Unde mergem să ne facem cumpărăturile

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În timp ce bărbaţii răspund la un cuvânt unic, „mult“, femeile sunt împărţite între reducerile din magazinele de tip discounter şi comoditatea oferită de cumpărăturile la minimarketul de lângă casă.

Andrei Velicu (38 de ani) petrece săptămânal cel puţin trei ore într-unul din hipermarketurile din Capitală, împreună cu soţia sa, Laura. Face aprovizionarea pentru săptămâna ce urmează, dar mai pierde vremea şi la rafturile cu produse care nu-i sunt neapărat necesare pentru coşul zilnic, însă îi fac cu ochiul. În această categorie intră electronicele şi electrocasnicile sau gadgeturile, accesoriile. „Nu e vorba numai de oferta variată, de promoţiile nelipsite în fiecare săptămână, ci şi de faptul că hipermarketul are şi caracteristici de mall. De exemplu, pot să intru şi într-un magazin de telefoane şi accesorii GSM, de încălţăminte sau să-mi aştept soţia care probează ceva la o cafea şi o ţigară", a explicat Andrei.

Bucureşteanul este unul dintre clienţii tipici ai hipermarketurilor, după cum arată un studiu al Reveal Marke-ting Research, realizat pentru CaleaEuropeană.ro. Potrivit datelor centralizate de compania de cercetare, magazinele cash&carry, hipermarketurile şi supermarketurile sunt preferate de români pentru oferta bogată. Clienţii sunt mai ales bărbaţi, îndeosebi cu vârste de peste 36 de ani şi cu venituri de aproximativ 1.500 de lei.

Jumătate dintre cei care fac cumpărături în marile magazine au studii superioare. Aceştia cheltuiesc de altfel şi cei mai mulţi bani, între 200 şi 400 de lei la o singură „vizită". Tinerii, adică cei cu vârste între 18 şi 35 de ani, merg în hipermarketuri chiar mai des de o dată pe săptămână, în timp ce persoanele care au trecut de 55 de ani fac acest lucru de două-trei ori pe lună.

Magazinul de cartier, mai comod

Pe de altă parte, femeile preferă magazinele de tip discounter, unde produsele sunt mai ieftine şi sunt multe promoţii, dar şi magazinele de lângă casă, adică minimarketurile. Românii preferă să evite marile magazine şi din cauza faptului că acolo „tentaţia" de a cumpăra mai multe decât au avut în plan este mult mai mare. „Când vin obosită de la serviciu, prefer să intru la magazinul din colţ, deşi am un supermarket la 10 minute de casă. E mai comod şi găsesc strictul necesar. În plus, dacă aş merge acolo, sigur aş sta cel puţin o oră şi aş cheltui mai mulţi bani", a explicat Irina Soare (31 de ani), din Bucureşti.

De altfel, potrivit studiului Reveal Marketing Research, cumpărăturile sunt cu atât mai frecvente cu cât magazinul se află mai aproape de locuinţa clienţilor. Astfel, minimarketurile şi magazinele de cartier sunt vizitate de o persoană, în medie, de două-trei ori pe săptămână. De asemenea, cercetarea mai arată că shopurile de mici dimensiuni sunt preferate de  femei şi de persoanele cu vârsta peste 55 de ani, cu educaţie medie şi cu un venit personal între 500 şi 1.000 de lei. Totodată, magazinele de tip discounter sunt preferate tot de reprezentantele sexului frumos şi de vârstnici, care vânează promoţiile. Suma cheltuită aici la fiecare vizită este însă de aproximativ patru ori mai mică decât în hipermarket sau supermarket, fiind în medie de 50 de lei.

Mesajul raţional primează

Cei mai buni clienţi ai magazinelor mici sunt femeile, care cheltuiesc mai mulţi bani decât bărbaţii atunci când fac cumpărăturile pentru strictul necesar, pe fugă, seara. Bărbaţii pe de altă parte, mai ales cei cu studii superioare, sunt clienţii preferaţi ai supermarketurilor, hipermarketurilor şi ai magazinelor de tip cash&carry, deoarece cheltuiesc în medie 330 de lei, cu aproximativ 100 de lei mai mult decât celelalte categorii. De asemenea, persoanele care au venituri de peste 2.000 de lei, ajung să lase la casă peste 400 de lei, adică dublu faţă de cei cu venituri sub 2.000 de lei.  

„Comportamentul de cumpărare este determinat de echilibrul dintre beneficiile emoţionale şi cele raţionale. În contextul actual al pieţei, mesajul raţional este cel care primează, comportamentul de cumpărare fiind precaut. Cu toate că magazinele de proximitate sunt în continuare cele mai importante punţi în relaţia cu clientul, marii retaileri au înţeles perfect nevoile consumatorilor şi şi-au adaptat măsurile prin comunicarea beneficiilor asociate cu relaţia dintre consumator şi stilul său de viaţă, a mesajelor raţionale, de cele mai multe ori legate de preţul produselor", a explicat Marius
Luican, manager general la Reveal Marketing Research.

30% din respondenţi au declarat că lasă până la 50 de lei la fiecare sesiune de cumpărături la magazinele din cartier.

Ponturi pentru un shopping reuşit

De multe ori mergi la cumpărături şi te întorci cu sacoşa plină de lucruri de care nu ai nevoie sau care ajung să ţi se strice în frigider. Iată cum să eviţi acest lucru: 
- Alege magazinul potrivit. Dacă ai nevoie de o varietate de produse, mergi la supermarket. Dacă ţi-e doar foame, mergi la un magazin alimentar, chiar dacă este mai mic.
- Evită orele de vârf. Cel mai potrivit moment al zilei este dimineaţa, în serile de weekend sau când la televizor este un program popular.
- Ţine-te de lista făcută acasă. E important să ai un plan înainte de a pleca la cumpărături, astfel eviţi shoppingul de dragul de a umple coşul.

Mica „autoînşelăciune"

Categoriile de clienţi evidenţiate de studiul Reveal Marketing Research sunt confirmate şi de psihologi. Potrivit specialiştilor, tinerii merg la marile magazine ca să se întâlnească, se se arate, deoarece la magazinul din colţ „nu te vede nimeni".

Prin urmare şi sumele cheltuite sunt mai mici, pentru că scopul este cu totul altul. „E o doză de exhibiţionism uman. Cel puţin la noi, marile magazine şi mallurile au fost o noutate apărută în urmă cu 20 de ani, iar lumea merge la ele ca la Palatul Culturii", a explicat psihologul Bogdan Lucaciu.

De asemenea, diversitatea de produse, magazinele care-ţi creează confort şi te îmbie să stai cât mai mult acolo sunt tot marile magazine. „Autoservirile au fost inventate ca omul să nu vadă bariera între marfă şi el. Te tentează culoarea, mesajele de tipul «nu pierde», «reducere». Aşa că vii acasă cu lucruri de care nu ai nevoie, dar pe care le-ai cumpărat la un preţ de bagatelă. Este un fel de mică autoînşelăciune. Nu se va schimba acest comportament, tocmai pentru că este în natura umană. Singurele motive care te mai atrage la magazinaşul de cartier sunt proximitatea şi faptul că uneori există relaţia directă cu vânzătorul. Adesea micile magazine au ca şi clienţi chiar prieteni, stau la taclale", a mai precizat Lucaciu.

image
Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite