VIDEO Kinetoterapeutul naţionalei de fotbal a României i-a învăţat pe copii care e postura corectă a corpului: „Vreţi să creşteţi ca un brad sau ca o salcie?“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Elevii au învţat astăzi de la kinetoterapeuţi cum să poarte corect ghiozdanul FOTO: Alina Mitran
Elevii au învţat astăzi de la kinetoterapeuţi cum să poarte corect ghiozdanul FOTO: Alina Mitran

Poziţia în bancă, greutatea ghiozdanului sau lipsa de mişcare le dau de furcă din ce în ce mai mult elevilor, 8 din 10 având astăzi probleme de postură. Ce au de făcut, cum îşi pot corecta poziţia au aflat zeci de elevi de la o şcoală slătineană, de la kinetoterapeutul echipei naţionale de fotbal, Alin Burileanu.

Un proiect aflat la a treia ediţie, desfăşurat de mai mulţi kinetoterapuţi printr-o asociaţie slătineană, a făcut posibilă întâlnirea câtorva zeci de elevi de la Şcoala Gimnazială „George Poboran“ din Slatina cu Alin Burileanu (34 ani), asistent universitar la Facultatea de Kinetoterapie din cadrul Universităţii din Craiova, tutor RPG România şi kinetoterapeut al echipei naţionale de fotbal a României. Tânărul specialist le-a vorbit elevilor despre pericolul care îi paşte pentru că nu adoptă o postură corectă în bancă, pentru că nu poartă în mod adecvat ghiozdanul, dar şi pentru că fac tot posibilul să „fenteze“ profesorii de sport, prezentând scutiri medicale şi lipsind de la orele de educaţie fizică. Consecinţele acestor fapte se oglindesc în statistici dureroase: 8 din 10 copii au probleme posturale, apar din ce în ce mai des dureri de spate la copii, iar lucrurile se pot complica.

În doar câteva minute, ascultându-i pe kinetoterapeuţi, elevii şi-au dat seama că în majoritatea timpului adoptă o poziţie nefirească în bancă şi că au şi alte obiceiuri care îi pot costa. Cu ocazia exerciţiilor de educare a posturii, în câteva minute clasa în care s-a realizat demonstraţia s-a umplut de „Au, ce greu e să stai drept!“, de „Nu mai pot să stau aşa!“ şi de „E mult mai uşor să stai aplecat!“, deşi de acum sunt convinşi că trebuie să ţină cont de sfaturile kinetoterapeutului Alin Burileanu, cel care i-a întrebat, la un moment dat: „Vreţi să creşteţi drepţi ca un brad, sau aplecaţi ca o salcie?“.

Kinetoterapeutul echipei naţionale de fotbal a României îi învaţă pe elevi cum să stea corect în bancă

Capul uşor aplecat în faţă sau pe o parte, un umăr lăsat sau ambii umeri aplecaţi în faţă sunt, uneori, semne primare ale unor afecţiuni care, nebăgate în seamă, pot avansa periculos. „De la cea mai fragedă vârstă creşterea copiilor trebuie să fie cât mai armonioasă şi cât mai sănătoasă. Odată cu creşterea lor în înălţime, practic  lupta lor cu gravitaţia de multe ori este pierdută, şi apar un umăr mai jos, capul anterior, umerii în faţă, şi intervin deficienţele posturale. Asta înseamnă că o inegalitate a umerilor poate să apară foarte uşor, o poziţie a capului, de asemenea, iar toate acestea, necorectate, pot duce la deficienţe posturale ulterioare. Este foarte importantă şi greutatea ghiozdanului, dar mult mai importantă este poziţia ghiozdanului“, a precizat kinetoterapeutul Alin Burileanu.

kinetoterapeuti olt

Exerciţiile pentru o postură corectă învăţate astăzi le pot aplica şi la şcoală, dar şi acasă

Pentru toate aceste deficienţe există remedii în anumite stadii, dacă nu e vorba de deficienţe structurale putându-se interveni cu succes în perioada de dezvoltare a copiilor şi tinerilor. „În principiu, deficienţele posturale apar din cauza poziţiei incorecte în bancă, dar nu numai. Le tratăm cu exerciţii specifice în funcţie de patologie  – putem vorbi de cifoză, de scolioză, de lordoză - , pentru a întări musculatura, pentru a corecta poziţia greşită, astfel încât să-i readucem în poziţii anatomice normale. În principiu, scoliozele, cifozele de creştere se pot corecta până când încetează procesul de creştere, depinde de fiecare copil în parte, până la 18-19 ani. Cel mai des am întâlnit scolioza, sau atitudinea scoliotică. Atitudinea scoliotică poate fi corectată, prin redresarea musculară. Scolioza structurală este modificarea de postură a vertebrelor prin poziţii de S, mai greu de corectat, dar posibil prin terapii speciale“, a precizat şi kinetoterapeutul Eva Ilie.   

Demonstraţia kinetoterapeuţilor a scos la iveală şi alte deficienţe, de data aceasta ale sistemului de învăţământ. Copiii învaţă în bănci neadaptate vârstei lor, prea înalte, cu scaune prea joase, care nu le facilitează adoptarea poziţiei corecte. De multe ori, cei mai mici de înălţime nici măcar nu ating podeaua, rămânând suspendaţi pe scaune, fără punct de sprijin. La problemele de la şcoală se adaugă atitudinile posturale de acasă, unde cei mici se cuibăresc în fotolii sau pe canapea, aplecaţi uneori ore în şir peste telefon sau tabletă. Este motivul pentru care kinetoterapeuţii încearcă să şi-i facă aliaţi pe profesorii de sport, singurii care le mai pot deschide elevilor gustul pentru mişcare, pentru joc, pentru exerciţii fizice care să le menţină sănătatea.

Din păcate, proiectul „Slatina – copii frumoşi, oraş înfloritor“, aflat la a treia ediţie, a fost finanţat în acest an cu doar 10.000 lei, sumă insuficientă astfel încât un număr mare de elevi să poată fi evaluaţi cu ajutorul posturografului, un „scanner“ medical care le permite specialiştilor să determine la milimetru deviaţiile posturale şi, pe baza acestor indicatori, să înceapă terapia. Rodica Ţiu, iniţiatoarea proiectului, a declarat că suma alocată de primărie, la care se adaugă şi contribuţia proprie, va permite în acest an evaluarea a 55 de elevi cu ajutorul posturografului şi lucrul cu aceştia la orele de sport, precum şi hidro-kinetoterapie pentru 28 de elevi. „Am avut, într-adevăr, în anii trecuţi o finanţare mai consistentă, însă încercăm să facem cât mai mult cu ce avem“, a spus Ţiu, menţionând că doreşte să continue proiectul şi în anii viitori. 

Slatina



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite