Reducerile le dau bătăi de cap românilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Comercianţii se dovedesc inventivi în perioada soldurilor şi găsesc tot soiul de şiretlicuri prin care-şi derutează clienţii cu privire la articolele reduse şi diferenţele de preţ practicate. Românii sunt asaltaţi de azi cu oferte de preţuri de până la 80% mai mici la haine şi la încălţăminte. Protecţia Consumatorilor avertizează că negustorii umblă cu ocaua mică.

„Mi-am păstrat câteva sute de lei special pentru reducerile din această iarnă. Am să mă duc să colind câteva magazine chiar de sâmbătă. Asta pentru că mi-au picat ochii pe câteva haine încă de acum două-trei săptămâni, dar n-am vrut să le iau la vremea respectivă pentru că aveau nişte preţuri exagerate", povesteşte Silvia Dobre (33 de ani).

Citiţi şi:

Croazierele, o nouă modă la români

Vacanţele cumpărate din timp, mai ieftine cu 30%

Roma: Reducerile au golit stocurile din magazine


Femeia lucrează într-o bancă şi în ultimii ani şi-a făcut un obicei din a pleca la cumpărături în afară, imediat după Sărbători. „Prefer să-mi pun deoparte nişte bani pentru luna ianuarie pentru că un bilet dus-întors până în Italia sau în Austria ajunge să mă coste chiar mai puţin decât o vizită la bunici, în Moldova, iar cu câteva sute de euro mă întorc cu un geamantan plin cu haine de calitate", mai arată Silvia.

Cum anul acesta nu a mai putut pleca, femeia a decis să-şi ia „mai puţine haine, de la noi". „M-am gândit că măcar în această perioadă o să pot să-mi iau şi eu haine de firmă la preţurile la care se vând, în mod normal, în străinătate", a mai adăugat tânăra.

Pentru Daniela Croitoru (43 de ani), soldurile de iarnă sunt doar „o dovadă a faptului că tot cei cu bani beneficiază de reduceri". „Pentru mine, care câştig aproape cât salariul mediu pe economie, degeaba pun ei afişe peste afişe în vitrine că, şi dacă scotocesc toată casa, tot nu mai găsesc câteva sute de lei până la salariu", ne-a spus cu necaz femeia.

Ce capcane ne întind comercianţii

Cei care mai dispun de ceva economii şi vor să profite de reducerile de iarnă trebuie să fie foarte atenţi la o serie întreagă de aspecte înainte de a-şi goli portofelele. Astfel, reprezentanţii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) avertizează că o mare parte din operatorii economici din întreaga ţară sunt „certaţi" cu prevederile legale referitoare la vânzările de soldare. În ultimul sezon de solduri din 2009, controlorii ANPC au găsit nereguli la 575 de comercianţi din cei 605 care au fost „vizitaţi" pe parcursul a zece zile.

Cele mai utilizate practici de păcălire a clienţilor au constat în lipirea a două sau trei preţuri pe eticheta produsului, fără a fi specificat care din acestea este cel de achiziţie, lipsa informării asupra produselor care intră în stocul lichidării, dar şi afişaj contradictoriu.

Spre exemplu, „în judeţul Bihor, pe un afiş din josul geamului stătea scris «preţ unic 7 lei», iar pe altul, în partea de sus a vitrinei, se anunţa «totul la 9 lei», deşi în unitate existau şi produse la 12 lei", mai arată datele înregistrate de ANPC. Neregulă este şi lipsa afişării preţului iniţial, dar şi a preţului redus, explică reprezentanţii ANPC.

Turismul de shopping

Începutul anului aduce veşti bune şi pentru amatorii de călătorii în marile capitale europene: discounturi de până la 70% pentru produse de marcă. Românii plătesc, în medie, circa 100 de euro la shopping în străinătate şi preferă să nu stea mai mult de trei zile. De altfel, mare parte din călătoriile externe din această perioadă au ca motiv sezonul de reduceri din marile oraşele europene.

„Românii stau la shopping, în medie, între două şi patru nopţi", spune Traian Bădulescu, purtător de cuvânt la Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism din România (ANAT).

Pentru toate buzunarele

Una dintre destinaţiile accesibile este Austria, mai ales pentru că mulţi români preferă să meargă cu maşina pesonală. În drumul lor găsesc Centrul Comercial Parndorf unde, sub acelaşi acoperiş găsesc 150 de magazine. La periferia Vienei se pot face cumpărături în cel mai mare mall din Europa, Shopping City Sud (SCS), care are peste 330 de magazine şi 70 de restaurante.

Aici, preţul pentru două-trei nopţi de cazare cu mic dejun nu depăşeşte 100 de euro. Dacă turiştii aleg varianta deplasării cu autocarul, drumul îi poate costa circa 150 de euro.

„Cei cu venituri mai mici aleg destinaţii de shopping cum sunt Istanbul sau Budapesta", spune Bădulescu. În acest caz, o minivacanţă de trei-patru nopţi costă aproximativ 150 de euro, însă transportul saltă preţul total la aproape 250 de euro. În „Marele Bazar" se pot cumpăra covoare turceşti, ceramică, produse din piele şi bijuterii.

Cei cu venituri substanţiale aleg să facă shopping la Londra, Paris, Milano sau Amsterdam.Costul unui pachet este de circa 250 de euro pentru două-trei nopţi de cazare, la care se adaugă micul dejun. O destinaţie care a început să devină mai accesibilă şi care este în topul preferinţelor românilor este Dubai. Anul acesta, costul unui pachet nu depăşeşte 800 de euro, faţă de anul trecut, când costa în jur de 1.000 de euro.

Ofertă inedită

O destinaţie nouă în ofertele agenţiilor este Republica Moldova. O săptămână la vecini costă 300-400 de euro la un hotel de cinci stele din Chişinău. „Drumul nu este lung, durează doar 5-6 ore de la Bucureşti, iar o noapte la un hotel de 2 stele costă 20-30 de euro", spune reprezentantul ANAT. În plus, restaurantele au preţuri cu până la 50-60% mai mici faţă de cele de la noi. Reduceri consistente, de până la 70%, au şi vinurile, hainele şi blănurile ruseşti. „Este o ţară a vinurilor. Aici o sticlă din anii 80 costă doar 10 euro", spune Bădulescu.

Programul reducerilor în Europa

În Austria, sezonul reducerilor începe în ianuarie şi se încheie la sfârşitul lui februarie. În Franţa şi în Germania, anotimpul discounturilor de iarnă ţine circa şase săptămâni, de la începutul lui ianuarie până la jumătatea lunii februarie. În magazinele din Grecia, reducerile demarează în prima zi de luni de după 20 ianuarie şi durează cinci săptămâni. În Italia , perioada reducerilor diferă în funcţie de regiuni, însă începe de obicei după 7 ianuarie şi ţine circa 30 de zile.

În Polonia, reducerile durează pe tot parcursul lunii ianuarie până la jumătatea lunii februarie, iar în Portugalia şi în Spania perioada discounturilor ţine până la finalul lui februarie. Cele mai multe reduceri sunt în Marea Britanie, unde magazinele au oferte pe tot parcursul anului.

Ofertele agenţiilor de turism

Shopping la Viena. Agenţia de turism Aatravel oferă un pachet ce include 4 nopţi de cazare cu mic dejun la hotel de 3 stele, transport cu autocarul, turul oraşelor Budapesta şi Viena la preţul de 130 de euro plus 269 de lei de persoană. Plecările se organizează în fiecare săptămână din luna februarie.

Festivalul de la Dubai. Agenţia Prestige Tours oferă pachete de 799 de euro, în care sunt asigurate 6 nopţi de cazare cu mic dejun la hotel de 5 stele, bilet de avion şi transferurile. Nu sunt incluse taxa de aeroport şi asigurarea medicală. Plecările se fac până la data de 15 februarie.

În Istanbul, cu autocarul. Pachetul de 5 zile/3 nopţi al agenţiei Perfect Tour începe de la 99 de euro. În ofertă intră cazarea în cameră dublă şi transportul cu autocarul. Plecările sunt organizate pentru grupuri de 35 de persoane începând cu 20 ianuarie până în 17 martie.

Cumpărături la Londra. Agenţia Fast Travel are pachete ce pornesc de la 200 de euro pentru 4 nopţi de cazare, cu loc în cameră dublă şi mic dejun. Transportul şi asigurarea medicală nu intră în preţ. Se poate asigura biletul de avion. Oferta este valabilă până pe 21 februarie.

Ce nu e inclus în solduri

Spre deosebire de politica reducerilor de iarnă practicată de marile magazine din străinătate, la noi, nu toate tipurile de produse intră pe lista celor soldate. „Obiectele care pot fi supuse soldării sunt articole de îmbrăcăminte, articole de blănărie-pielărie, confecţiile, tricotajele, inclusiv lenjeria, ţesăturile, marochinăria, încălţămintea şi articolele sezoniere de sport-turism, precum şi alte produse care vor fi stabilite ca făcând parte din categoria celor sezoniere", precizează reprezentanţii ANPC.

Dacă românii din străinătate pot profita de preţuri de până la 80% mai mici pentru obiectele de mobilier sau pentru electrocasnice, la noi, acestea pot avea preţuri mai mici doar ca urmare a promoţiilor practicate de magazinele care le comercializează.

„Noi ne continuăm programul de oferte promoţionale pe care le avem pe tot timpul anului la fiecare categorie de produse. Nu există o perioadă de solduri în magazinele Altex din întreaga ţară", a explicat Cristian Oanţă, director de marketing şi achiziţii al Altex România.

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite