VIDEO „Avatar“ şi „Inception“, lumi de vis cinematografic

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Protagoniştii filmului „Avatar“, preferaţii publicului din 2010
Protagoniştii filmului „Avatar“, preferaţii publicului din 2010

În 2010, imaginaţia n-a avut limite. Peliculele regizate de James Cameron şi Chris Nolan au dominat în preferinţele publicului . Impactul filmelor nu este măsurat doar în încasări de sute de milioane de dolari la box-office, ci şi în imaginile inovatoare care rămân în amintirea fanilor lor.

Deşi a fost lansat în decembrie anul trecut, „Avatarul" lui James Cameron a reuşit aibă cele mai mari încasări în 2010. Peste două miliarde din suma totală obţinută, 2,7 miliarde de dolari, au fost acumulate numai anul acesta.

Banii, obţinuţi mai ales datorită preţurilor mai ridicate ale vizionărilor 3D şi IMAX, nu sunt variabila cea mai importantă la evaluarea lui „Avatar", ci modul în care regizorul Cameron a reuşit să-i atragă pe spectatori într-o lume complet nouă, plină de culoare, aparent vie, din care şi-ar fi dorit să nu se mai întoarcă.

Citiţi şi:

Resuscitarea filmelor la Hollywood

„Inception", şanse la Oscar pentru efecte vizuale

Deşi scenariul în sine aducea cu o poveste clasică precum „Pocahontas", evoluţia tehnologiei a pus pe ecran hibrizi ca actor-personaj sau animaţie-realitate. A creat o nouă populaţie: Na'Vi, cei puşi în pericol de pământenii care le vor resursele naturale. James Cameron are în pregătire „Avatar 2" şi „Avatar 3".

Moda tridimensională

Pelicula a dat tonul la o adevărată obsesie pentru filmele disponibile în 3D, dar unii candidaţi n-au învăţat lecţia cum trebuie. Astfel producţii ca „Înfruntarea titanilor" şi „Ultimul apărător al aerului", lansate anul acesta, n-au fost filmate tridimensional, iar conversia lor în acest format la modă n-a avut nici pe departe acelaşi grad de spectaculozitate ca filmul care a dat tonul. Abia „Tron: Moştenirea", lansat recent, poate spera ca efectele speciale să atragă acelaşi public ca şi „Avatar".

Visul lui Nolan: „Inception"

Leonardo DiCaprio, în filmul „Inception“

Leonardo DiCaprio, în filmul „Inception“

Un alt mega-succes în 2010 a fost blockbusterul de vară, şi totuşi mai mult decât atât, „Inception", regizat de Christopher Nolan, cu Leonardo DiCaprio în rolul unui hoţ de informaţii din vise. Nolan a propus un film „de vis": cu succes la critici, dar şi cu încasări uriaşe, mult peste medie, 825 de milioane de dolari, fără a beneficia de formatul 3D.

Dar „Inception" nu înseamnă doar încasări „grase", ci şi o dovadă a faptului că cineaşti inovatori, inteligenţi şi plini de imaginaţie încă mai pot lucra cu Hollywoodul şi mai pot oferi unui public mare filme „altfel". O altă poveste feerică, apărută din mintea unui mare regizor, este şi „Alice în Ţara Minunilor 3D", semnată de Tim Burton. Filmul a avut încasări de peste un miliard de euro şi a prezentat-o pe eroină într-o formă de războinică, un fel de Ioana D'Arc a Ţării Minunilor. Pelicula a fost însă plăcută doar de jumătate dintre criticii de film, ceilalţi considerând că, în ciuda unui aspect vizual spectaculos, scenariului îi lipseşte substanţa.

Poveşti continuate

Hollywoodul e din ce în ce mai dominat de serii de filme, de continuări şi de pelicule conexe, în timp ce peliculele de sine stătătoare pierd teren în fiecare zi. „Saga Amurg: Luna Nouă", „Omul de oţel 2", „Dansul dragostei 3D" (al treilea din serie), „Saw 3D" (al şaptelea), „Cronicile din Narnia 3" şi multe altele au ­continuat trendul şi aventurile eroilor lor. „Harry Potter şi Talismanele Morţii - Partea I" a fost un film-eveniment, care a pavat drumul pentru sfârşitul de linie al serii de adaptări după romanele lui J.K.Rowling. Filmul a încasat până acum 824 de milioane de dolari. Supereroii după romanele grafice au fost şi ei la datorie, cu poveşti originale precum „Kick-Ass", „Scott Pilgrim împotriva tuturor" şi „Greu de pensionat". 

Noua epocă a desenelor animate

Personajele din „Toy Story 3“ , îndrăgite de cei mici şi cei mari

Personajele din „Toy Story 3“ , îndrăgite de cei mici şi cei mari

2010 a demonstrat că filmele de animaţie au devenit net superioare celor clasice. Liderul plutonului de anul acesta, „Toy Story 3", a fost numit recent de către revista „Time" drept cel mai bun film al anului şi a fost prezent în majoritatea „recensămintelor" de sfârşit de an ale criticilor de cinema, în top 10. Filmul a „cimentat" reputaţia studiourilor Pixar, care până acum n-a avut niciun eşec de casă şi niciun eşec de critică. Şi alte studiouri au avut parte de cîteva succese notabile.

Capitalizând obsesia pentru supereroi a secolului nostru, producătorii de filme animate au schimbat macazul şi au propus eroi negativi care trec de partea binelui, din dragoste, tipar dovedit de „Sunt un mic ticălos/Despicable Me" şi recent lansatul „Megamind". Un alt mare succes a fost şi „Cum să-ţi dresezi dragonul", filmul cu cele mai multe nominalizări la Premiile Annie, dedicate animaţiilor. A patra şi ultima parte a seriei Shrek, „Pentru totdeauna/Forever After", a încasat mulţi bani, dar a demonstrat că, din punct de vedere creativ, franciza şi-a dat ultima suflare.

Vedete



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite