VIDEO Recrutare prin recomandare

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cunoscuţii îţi pot semnala noi oferte de locuri de muncă și îţi pot pune chiar o vorbă bună pentru a fi selectat mai uşor pentru interviu. Recomandările prietenilor sunt o bună metodă de recrutare, spun specialiştii. Iar de beneficii au parte toate părţile implicate.

Marian a bifat deja şase locuri de muncă până la 30 de ani. „N-am contribuit cu plicuri, sacoşe cu caltaboşi sau cu sticle cu vin pentru a facilita angajarea mea. Nu m-am bazat nici pe scrisori de recomandare. Unele sunt chiar frumoase şi profesioniste, dar până acum, deşi am solicitat şi am şi primit astfel de documente de la foşti angajatori, nu mi-au folosit la absolut nimic", scrie Marian pe www.imicautjob.ro, un blog de nişă adresat celor care îşi caută o slujbă.

A obţinut prin intermediul recomandărilor directe de la profesori, prieteni, cunoştinţe - chiar şi mai îndepărtate -, foşti colegi de serviciu sau chiar de la un fost angajator patru dintre joburile avute până în prezent. O reţea extinsă de cunoştinţe este foarte importantă atunci când ieşi „la vânătoare" de locuri de muncă, spune el, pentru că îţi poate da acces la mai multe informaţii de interes pentru tine.

Urmăriţi aici un clip despre cum să foloseşti reţelele sociale pentru a obţine un job

„Gândiţi-vă la câtă informaţie are acces pe Facebook o persoană cu 5.000 de prieteni comparativ cu o persoană cu 50 de prieteni. Cât despre  prietenii reali, aceştia au propriile lor cunoştinţe, citesc, se uită la TV şi pe internet; prin urmare, pot fi consideraţi ca o extensie a capacităţii tale de căutare şi de relaţionare", explică Marian. De exemplu, adaugă el, îţi pot spune de un anunţ de angajare pe care l-au văzut pe un site cu joburi sau de faptul că un cunoscut de-al lor, antreprenor, are nevoie de un om pentru contabilitate.

Cum soliciţi sprijinul amicilor

Mulţi români sunt încă în căutarea unui nou loc de muncă. Angajatorii au înregistrat un număr-record de aplicaţii în primele zile ale anului 2011, cu 107% mai mare faţă de perioada similară a anului trecut şi de patru ori mai mare decât în ianuarie 2008, după cum arată statisticile site-ului de recrutare Myjob.ro.

Căutarea lor se bazează însă în mare măsură pe metodele tradiţionale, iar condiţiile pieţei s-au schimbat, spun specialiştii. „În contextul actual, dorinţa angajatorilor de a găsi oameni foarte bine pregătiţi şi potriviţi din punct de vedere al personalităţii a crescut foarte mult. Activitatea agenţiilor de recrutare a scăzut simţitor şi companiile se descurcă, în general, fără ajutorul lor. Şi‑atunci modalitatea cea mai simplă prin care un CV ajunge să fie selectat la departamentul de Resurse Umane este recomandarea", spune Irina Dumitrache, consilier în carieră la www.cariera.me.

Citiţi şi: Instrumentele de business ale viitorului

Aceasta spune că oamenii sunt deschişi spre a căuta un loc de muncă în acest mod, dar, de multe ori, nu ştiu cum să o facă. „Dacă îţi vei suna un prieten pe care nu l-ai mai văzut de jumătate de an şi o să-l rogi să te recomande undeva, probabil nu vei obţine cel mai dorit răspuns", spune ea. De aceea, trebuie luate în considerare două aspecte înainte de a începe căutarea: cine sunt persoanele la care apelezi şi ce vrei exact să obţii de la ele - să afli o informaţie?, să te recomande în organizaţia în care lucrează?. „Mesajul este simplu: «Sunt în căutarea unui nou loc de muncă». Apoi vine rugămintea. Nu uitaţi un amănunt important: mulţumiţi pentru sprijinul primit", spune consilierul în carieră de la www.cariera.me.

Companiile încurajează recomandările

Căutarea unui loc de muncă prin intermediul recomandărilor directe nu este un proces într-un singur sens, dinspre candidat spre companie, ci şi inversul este valabil.Reprezentanţii companiei Adobe şi-au dat seama de potenţialul pe care îl are căutarea unui angajat prin intermediul cunoştinţelor celor interesaţi de domeniul în care activează, aşa că au lansat, în vara anului trecut, campania „Puneţi prietenii să lucreze pentru tine". Oamenii erau încurajaţi să trimită CV-urile prietenilor care aveau aptitudinile necesare pentru un anumit job, primind ca recompensă 1.000 de euro dacă prietenul recomandat era cel ales.

Cei de la Adobe spun pe blogul companiei că, deşi nu duc lipsă de oferte, sunt siguri că pe piaţă există şi alţi oameni buni de care nu au dat şi pe care i-ar putea cunoaşte astfel. Ca sfat pentru cei care voiau să intre în joc, aceştia recomandau căutarea prietenilor potriviţi pe reţelele de socializare LinkedIn,Facebook, căutarea lor în folderul de prieteni de pe e-mail, pe Yahoo Messenger sau în compania în care lucrau.

Avantaj doar la selecţia CV-ului

Chiar dacă unii dintre candidaţi sunt recomandaţi de prieteni, iar alţii vin la interviu prin alte metode de recrutare, toţi sunt trataţi la fel, spun specialiştii în resurse umane. „Singura etapă pe care este posibil să o sară o persoană recomandată este selecţia CV-ului pentru interviu. În plus, o recomandare poate veni cu unele comentarii suplimentare care să convingă, în cazul în care criteriile de bază sunt îndeplinite. Mai departe nu există însă nicio diferenţiere", spune consilierul Irina Dumitrache. „Persoana care recrutează trebuie să vadă dacă respectivul candidat este potrivit postului. Cel care îl recomandă nu ştie întotdeauna cerinţele jobului respectiv. Plusul este recomandarea, dar apoi candidatul intră în procesul normal de selecţie", spune şi Daniela Necefor, managing partner al companiei Total Business Solutions (TBS).

Nimeni nu doreşte să angajeze o persoană incompetentă doar pentru că a fost recomandată de X sau de Y, spune Marian, de la www.imicaut­job.ro. „Procesul de recrutare în sine are o anumită doză de subiectivism, ca orice alt proces din lume condus de oameni. Stă în puterea specialistului să evite influenţele externe ce ar putea perturba selecţia. Profesioniştii cu experienţă evită uşor capcanele", spune el.

"Modalitatea cea mai simplă prin care un CV ajunge să fie selectat la departamentul de Resurse Umane este recomandarea."
Irina Dumitrache consilier în carieră

Relaţiile contează

Un studiu realizat de o multinaţională specializată în consultanţă în managementul carierei arată că tot mai multe persoane care îşi caută job cer ajutor prietenilor. Rezultatele au arătat că relaţiile cu prietenii au dus la obţinerea unui loc de muncă în cazul a 45% din candidaţi, faţă de 41% în anul precedent.

„Instrucţiuni" de utilizare

Ali Chambers, vicepreşedinte al companiei de recrutare ClearRock, vorbeşte în revista „Fortune" despre cum să foloseşti reţelele de socializare pentru a găsi un loc de muncă.

1 Gândeşte-ţi imaginea digitală ca pe un brand;
2 Alătură-te grupurilor de pe LinkedIn sau Facebook în care sunt oameni din domeniul în care activezi;
3 Elimină orice discrepanţe între CV-ul tău şi profilurile online;
4 Dedică un spaţiu pe Facebook şi prezentării tale profesionale;
5 Include scurte referiri despre joburile care te-ar putea interesa în statusurile şi în postările tale, măcar din când în când;
6 Asigură-te că profilurile de pe reţelele sociale sunt publice;
7 Include link-ul profilului de LinkedIn în semnătura e-mailului tău;
8 Foloseşte headline-ul de pe LinkedIn pentru a-ţi demonstra abilităţile;
9 Poziţionează-te ca expert în zona în care activezi;
10 Updatează-ţi în permanenţă profilurile de social media!

„Socializarea" poate fi folosită ca un instrument-cheie

Peste 80% din angajatorii americani apelează acum la LinkedIn şi la alte reţele sociale pentru a căuta candidaţi potriviţi şi pentru a afla mai multe despre persoanele ale căror CV-uri le au pe masă, scrie revista „Fortune".Şi românii au început să folosească din ce în ce mai mult internetul ca sursă de căutare a unui nou job, fie că o fac trimiţând CV-uri şi scrisori de intenţie pe site-urile de recrutare, fie că folosesc reţele de socializare precum LinkedIn, Facebook sau Twitter.

„Unelte" de recrutare

Reţelele sociale au fost introduse şi de specialiştii în resurse umane ca instrumente în procesul de recrutare.„Există companii care folosesc aceste site-uri ca pe oricare altele de specialitate, consacrate deja în România. Nu sunt multe însă. Românii sunt mai conservatori şi acceptă greu noile metode de contactare - mă refer şi la angajatori, dar şi la angajaţi", spune consilierul în carieră Irina Dumitrache.

Daniela Necefor de la Total Business Solutions spune că şi compania din care face parte a introdus reţelele sociale ca unelte de lucru de doi-trei ani, dar că se bazează mai mult pe cea specializată - LinkedIn. „Vezi deja CV-ul, iar dacă nu e bun, nu îl mai contactezi. E mai simplu. Are şi adresa privată pe care îi poţi transmite un mesaj. Iar răspunsurile au fost pozitive", spune Necefor, care adaugă că se foloseşte această reţea pentru găsirea unor candidaţi pentru funcţii de la middle la top management şi pentru poziţii din zona economică sau PR.

Nu toţi te vor ajuta

Totuşi, reţelele sociale pot întinde şi capcane, întrucât nu toate cunoştinţele de acolo sunt şi prieteni reali. Marian a început să scrie despre cum îţi poţi folosi prietenii pentru a găsi un nou job pornind tocmai de la o discuţie de pe LinkedIn, declanşată de o utilizatoare care era dezamăgită pentru că nu reuşea de doi ani să‑şi găsească o slujbă folosindu‑şi reţeaua de cunoscuţi.

„Când vorbim despre «prietenii virtuali» - care, de fapt, sunt persoane necunoscute nouă - ne referim la relaţii virtuale. Găsirea unei slujbe e un proces cât se poate de concret, iar recomandările înglobează în ele şi un capital de încredere al individului care face acest gest. De ce ai recomanda o persoană pe care nu ai văzut-o niciodată, nu i-ai văzut reacţiile în diferite situaţii?", explică Marian, adăugând că o recomandare eronată îţi va dizolva rapid capitalul de credibilitate, periclitând, de fapt, o relaţie reală. „Deocamdată, reţelele sociale rămân o sursă bună şi rapidă de informare, în câţiva ani vom putea stabili mai clar cât de important poate fi rolul lor în găsirea unui job", completează el.

Un proces prin care  toate părţile câştigă

O recomandare poate aduce o recompensă

Recomandările le aduc beneficii atât candidaţilor, cât şi celor din departamentele de resurse umane şi celor care au făcut recomandarea respectivă. „Angajaţii de la Resurse Umane se pot baza mai mult pe o recomandare făcută de o persoană din interiorul organizaţiei sau de un cunoscut decât pe un CV venit, de cele mai multe ori, pe cale electronică, impersonal", spune Irina Dumitrache, consilier în carieră. Tocmai de aceea sunt şi organizaţii care chiar îşi recompensează angajaţii care au făcut recomandări şi acestea s-au transformat în colaborări, adaugă ea. „Recompensăm lucrurile bune, care vrem să se repete. De-aceea sistemul recomandărilor va continua şi va funcţiona", explică Irina Dumitrache.

Acelaşi lucru este subliniat şi de Daniela Necefor. Aceasta adaugă că şi agenţiile de recrutare au un sistem propriu de căutare a celor mai buni candidaţi prin intermediul recomandărilor. „Avem şi noi networkingul nostru. Atunci când cunoaştem câteva persoane foarte bune pe un domeniu, cu care am mai colaborat, le sunăm şi le întrebăm dacă ştiu pe cineva pentru poziţia res­pectivă. Sau avem candidaţi care nu acceptă jobul respectiv şi atunci îi întrebăm dacă nu ştiu pe altcineva pe care l‑ar putea recomanda", spune Daniela Necefor, de la TBS.
Acesta este doar unul dintre motivele pentru care sistemul recomandărilor directe se va dezvolta în viitor. Al doilea motiv este creşterea numărului de utilizatori ai reţelelor sociale, zone în care căutarea este mult mai eficientă - poţi atinge un public-ţintă foarte mare în foarte scurt timp.

image
Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite