Craiova: Student la Litere: "O să terminăm facultatea mai proşti decât am început-o. Nişte inculţi..."

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Studenţii de la cea mai mare universitate din Oltenia sunt în febra examinărilor. Tinerii recunosc însă că  habar nu au de materiile de studiu, dar sunt convinşi că vor trece de probe cu brio.

CITIŢI: Patronii îşi prostesc angajaţii şi după ce i-au concediat

Încă de la intrarea în Universitatea din Craiova se discută despre sesiunea care tocmai şi-a dat startul. De câteva zile, colocviile se susţin din plin. Acesta este subiectul principal care animă tinerii din instituţie.

Geniul de 16 ani va testa robotul-detector de alcool pe petrecăreţii din cluburi

"Tu ce-ai făcut, mă? Ai chiulit?"

Pe hol, agitaţie. La xeroxuri, cozile se întind la câţiva metri. "Dă-mi, bă, şi mie cursurile de la Lingvistică, să le răsfoiesc o dată la noapte, ca să am ce scrie mâine", îl roagă Valentin P. pe Grigore V., coleg. "Da tu ce-ai făcut, mă, tot anul? Ai chiulit? Acum vrei să treci ca mine, care nu am lipsit o dată? Ce şmecher eşti! Hai, mă, că ţi le dau! Ia-le şi zi merci", îi răspunde cel din urmă. Grigore este mulţumit. "Ce să fac, frate, dacă lucrez? Trebuie să câştig şi eu un ban! Nu vezi că nu faci nimic nici cu facultatea?", este replica lui Grigore, care mărturiseşte că nu a călcat pe la ore, fiind obligat să muncească, pentru a se întreţine. Cei din jur nu se miră. Şi ei sunt în aceeaşi situaţie. Fie că au un serviciu sau alte treburi mai importante decât facultatea, tinerii vorbesc între ei că "au chiulit" tot semestrul şi că acum au dat iama la clase, pentru a obţine o notă de trecere.

Craiova

Angajaţii de la Xeroxuri nu sunt luaţi prin surpindere de valul de persoane care îi asaltează. Se bucură. În această perioadă, profitul creşte. "Aşa a fost dintotdeauna. În timpul sesiunilor e puhoi. Clienţii se înmulţesc exact ca ciupercile după ploaie", spune, ca pentru sine, o angajată de la Xeroxul din Universitate.

"E greu, domne! Aici e nevoie de meditaţie!"

În faţa uşilor, cocoţaţi pe la pervazuri sau aşezaţi cu fundul direct pe podea, studenţii tremură, cu foile în mână. Unii dintre ei repetă, alţii citesc pentru prima dată informaţiile. "Ce scrie, Sandule, aici? Ce este semnul ăsta? Delta sau ai greşit tu? Parcă ai luat notiţe într-o altă limbă", i se adresează Rodica M. lui Sandu P., care îi răspunde cu promptitudine: "Păi este altă limbă, dragă Monica Columbeanu (porecla unei studente - n.r.), că acum dăm examen la Fonetică engleză. Semnul ăla este delta, transcrierea fonetică pentru «a» scurt. Se foloseşte şi la fizică, e uşor de reţinut", încearcă Sandu să îi explice fetei. Bucuroasă că a înţeles problema, Rodica exclamă, cu ruşine, un "Aha... " şoptit, în ideea că a înţeles. 

"Au trecut alţii mai proşti, darămite eu?"

În spatele uşii 436, prima grupă a Facultăţii de Litere, specializarea Română-Engleză, scrie de zor, la colocviu. În afara clasei, grupa a doua îşi aşteaptă rândul. "Gabi, tu ai învăţat ceva? Eu una, nimic", mă întreabă Alina. "Cât de cât. Nu ştiu totul ca la carte, dar m-am pregătit într-o oarecare măsură", îi spun fetei care, speriată, mărturiseşte că o bate gândul să abandoneze examenul. "Decât să mă văd picată, mai bine îl las în restanţă. Ce mă fac? Mă omoară mama, dacă află. Am citit eu ceva aseară, prima pagină de la cursul întâi, dar nici pe ăla nu-l mai ţin minte. E greu, domne! Aici e nevoie de meditaţie. Sau, dacă stau şi mă gândesc mai bine, cred că dau examenul, la noroc. Au trecut alţii şi mai proşti, darămite eu, care sunt în stare să schimb câteva vorbe în engleză cu cineva... Nu m-oi nimeri ghinionistă. O fi cineva mai deştept în apropiere, la care să mă chiorăsc şi eu", se hotărăşte colega, într-un final. Deschide geanta şi scoate nişte foi, pe care se uită cu mirare. "Doamne, Dumnezeule, ce-o însemna asta?", se întreabă Alina. 

Craiova

După câteva clipe, Georgeta o strigă cu putere: "Alino, hai la o ţigară, că nu se-ngraşă porcul în ziua de Crăciun! Nu eşti doar tu în situaţia asta. Dacă se întâmplă să nu putem copia, picăm cu toţii. Crezi tu că ceilalţi sunt mai inteligenţi? Nu vezi că tremură toţi, parcă ar fi la Judecata de Apoi?", se aude Georgeta care, curajoasă şi cu mai multă încredere în capacitatea sa, este convinsă că nu va obţine o notă mai mică de 8. "Dacă profa îmi dă un punctaj care nu-mi convine, mă dau cu tupeu la ea. Să vezi că face cum zic eu, până la urmă", crede Georgeta.

"Nu s-a terminat lumea în facultate"

O ia de braţ pe Alina, să o încurajeze, după care scoate din buzunar un pachet cu ţigări. "Hai să luăm un calmant! Nu s-a terminat lumea în facultate. Ce vrei, să mă îmbolnăvesc de la vârsta asta, din cauza stresului?", adaugă Georgeta. Aprinde ţigara. Alina, de parcă ar fi fumat pentru prima dată într-o instituţie, întreabă unde să arunce scrumul. "Pe jos, unde altundeva? Ţi se pare că e prea curăţenie şi îţi e ruşine să faci mizerie? Ştii ceva, Alina? Tu ai nevoie de un mentor. Ar trebui să petreci mai mult timp în prezenţa mea, să vezi ce îndrăzneaţă te faci... ", este concluzia Georgetei. După câteva minute,  Alina aruncă mucul lângă fereastră, să-l ascundă de ochii lumii. 

Craiova

Este ora 13.40. Examenul este programat la 14.00 fix, într-o sală unde vor fi înghesuiţi studenţii de la mai multe specializări. Emoţiile încep să se simtă. "Vai, ce îmi tremură genunchii! Îmi vine să mă duc la baie. Aşa mă apucă întotdeauna când sunt stresată", îşi spune Victoria. Nu mai are timp. Minutele trec cu repeziciune. Mulţimea formează un cerc în jurul uşii pentru ca, în momentul în care sala va fi golită, să dea buzna înăuntru şi să ocupe un loc strategic.

"Eram mai deştepţi în liceu! Acum dăm în mintea copiilor"

Ora 13.55. Uşa se deschide. Primul care iese este Marian. Mai degajat ca oricând, îşi face publică părerea despre învăţământul superior: "Ştii ce este dureros? Că o să terminăm facultatea mai proşti decât am început-o. Nişte inculţi...  ", rosteşte cu voce tare Marian. Opinia este întărită de mai multe persoane. "Eram mai deştepţi în liceu! Acum dăm în mintea copiilor. Îi compătimesc pe elevii cărora le vom preda! Îţi dai seama ce va ieşi din mâinile noastre?", se aude o altă voce . Nimeni nu ia în seamă aceste cuvinte. Nu este nimic nou, din ceea ce ei deja ştiau. Acum tinerii sunt preocupaţi de cum scapă de colocviul de la fonetică.

Craiova

Din spate se apropie Viorel, ducând pe braţe un buchet uriaş de trandafiri albi. Sunt pentru doamna profesoară. "O mică atenţie nu strică, înainte de examen. Aşa am făcut cu toţi profesorii. Numai că acum îmi e cam jenă, ştiu că profa asta e mai exigentă", spune băiatul. I se face loc. Are întâietate. Gestul său va fi important pentru modul în care se va desfăşura examenul. Profesoara este la catedră. Aşteaptă ca oamenii să se organizeze în amfiteatru, după care iese pentru o clipă, ca să mănânce o bucată de ciocolată. Viorel o urmează, să-şi ducă la bun sfârşit misiunea. Spre surprinderea sa, este refuzat. Pentru prima dată, în viaţa lui. Insistă. "O să le primesc din bun simţ, dar să nu credeţi că voi fi mai îngăduitoare cu voi", îi spune profesoara.

Craiova

Viorel se simte rănit. Nu se aştepta la o asemenea reacţie. Toţi profesorii îi apreciaseră până atunci darul şi l-au răsplătit, pe el şi pe ceilalţi colegi, cu multă indulgenţă la examinări. Pleacă uşor capul şi se întoarce la sală. Se aşează în ultimul rând. Îşi aruncă în bancă geanta, sub care strecoară nişte foi mici, scrise de mână. "Să fie acolo, nu se ştie niciodată de unde sare iepurele!", îi zice Viorel "Monicăi Columbeanu" de la Litere. În sală se aud doar foşnete de foi. "Vă rog să faceţi puţină linişte! Vă voi da subiectele. Cine ştie că nu are trei prezenţe la ora mea, poate să plece de pe acum, pentru că nu îi voi lua în considerare lucrarea", spune, cu tonul ridicat, profesoara, ca să audă şi Viorel. Băiatul nu se lasă intimidat. "Nu mă caută ea sub geantă. Calmează-te, Monico, ţi-am zis eu, au trecut alţii mai proşti decât noi!", încheie Viorel. 

Craiova

Barometrul Calităţii 2009, realizat în cadrul unui proiect strategic finanţat din fondurile europene şi coordonat de profesorul Lazăr Vlăsceanu, arată că doar 27% dintre angajatori consideră că absolvenţii au o bună pregătire practică în domeniu. Peste jumătate dintre angajatori (56%) sunt de părere că pregătirea universitară a proaspăt angajaţilor trebuie completată. Studiul a fost făcut pe un eşantion de 1.500 de studenţi şi 1.500 de profesori din 40 de universităţi de stat şi particulare.

Nota redactorului: Numele complete ale studenţilor din reportajul de faţă nu au fost date, la rugămintea acestora de a nu le fi dezvăluită identitatea şi de a nu suporta consecinţele faptului că au descris realitatea din instituţiile de învăţământ.

Craiova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite