Exclusiv: Un fost pilot AN2, prieten al comandorului Jianu, mort în accidentul de la Tuzla: "Nu s-a luat în calcul curentul de forfecare!"

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Marian Covache, un brăilean cu experienţă în pilotarea avioanelor Antonov 2, fost prieten şi coleg de armă cu Nicolae Jianu, spune că, în anchetarea tragediei de la Tuzla, nimeni nu a luat în calcul curentul de forfecare.

Profund afecat de decesul prietenului şi colegului de arme, comandorul Nicolae Jianu, comandantul Şcolii de Aplicaţie pentru Forţele Aeriene "Aurel Vlaicu", brăileanul Marian Covache, ridică un aspect neluat în calcul în elucidarea tragediei.

Inexplicabil

Fost pilot în Aviaţia Română, având la activ ore de zbor cu elicoptere IAR 316 Alouette şi Kamov Ka 23 dar şi cu Antonov AN 2, Marian Covache, lansează ideea că aparatul ar fi putut fi destabilizat de apariţia bruscă a unui curent de forfecare.

„Sunt curenţi de aer rece care vin cu rapiditate în zone puternic încălzite. Mă gândesc că ar fi fost posibil ca un curent de aer rece să fi urcat dinspre Marea Neagră şi să fi împins brusc aerul cald căruia i-a luat locul, ducând astfel la naşterea unui curent de forfecare. Din păcate, nu am auzit până acum ca cineva să fi prevăzut apariţia acestui fenomen", ne-a declarat Marian Covache, fostul pilot, devenit uterior jurnalist.

Comandantul de la Boboc lasă moştenire grea urmaşilor. Tocmai plănuise amenajarea unui terminal civil lângă aerodromul militar.

UPDATE Militarul brăilean mort la Tuzla, condus spre Cimitirul Eroilor de marinari (GALERIE FOTO)

Secretomanie în cazul militarului brăilean decedat la Tuzla, care va fi condus, astăzi, pe ultimul drum

Experienţă

Deşi în general este acreditată ideea că un curent de forfecare poate destabiliza doar un avion din categoria aparatelor ultra uşoare, Marian Covache spune că a trăit pe pielea sa o astfel de întâlnire.

„În 1992 am avut ocazia să mă întâlnesc cu un astfel de fenomen. Efectuam lucrări specifice pentru agricultură la Siliştea când am fost aruncat de bot în sus, brusc, iar spatele a fost aruncat în acelaşi timp către sol, într-o situaţie similară cu cea de la Tuzla. Aveam însă suficientă altitudine ca să mă redresez. În plus, doar ce terminasem de împrăştiat cele două tone de îngrăşăminte aflate la bordul aparatului astfel că manevrabilitatea AN-ului nu a fost afectată", ne-a explicat Marian Covache.

Tatăl maistrul militar Răzvan Rangheţ: “Am fost aviator toată viaţa şi ştiu AN-2-urile. Sigur a fost eroare umană” 

„Nu e eroare!"

Reamintim cu această cocazie că un curent de forfecare a fost luat în cele din urmă în calculul tragediei din 2006 de la Iaşi când şi-au pierdut viaţa doi piloţi şi două cadre medicale de la SMURD.

UPDATE/FOTOGALERIE Accidentul de la Tuzla a decapitat componenta de bază a misiunilor de tip strict secret. Băduţ, înmormântat cu onoruri

Marian Covache nu crede în ipoteza unei erori umane.

„Nu faci erori când comandantul Şcolii de Aviaţie este lângă tine. Nu faci erori, şi nici glume. Imediat, comandorul Jianu putea decide oprirea de la zbor a unui pilot care nu-şi face perfect treaba", susţine Marian Covache.

Numai cu radar Dopller

„Fenomenul numit curent de forfecare poate fi depistat numai cu radar de tip Dopller şi doar atunci când se produce. Nimic nu anunţă un astfel de fenomen şi un curent de forfecare se manifestă doar câteva secunde, dar cu toată violenţa", ne-a explicat Ioan Mangiurea, fost meteorolog la fosta Staţie de Radiolocaţie şi dirijare Deveselu, Caracal.

Brăila



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite