Poţi fi tare la interviul de angajare!

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Culorile neutre şi ţinutele clasice nu sunt singurele detalii la care sunt atenţi angajatorii. La fel de importante sunt accesoriile, pantofii şi atitudinea.

CV-ul este primul pas pe care trebuie să-l facă o persoană pentru a obţine un post, însă, chiar dacă este făcut ca la carte, asta nu-i garantează că va primi jobul. O atitudine pozitivă, bazată pe încredere şi pe conştientizarea abilităţilor care-l fac competent pentru postul respectiv, nu este singurul lucru pe care-l caută un angajator. Astfel, expresia „prima impresie contează" se dovedeşte a fi adevărată, iar una cât mai bună o puteţi face prin felul în care vă îmbrăcaţi la prima întâlnire cu posibilul angajator. Potrivit unui studiu recent, 55% din impresia pe care o lasă o persoană este reprezentată de felul în care arată.

Mâine, Sorina Marcu (23 de ani) din Capitală va merge la un interviu. „Vreau să mă îmbrac cu haine în care mă simt confortabil, să nu fie nimic mulat sau care să dezvelească părţi ale corpului care ar trebui ascunse: o fustă de culoare închisă, până la genunchi, o cămaşă asortată, un sacou şi o pereche de cizme cu toc mediu. Ca accesorii: ceasul de mână, cercei simpli, o geantă în care să-mi încapă CV-ul şi o eşarfă", a descris tânăra ţinuta în care speră să obţină un post de PR.

Specialiştii susţin că Sorina nu poate da greş. „O ţinută neutră este potrivită. Nu ştii ce gusturi are cel cu care stai de vorbă. Este posibil ca ceva ce tu apreciezi ca fiind potrivit, lui să-i displacă şi aşa să ai câteva puncte în minus la interviu", atenţionează recruiterul George Butunoiu.

Primele observaţii ale angajatorului apar chiar din momentul în care aţi intrat pe uşă, iar fiecare detaliu vestimentar, completat de cele ale comportamentului şi abilităţilor profesionale, îl determină pe aceasta să ia o decizie. Nici prea prea, nici foarte foarte - este măsura care trebuie să definească stilul adoptat.

Ţinuta trebuie adaptată şi în funcţie de angajator şi de companie. În unele cazuri, există riscul ca dacă un candidat se îmbracă prea formal să fie catalogat drept rigid, iar un stil vestimentar casual poate sugera superficialitate şi dezinteres.

Regula celor trei

O reţetă general valabilă pentru o ţinută de purtat la interviu nu există, dar specialiştii în domeniu susţin că hainele purtate la o întâlnire profesională trebuie să îndeplinească trei reguli de bază: să arate profesional, să fie confortabile şi să i se potrivească în totalitate candidatului. De aceea, cele mai la modă haine nu garantează nimănui succesul.

Un costum nu dă niciodată greş, deoarece implică o senzaţie de profesionalism, lucru care nu este trecut cu vederea de niciun angajator. Atenţie însă: nu trebuie să fie de culori ţipătoare şi nici din ultimele colecţii. În plus, un secret destăinuit de specialişti este că atât femeile, cât şi bărbaţii care intervievează candidaţii se simt mult mai relaxaţi atunci când sunt în compania unei persoane de sex feminin îmbrăcată în fustă, decât în pantaloni. Culorile cele mai potrivite sunt gri închis, alb sau albastru.

Regulilor generale li se mai aplică una: este necesar să găsiţi o modalitate de a ieşi în evidenţă într-un mod elegant. „Un costum neutru nu poate să spună foarte multe despre o persoană, deşi este elegant şi se încadrează în codul vestimentar pentru interviuri. Dacă-ţi pui o broşă, ar putea fi un mod de expunere mai complex. Accesoriile nu trebuie să fie exagerate, ci decente şi minimale. În afara sacoului clasic şi previzibil, un guler deosebit, o zonă de dantelă la mânecă, un nasture frumos poate scoate în evidenţă că acel candidat este atent la detalii, dar şi creativ", explică designerul Cristina Ivan.

Primele 30 de secunde sunt cruciale

Un alt semn de nonconformism este pantoful, mai spune aceasta. De pildă, culorile coral sau verde denotă încredere în propriile forţe, descriind de asemenea o personalitate puternică.

Vechea zicală din marketing: „nu există o a doua şansă pentru a face o primă impresie bună" se potriveşte primelor 30 de secunde ale unui interviu. „Intervievatorul se uită simultan la 100 de detalii. El face acest lucru din reflex, exact din momentul în care candidatul a intrat pe uşă. Se uită la cum arată, dacă a întârziat, dacă miroase", explică George Butunoiu. Din aceste motive, trebuie să acordaţi mare atenţie felului în care intraţi în cameră. Pentru a vă exprima cât mai bine personalitatea, puteţi apela la câteva „artificii".  Însă, ce trebuie să strălucească  este atitudinea, care să fie cât mai compatibilă cu ţelurile organizaţiei din care vreţi să faceţi parte. 

"Intervievatorul se uită simultan la 100 de detalii. El face acest lucru din reflex exact din momentul în care candidatul a intrat pe uşă.''
George Butunoiu recruiter

Interzis pentru candidaţi

Gafele nu sunt greu de comis chiar din dorinţa de a acapara cât mai repede atenţia intervievatorului. De aceea, trebuie să fiţi atenţi la câteva lucruri nepermise în cadrul unui interviu. Pentru femei, fustele scurte şi sandalele nu sunt considerate ­potrivite pentru o întâlnire profesională. Pantofii se poartă obligatoriu cu dres. De asemenea, este bine să evite imprimeurile florale şi ţinutele în culori puternice, potrivit specialiştilor ejobs.ro.

Detaliile care întregesc ţinuta

Acelaşi site scrie că, în cazul bărbaţilor, costumele cu o croială nepotrivită transmit un mesaj necorespunzător şi nu fac o impresie bună asupra angajatorilor. De asemenea, pentru a avea un look profesional, aceştia trebuie să evite cravatele în culori sau modele excentrice, pantofii sport, puloverele pe gât sau tricourile cu mânecă scurtă.

În afară de haine, aspectul unghiilor şi al părului au o importanţă deosebită. Unghiile trebuie să aibă o lungime rezonabilă, iar, în cazul femeilor, culoarea ojei nu trebuie să fie stridentă.

Machiajul trebuie să fie cât mai natural şi discret, iar parfumul poate lipsi (în nici un caz nu este nevoie de un iz puternic). Nu este recomandat ca pantofii să aibă un toc foarte subţire şi nici mai mare de şapte centimetri. Atât în cazul bărbaţilor, cât şi al femeilor, este obligatoriu ca pantofii să fie curaţi.  Ceasul este singurul accesoriu care nu trebuie să lipsească unui candidat. Prin purtarea lui, o persoană dă impresia că respectă timpul, atât pe al său, cât şi pe al celor din jur.

Dacă ţi-a plăcut ştirea, dă-ne LIKE pe Facebook AICI

Cod vestimentar pentru birou

După ce l-aţi convins pe intervievator că prezenţa unui om ca dumneavoastră în companie este aproape obligatorie nu-l puteţi dezamăgi în ceea ce priveşte ţinuta nici în calitate de angajat. Existenţa unei uniforme v-ar scăpa de întrebarea „cu ce mă îmbrac la serviciu?", dar aceste cazuri sunt destul de rare în ziua de azi. Specialiştii susţin că acest lucru nu trebuie să vă dea prea mare bătaie de cap. Asta pentru că nu veţi da greş dacă veţi alege să purtaţi haine curate şi călcate.

„Nu există un tipar al hainelor pentru serviciu. Oamenii trebuie să ţină totuşi cont de câteva reguli de politeţe socială universal valabile. Hainele trebuie să exprime modul în care vrea acea persoană să se pună în valoare", spune recruiterul George Butunoiu.

De asemenea, dacă doriţi să avansaţi în compania în care sunteţi angajat, este bine să vă îmbrăcaţi la fel ca cei care ocupă postul la care aspiraţi. Dacă jobul pe care-l aveţi nu presupune contacte sociale, este suficient să aveţi două costume pe care să le purtaţi la serviciu, însă dacă activitatea este mai largă, standardele cer să vă măriţi garderoba ­până la patru costume (mai ales bărbaţii).

Culorile „acceptate" sunt gri, alb şi negru, bleu, olive, bej şi crem. În acelaşi timp, uitaţi de haine şifonate, largi sau foarte mulate. Nici pantalonii scurţi sau cu talie joasă, fustele mini şi şepcile nu trebuie purtate la birou. „Cu mici excepţii, cel mai bine este să nu purtaţi niciodată colanţi, pantofi sport, fuste scurte, bluze foarte decoltate şi transparente. Vrei să demonstrezi că eşti un bun profesionist? Dacă vii îmbrăcată din gama «aşa nu», nu vei fi luată în serios, iar ideile nu-ţi vor fi ascultate", detaliază designerul Cristina Ivan.

"Vrei să demonstrezi că eşti un bun profesionist? Dacă vii îmbrăcată din gama «aşa nu», nu vei fi luată în serios, iar ideile nu-ţi vor fi ascultate.''
Cristina Ivan designer

image
Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite