Condusul eco, un moft pentru şoferii români

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Pe o piaţă în care maşinile electrice sunt încă un vis, românii îşi cumpără autoturisme doar în funcţie de preţ şi de performanţe. Puţini se interesează de nivelul de poluare. Condusul economic nu este practicat din principii ecologice, ci datorită efectului pe care îl are în portofel.

Puţini români întreabă în showroom despre modelele de autoturisme eco, chiar dacă oferta pe piaţă este destul de mare - de la maşini cu emisii reduse până la modelele hibrid. Ceva mai scumpe din cauza sistemelor alternative pe care le folosesc, maşinile eco nu au priză la clientul român, care se orientează mai ales după preţ şi performanţe. Şoferii de maşini-hibrid din România sunt câteva zeci, în general cu vârsta peste 30 de ani şi cu venituri  peste medie.

Citiţi şi:

Maşina supersonică mai rapidă decât viteza glonţului se pregăteşte de 1.600 km/h

Pe Andrei F., 35 de ani, l-am întâlnit la ieşirea dintr-un showroom Toyota, din Capitală. A stat acolo mai bine de 30 de minute, povesteşte bărbatul. S-a interesat de câteva modele ale producătorului,  dar le-a ocolit pe cele Prius sau Auris Hybrid. „Ştiu din reviste că maşinile ecologice sunt ceva mai scumpe. Prefer un model mai ieftin, bun la consum şi uşor de întreţinut, chiar dacă ştiu că poluează mai mult decât cele hibride. În vremuri ca acestea este mai important bugetul propriu, decât spiritul ecologic", spune bărbatul.

Cel mai popular model hibrid de la noi, Prius, se vinde anual, de la lansarea pe piaţa românească, în 2006, în câteva zeci de exemplare. Iar pe timp de criză, vânzările au scăzut cu 15%, potrivit Anei-Maria Toma, PR Toyota. Avantajele şi dezavantajele unei maşini eco sunt uşor de creionat.

„Aceste maşini îţi oferă acelaşi confort, aceeaşi plăcere de a conduce ca oricare alt model cu motorizare standard. Prius este foarte apreciată  pentru forma foarte futuristă. Cea mai mare plăcere e dată însă de faptul că ştii că nu poluezi şi că nu-i auzi motorul", mai spune Ana-Maria Toma. Argumentele nu stau însă în picioare în faţa şoferului român.

„În România, vânzările maşinilor eco nu sunt la nivelul celor din Occident. Consumatorul român nu cunoaşte beneficiile acestui stil de condus, iar trendul eco abia a început să prindă contur la noi", mai spun reprezentanţii Toyota.

Interesul vine după taxe



La fel se întâmplă şi în cazul unor mărci cu o cotă de piaţă ceva mai mare în România. „Din păcate, nivelul noxelor este un subiect rar abordat în magazinele de prezentare, dar situaţia s-ar schimba considerabil dacă ar exista o corelare mai clară între gradul de poluare şi taxele plătite de cumpărător", spun şi oficialii Opel.

Producătorul auto a lansat pe piaţa din România mai multe maşini din gama eco, care au ca şi caracteristici un nivel scăzut al emisiilor de CO2 şi un consum mic de combustibil. Varianta de motorizare ecoFLEX are cel mai scăzut consum de combustibil în gama de modele Opel şi emisii deosebit de scăzute, spun oficialii din România ai companiei auto.

Sisteme Start/Stop

Şi la capitolul sisteme, companiile auto încearcă să se alinieze cerinţelor europene în materie de nivel de poluare. Modelele Opel de volum urmează să fie dotate pe parcursul acestui an cu sistemul Start/Stop ce opreşte motorul la semafor sau la staţionarea în trafic.
Astfel de sisteme au deja modele din gama eco ale unor producători precum BMW, Mercedes sau VW.

Şi producătorul japonez Mazda a introdus un astfel de sistem, i-STOP, pe modelul compact Mazda3. „Concret, este vorba despre un sistem electric care opreşte şi reporneşte automat motorul atunci când autovehiculul staţionează în trafic. Efectul este reducerea consumului de combustibil cu până la 12%", afirmă şi Dragoş Grapinoiu, Marketing Manager Mazda.

Cum să şofezi „verde"

Condusul ecologic, promovat deja de foarte mulţi producători auto, ar putea deveni din martie probă de examen pentru carnetul de şofer. Noul regulament introduce, de luna viitoare, întrebări despre conducerea eco. Viitori şoferi vor trebui să ştie să demareze uşor, să nu tureze nejustificat motorul şi să nu frâneze brusc, astfel încât autovehiculul să nu consume mai mult carburant decât este cazul. Stilul de condus diferă însă de la şofer la şofer, iar rezultatul este resimţit tot la buzunar.

„Cheia unui condus ecologic are la bază conştientizarea nevoii de a reduce consumul şi asumarea acţiunilor necesare: din acest punct, este doar o chestiune de exerciţiu", spun reprezentanţii Opel. Şi Mercedes-Benz a iniţiat un program pentru pregătirea şoferilor, mai ales a celor de vehicule comerciale, care ar trebui să fie primii doritori de consum cât mai redus. Astfel, în noiembrie 2010, Mercedes-Benz România şi Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri au început un program de instruire a şoferilor de camioane, care sunt învăţaţi tehnici de „eco-driving". Potrivit producătorului, 320 de şoferi din cadrul celor mai importante companii de transporturi vor fi incluşi în programul de instruire.

Economii majore

Datele Asociaţiei Europene a Constructorilor Auto (ACEA) arată că programele de instruire în condusul eco ar putea aduce o economie de 25% la capitolul consum, în cazul şoferilor care au urmat cursurile. „Instruirea şoferilor se dovedeşte a fi foarte importantă şi ar trebui să fie parte din cursurile teoretice pentru noii conducători auto", se arată într-un comunicat al ACEA.

Reguli de aur

- Treci la o viteză superioară mai devreme
- Menţine viteza aproape constantă în treptele superioare de viteză
- Anticipează traficul
- Verifică constant presiunea roţilor
- Opreşte motorul la staţionările scurte
- Foloseşte sistemele maşinii instalate pentru reducerea consumului
- Scapă de bagaje inutile

INCURSIUNE

Mercedes-Benz vrea să testeze o noua tehnologie într-o călătorie în 14 ţări de pe 4 continente. Incursiunea celor trei maşini a început la sfârşitul lunii ianuarie şi va dura 125 de zile. 125 reprezenintă numărul anilor ce au trecut de când Carl Benz a patentat prima sa maşină. Modelul B-Class F-Cell a fost lansat pe piaţă în decembrie 2010, iar producătorul estimează că va vinde câteva sute  în 2011.

Drumul spre maşini electrice

Dacă maşinile hibrid şi-au făcut deja debutul, fie el şi unul timid, producătorii auto se bat în prototipuri de maşini electrice. Acestea vor apărea pe piaţă, la nivel de vânzare de masă, în 2011-2012. Previziunile realiste ale deţinătorilor de companii auto arată doar o cotă de piaţă de 3-10% a maşinilor electrice până în 2020, potrivit ACEA. Anual, producătorii auto prezenţi în Europa investesc 20 de miliarde de euro în cercetarea şi în dezvoltarea noilor tehnologii eco.  În Europa, autoturismele produc 12% din emisiile de CO2 generate de consumul uman. Cu toate acestea, poluarea produsă de maşinile noi a scăzut cu aproximativ 13% în ultimii zece ani. Cele mai poluante sunt în prezent maşinile vechi, dar un factor important este şi cantitatea enormă de CO2 care se emană din cauza blocajelor din trafic. Media de vârstă a maşinilor din vestul Europei este de 8 ani, în comparaţie cu 15 ani, cât este înregistrată în România.  




image
Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite