România exportă tehnologie în Vest: Forţele Speciale Britanice folosesc în misiuni o super-navă de luptă fabricată la Galaţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Nava specială SD Victoria a fost construită în şantierul naval Damen şi dispune de cele mai tari dotări tehnologice ale momentului. Când vine vorba de aparatura cu care au umplut nava, cei care au lucrat la proiect zâmbesc misterios.

Puţină lume ştie, dar Forţele Speciale Britanice (celebrul serviciu SAS) folosesc în operaţiunile lor o navă de luptă fabricată în România, mai precis la Şantierul Naval „Damen" de la Galaţi.

Pânzarul Moldovenesc, nava în care s-au investit aproape nouă miliarde de lei vechi, zace prin depozite

„SD Victoria" a fost proiectată pentru firma britanică Serco Denholm Marine Services Ltd, care însă doar a făcut recepţia vasului, clientul final fiind guvernul Marii Britanii.

Graham Baldock, reprezentant Serco Denholm Marine Services Ltd ne-a declarat nava respectivă este o adevărată minune a tehnicii.

World Wide Support Ship SD Victoria este navă specială de asistenţă şi a intrat anul trecut în serviciul Ministerului Apărării din Marea Britanie. Ambarcaţiunea are o zonă nelimitată de navigaţie şi de acţiune. Din punctul nostru de vedere a fost realizată cu o eficienţă remarcabilă din punct de vedere al costurilor. Nava a fost construită exact conform specificaţiilor noastre. A fost ales Galaţiul, deoarece este cel mai bun şantier naval al Damen şi unul dintre cele mai bune din Europa, a declarat Baldock.

Nava este folosită acum de forţele speciale britanice ca suport pentru alte nave şi pentru antrenamente. Colonel Nigel Moore, ataşatul militar al Ambasadei Marii Britanii la Bucureşti, este de părere că nava are o semnificaţie importantă şi pentru relaţiile dintre România şi Anglia. „Contractul a reprezentat nu doar un act economic între două firme, ci şi moment foarte important pentru relaţiile noastre cu România, atât din punct de vedere strategic, cât şi economic", a declarat Moore.

image

Comandantul navei, englezul Simon Pugsley, a preluat ambarcaţiunea chiar de pe calele de lansare la apă şi s-a declarat încântat că va fi un adevărat pionier, având în vedere că SD Victoria este prima navă construită din această clasă.

„Sunt căpitan de 27 de ani şi comanda acestei nave reprezintă o nouă provocare pentru mine, având în vedere că este prima din clasa aceasta", a declarat ofiţerul.

image

Folosită la intervenţii rapide

SD Victoria are o capacitate de 88 de persoane, dintre care circa un sfert reprezintă personalul navigant, iar restul combatanţii. Este dotată cu patru macarale mari precum şi cu echipamente pentru scufundări.

Capacitatea tancului de carburant îi asigură o autonomie de 30 de zile de navigare continuă la o viteză de 20 noduri. Are o lungime de 83 metri, o lăţime de 16 metri şi poate atinge o viteză de 35 noduri, adică este foarte rapidă.

Construcţia navei a durat aproximativ un an şi jumătate. Compania Serco, cea care a comandat nava, este principalul client al Şantierul Naval Damen, 22 din cele 29 de nave construite la Galaţi în ultimii cinci ani fiind achiziţionate de această firmă britanică.

Când vine vorba despre tipul de tehnologie „înghesuită" pe navă, constructorii devin brusc tăcuţi şi zâmbesc enigmatic. Semn că e de admirat, dar în niciun caz de declarat.

image

Nu exportăm numai nave

Faţă de luna octombrie 2010, exporturile din luna noiembrie 2010 au crescut cu 3,4% la valori exprimate în lei (2,8% la valori exprimate în euro), iar importurile au crescut cu 7,0% la valori exprimate în lei (6,4% la valori exprimate în euro). Deficitul comercial FOB-CIF în luna noiembrie 2010 a fost de 3913,2 milioane lei (911,3 milioane euro), mai mare cu 210,1 milioane lei (48,1 milioane euro) decât în luna noiembrie 2009.

Perioada 1.I-30.XI 2010

Exporturile FOB realizate în perioada 1.I-30.XI 2010 au fost de 143016,8 milioane lei (33999,0 milioane euro), iar importurile CIF au fost de 179300,9 milioane lei (42638,7 milioane euro). Comparativ cu perioada 1.I-30.XI 2009, exporturile au crescut cu 26,1% la valori exprimate în lei (27,2% la valori exprimate în euro), iar importurile au crescut cu 18,5% la valori exprimate în lei (19,5% la valori exprimate în euro).

Deficitul comercial FOB-CIF în perioada 1.I-30.XI 2010 a fost de 36284,1 milioane lei (8639,7 milioane euro), mai mic cu 1674,9 milioane lei (317,2 milioane euro) decât cel înregistrat în perioada 1.I-30.XI 2009.

Valoarea schimburilor intracomunitare de bunuri în perioada 1.I-30.XI 2010 a fost de 104063,6 milioane lei (24723,8 milioane euro) la expedieri şi de 130739,5 milioane lei (31064,8 milioane euro) la introduceri, reprezentând 72,8% din total exporturi şi 72,9% din total importuri.

Diferenţa dintre dinamica calculată pe baza valorilor exprimate în lei şi cea calculată din valori exprimate în euro a fost determinată de variaţia cursului monedei naţionale faţă de euro, în perioada analizată comparativ cu perioada corespunzătoare din anul precedent.

DĂ CLICK PE POZĂ PENTRU A CITI CELE MAI IMPORTANTE ŞTIRI DIN GALAŢI

image
Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite