. A contractat un credit de nevoi personale în valoare de 14.000 de euro acum doi ani şi acum spune că nu‑i deloc de acord cu modificările pe care banca „i le bagă pe gât".

„Ce mă supără cel mai mult este faptul că, dacă nu semnez, au la îndemână acordul tacit, şi nu mai au nevoie de semnătura mea", susţine Roxana. „Unde naiba, în lumea asta, aţi pomenit un contract semnat fără acordul uneia dintre părţi? Nu sunt avocat, dar ştiu că dacă vrei să semnezi un contract cu o altă persoană, trebuie să ai acordul ei, altfel e nul", conchide Roxana. Pentru a evita cozile de la sucursale, unele bănci au prelungit perioada până la care iei act de modificările Ordonanţei. Spre exemplu, RBS Bank are ca dată-limită pentru răspunsul clienţilor faţă de modificările actului adiţional ziua de 29 octombrie 2010.

Record de plângeri

Până în prezent, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor şi Promovarea Programelor şi Strategiilor din România (ANPCPPSR) a primit 720 de reclamaţii de la clienţii instituţiilor de credit privind implementarea Ordonanţei 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori.

Sorin Mierlea, preşedintele ANPCPPSR, spune că o parte din vină aparţine clienţilor instituţiilor de credit care au semnat în grabă contractele de împrumut în urmă cu câţiva ani, fără să le citească cu atenţie. „De aceea sunt o grămadă de probleme la implementarea Ordonanţei 50, în special pentru creditele pe 20-30 de ani, pentru că totul s-a semnat foarte repede, fără a se citi cu atenţie condiţiile din contract", a explicat preşedintele Asociaţiei.

Refinanţarea, greu de aplicat

Oficialul consideră că refinanţarea creditelor contractate în urmă cu câţiva ani este o variantă, dar în condiţiile economice actuale ar putea dificil de realizat, pentru că a scăzut mult valoarea proprietăţilor. Pierderile pe care băncile comerciale le au din cauza rău-platnicilor sunt recuperate, deocamdată, prin comisioane de risc impuse celor care încă mai pot să-şi plătească datoriile.

„Aceste comisioane sunt puse acolo de fapt ca un fel de plasă siguranţă pentru că banca ştia încă din 2008 că va ajunge să declare aceste credite neperformante ca fiind pierderi. Şi atunci, cum să rezolve problema asta? Nu prin banii investitorilor, nu prin poliţe de asigurare, ci prin comisioanele de risc. Soluţie tipic românească", este de părere avocatul Gheorghe Piperea. El consideră că, dacă se vor declanşa procese, se va cere şi suspendarea plăţii ratelor sau a comisionului până la soluţionarea procesului.

Pentru că sunt rate stabilite ilegal. „Gândiţi-vă că sunt 5.000 de inşi care vor să dea în judecată băncile şi calculaţi câte 300 de euro, în medie pe lună, timp de 20 de luni. Ăsta e un risc major de insolvenţă pentru bancă", susţine avocatul.

Overdraftul, sub incidenţa Ordonanţei 50

Ordonanţa 50 reglementează inclusiv creditele de tip „overdraft" sau „descoperit de cont" şi conţine anumite prevederi în avantajul clienţilor. Astfel, informaţiile standard trebuie să cuprindă rata dobânzii aferente creditului, fixă şi/sau variabilă, împreună cu informaţii privind orice costuri incluse în costul total al creditului pentru consumator; valoarea totală a creditului; dobânda anuală efectivă (DAE).

Clientul are dreptul să fie informat cu privire la valoarea totală a creditului, rata dobânzii, formula de calcul a dobânzii, costurile cu creditul şi în ce condiţii pot fi ele modificate, DAE, dobânda în cazul întârzierilor şi orice penalităţi. Toate aceste prevederi se aplică şi creditelor de tip „overdraft" care trebuie rambursate în termen de o lună. Formula de calcul a dobânzii este cea valabilă şi în cazul celorlalte credite.

image
Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite