Moda renunţă la celebrităţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Feţe necunoscute înlocuiesc chipurile deja celebre de pe podium şi din pictoriale. Casele mari de modă nu mai apelează la serviciile unor personalităţi precum Madonna, Gwyneth Paltrow şi Lady Gaga pentru a readuce hainele în lumina reflectoarelor.

VIDEO Concursurile de miss, lansatoare de cariere

VIDEO Georgia May, noua stea a modellingului

Numerele din septembrie ale marilor publicaţii de modă stau ca mărturie a fenomenului care a început acum un an. De aceea, pentru fiecare print trebuie găsit fotograful potrivit, stilistul ideal şi, cel mai important, „faţa perfectă" care să reprezinte brandul respectiv, indiferent dacă este vorba despre Chanel sau Rimmel.

Vedetele fură privirea

Casa de modă Chanel, de exemplu, a folosit în anii trecuţi actriţe precum Keira Knightley şi Nicole Kidman drept modele, cea din urmă fiind plătită cu 3,7 milioane de dolari pentru o campanie. Madonna şi Mihail Gorbaciov au fost imaginea companiei Louis Vuitton. Lindsay Lohan şi Vanessa Paradis au reprezentat Miu Miu, Dakota Fanning a pozat pentru Marc Jacobs şi aproape toate femeile celebre de la Hollywood au fost imaginea L'Oreal. Lista este lungă şi dovedeşte că vedetele au primit sume fabuloase de bani.

Relaţia siombiotică dintre modă şi celebritate, de la apariţiile pe covorul roşu până la invazia media, a fost un adevărat fenomen în care banii şi imaginea au deţinut supremaţia. Asta până recent, cel puţin.

Acum aproape un an, grupul Prada a anunţat că „modelele profesioniste se reîntorc în defavoarea vedetelor". Marc Jacobs a declarat, în februarie, că renunţă la VIP-urile care deveniseră o constantă a prezentărilor de modă. „Relaţia mea de dragoste cu celebrităţile s-a terminat", declara acesta pentru style.com.

„Se scria atât de mult despre show-uri, dar la un moment dat mi-am dat seama că nimeni nu se uita la podium", spunea Jacobs. Dat fiind că Prada şi Jacobs sunt două dintre cele mai influente nume din peisajul internaţional al modei, nu este de mirare că întreaga industrie urmează acelaşi parcurs.

O nouă mişcare

Aşa că, din luna septembrie hotărârea este evidentă, de vreme ce feţe necunoscute, absolut proaspete au preluat cele mai multe campanii. Nu este vorba nici măcar de top-modele celebre, precum Kate Moss sau Naomi Campbell, pentru că şi ele, la rândul lor, şi-au câştigat statutul de celebrităţi mondiale. De această dată, fetele alese sunt anonime, cel puţin pentru marele public, chiar dacă în interiorul lumii modei, sunt cotate drept cele mai bine plătite.

Scepticii sunt de părere că, în condiţiile actuale ale economiei internaţionale, salariile incredibile pe care vedetele le cereau nu mai erau în concordanţă cu bugetele caselor de modă. Dar oamenii din industrie spun că motivul principal al despărţirii este cu totul altul. Relaţia dintre celebrităţi şi modă a început în anii '80, când Giorgio Armani l-a îmbrăcat pe actorul Richard Gere în filmul „American Gigolo".

Faptul în sine a dublat publicul celebru la prezentările de modă ale designerului, iar alţi creatori, precum Giani Versace, au început să rodească sămânţa notorietăţii brandului lor în acest fel. Nu este niciun secret că în acei ani vedetele, de la Sophia Loren la George Michael, erau plătite să apară la lansările colecţiilor acestora. De aici până la remunerarea vedetelor cu milioane de euro doar ca să poarte rochia unei case de modă la un eveniment important n-a fost decât un pas.

Au existat, totuşi, designeri care au văzut şi defectele acestor metode. A intrat în legenda modei regretatul Alexander McQueen, care a refuzat să o invite pe Victoria Beckham la show-ul lui, în 1999. Argumentul său a fost: prezenţa ei ar fi însemnat o distragere de la show.

Aproape un deceniu mai târziu, Janet Jackson a primit acelaşi tratament. „Nu pot să mă bag în toată afacerea asta cu celebrităţile, mi se pare o prostie. Lucrez cu oameni pe care îi admir şi respect. Ar fi o lipsă de respect pentru munca tuturor, pentru că pozele de-a doua zi ar fi cu cine e în primul rând şi nu cu ce e pe podium", explica McQueen.

Atenţia pe atitudine

„Am nevoie ca atenţia să fie pe atitudine, iar asta vine doar dintr-o experienţă îndelungată de model", a explicat Stefano Pilati, designerul casei Yves Saint Laurent decizia de a apela la Daria Werbowy (foto), un model de 26 de ani.

Şi directorul creativ al casei de modă Gucci, Frida Giannini, crede că decizia de a renunţa la vedete este una bună. „Celebrităţile sunt asociate, de obicei, cu un film sau o producţie, iar noi vrem o faţă generică, puternică, care să nu aparţină niciunei lumi particulare, fie că este vorba de muzică sau despre film", a spus aceasta.

Vedetele din România, încă pe podium

În peisajul modei româneşti, lucrurile stau cu totul altfel. Românii sunt încă novice în ceea ce priveşte spectacolele de modă, iar personalităţile aduse pe podium atrag un public numeros. La fiecare festival de modă sunt chemate nume precum Andreea Raicu, Gina Pistol, Nicoleta Luciu, care defilează în prezentările unor designeri.

De asemenea, diverse personaje feminine care fac subiectul primei pagini a tabloidelor sunt prezente pe podium cu fiecare ocazie. Indiferent că sunt actriţe, cântăreţe, prezentatoare TV sau femei de afaceri, notorietatea lor este ingredientul care nu trebuie să lipsească de pe podium. Bonton Fashion Days, by Doina Levintza, a avut loc săptămâna aceasta la Bucureşti.

Timp de trei zile, designeri ca Irina Marinescu, Doina Levintza, Dan Coma, Lena Criveanu, Kinga Varga şi Elena Perseil şi-au prezentat colecţiile pe un podium presărat cu vedete: Mădălina Drăghici, Geanina Varga şi două invitate speciale, Amruta Patki (Miss India şi Miss Earth 2006) şi Klaudia Ungerman (Miss Polonia).

Vedete



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite