Băncile, în faţa unor procese colective fără precedent

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Clienţii nemulţumiţi ai băncilor din România, uniţi în grupurile de iniţiativă care s-au  format pe internet, sunt hotărâţi să deschidă primele acţiuni în instanţă în câteva zile. Reprezentanţii Volksbank au reacţionat la nemulţumirile grupurilor de iniţiativă şi s-au întâlnit vineri cu aceştia în Bucureşti, pentru a căuta soluţii şi pentru a evita instanţa.

Consideraţi la început „o mână de internauţi" cărora nu li se dădea nicio şansă, clienţii nemulţumiţi de comisioanele practicate de băncile comerciale au reuşit o performanţă unică în istoria postdecembristă: să clintească din temelii sistemul bancar din România. Niciodată, din 1990 încoace, un preşedinte de bancă nu s-a întâlnit cu reprezentanţii clienţilor instituţiei de credit, iar anvergura demersului „internauţilor" este una de mari dimensiuni.

Vineri după-amiază, un grup de reprezentanţi ai clienţilor Volksbank au fost primiţi de preşedintele băncii, Johann Lurf, pentru a discuta despre comisionele abuzive, dar şi despre aplicarea Ordonanţei 50/2010, care prevede eliminarea comisionului de rambursare anticipată sau limitarea acestuia la 1%. Multe reclamaţii ale clienţilor provin din clauze formulate ambiguu, declarate ca fiind abuzive de către instanţele de judecată.

„S-a insistat pe modificarea acestor clauze în toate contractele, pentru a reuşi să mai detensionăm situaţia şi să rezolvăm amiabil acele tipuri de probleme unde există deja decizii ale instanţelor", se arată într-un comunicat remis redacţiei "Adevărul" de grupul clienţilor nemulţumiţi ai Volksbank România, în număr de 1.500 de persoane. Câteva exemple privind aceste decizii ale instanţelor ar fi: returnarea Comisionului de Rezervă Minimă Obligatorie, acolo unde a fost perceput mai mult decât scrie în contracte, returnarea sumelor rezultate din creşteri abuzive ale dobânzilor, eliminarea şi returnarea Comisionului de Risc perceput abuziv, dată fiind abiguitatea cu care sunt formulate clauzele.

„Acest comision este nejustificat economic şi ajunge până la 25% din rata pe care clienţii o plătesc în fiecare lună", a explicat avocatul clienţilor, Gheorghe Piperea.

Trei ore de discuţii, niciun rezultat

Potrivit celor prezenţi, preşedintele Volksbank s-a ţinut tare pe poziţii şi a avut explicaţii într-un limbaj foarte tehnic pentru fiecare problemă ridicată de clienţi. Concluzia reprezentanţilor grupului a fost ca această întâlnire a fost una a dialogului deschis, dar există chestiunile majore ce ramân în continuare foarte disputate. Mai mult, poziţia şi amabilitatea managementului băncii, dacă nu va fi urmată şi de fapte concrete, va aduce un nou val de nemulţumiri şi reclamaţii la Protecţia Consumatorului şi Banca Naţională.

Procesele colective au şanse de reuşită

Până în prezent, au fost înfiinţate grupuri pentru clienţii Volksbank, BCR, Bancpost şi, foarte recent, Raiffeisen Bank. Avocatul grupurilor de clienţi nemulţumiţi, Gheorghe Piperea, spune că procesele colective îşi pot găsi rezolvarea mult mai rapid decât în cazul celor individuale.

Avocatul Piperea: Mă aştept să apară tot mai mulţi clienţi nemulţumiţi şi de la alte bănci

Avocatul Gheorghe Piperea, care reprezintă grupurile de clienţi nemulţumiţi ai Volksbank şi BCR, a declarat că, dacă nu se ajunge la o soluţie pe cale amiabilă cu reprezentanţii băncilor, va porni procese colective împotriva acestora. „Nu am participat la discuţiile de vineri cu reprezentanţii Volksbank pentru că nu am semnat încă un contract, îl vom semna mâine (n.r. - astăzi), dar am fost informat că întâlnirea mai bine nu ar fi avut loc.

Banca a venit cu un alt act adiţional prin care iau câteva puncte procentuale din dobândă şi le adaugă la marjă", a explicat pentru „Adevărul" Gheorghe Piperea. El a mai adăugat că va semna astăzi un contract de asistenţă juridică cu grupuri de câte 300 de clienţi nemulţumiţi de la Volksbank şi BCR.

„Deşi sunt mult mai mulţi clienţi nemulţumiţi, într-o primă fază, voi reprezenta câte 300 de la fiecare bancă, pentru că sunt anumite limite de gestionare a procesului. Vor fi şi alte procese care îi va cuprinde şi pe ceilelţi clienţi. Cel mai bine ar fi ca aceştia să se rataşeze ca intervenienţi", spune avocatul.

Proces în zece zile

Piperea îi va invita şi mâine pe reprezentanţii celor două bănci la conciliere. „Cam în 48 de ore de la invitaţie o să aibă loc concilierea pentru că mai este foarte puţin timp până când expiră termenul de aplicare a Ordonanţei 50, iar lipsa unui răspuns din partea clientului înseamnă aprobare tacită", explică avocatul. Piperea i-a sfătuit pe clienţi să refuze semnarea actelor adiţionale, iar dacă nu se ajunge la o soluţie în urma concilierii, în termen de 10 zile va înainta cererea de proces.

„De preferat ar fi pentru bancă să se ajungă la o soluţie înainte de începerea procesului pentru că presupune un risc reputaţional foarte mare, nu numai pentru aceste bănci, dar pentru întreg sistemul bancar. Mă aştept să apară tot mai mulţi clienţi nemulţumiţi şi de la alte bănci de pe piaţă. Grupul format din clienţii nemulţumiţi ai Raiffeisen Bank m-a contactat pentru a-i reprezenta", a conchis Gheorghe Piperea.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite