Vladimir Socor: "AGRI este un concurent al Nabucco"

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Italia foloseşte deja două terminale de GNL pentru a-şi diversifica importurile şi cu gaz din Qatar, pentru a reduce dependenţa de gazul rusesc şi nord-african
Italia foloseşte deja două terminale de GNL pentru a-şi diversifica importurile şi cu gaz din Qatar, pentru a reduce dependenţa de gazul rusesc şi nord-african

Vladimir Socor, reputat expert în probleme de energie, a analizat pentru FP România slăbiciunile şi punctele forte ale proiectului de gaz natural lichefiat AGRI, care ar urma să demareze înainte de Nabucco şi să epuizeze o mare parte din gazul azer necesar proiectului european.

Articol din ediţia nr. 19 a FP România (noiembrie/ decembrie). Detalii ilustrate:  SumarulNota editorilor, Coperta ediției nr. 19.

Vezi şi: AGRI - complement sau concurent al Nabucco?

Elkan Nuriev: "AGRI este un complement al Nabucco"

Puncte tari:
- AGRI împreună cu alte proiecte bazate pe gazul din Azerbaidjan reflectă creşterea cererii de gaze caspice în Europa
- pentru România un terminal de GNL la Constanţa ar însemna modernizarea oraşului şi un volum de 3-4 miliarde de metro cubi de gaze pe an, deci n-ar avea semnificaţie strategică
- Georgia e implicată în proiectul AGRI pentru că doreşte să găzduiască un număr cât mai mare de conducte şi căi de transport de toate felurile deoarece astfel creşte interesul internaţional faţă de securitatea Georgiei.
-Azerbaidjanul a arătat Turciei, care a abuzat câţiva ani de poziţia ei geografică de singură cale de legătură terestră între Azerbaidjan şi Uniunea Europeană, că are şi alte opţiuni pentru exportul de gaze caspice spre UE. În prezent Baku profită de concurenţa dintre consumatorii potenţiali de gaz azer, pe care o stimulează.

Puncte slabe:
- Concurează cu cu multe alte proiecte: Nabucco, interconectorul Turcia-Grecia-Italia, conducta transadriatică pentru acces prioritar la gazul azer. Termenul de proiect complementar este un mod diplomatic de a masca o concurenţă.
- Proiectul acesta nu face parte din dezvoltarea globală a comerţului cu gaze lichefiate. În cazul AGRI s-ar crea o piaţă de gaze lichefiate limitată exclusiv la Marea Neagră şi nefăcând parte din piaţa globală a gazelor lichefiate. Aceasta deoarce Turcia nu ar permite accesul tanker-urilor cu GNL prin Bosfor în Marea Neagră, strâmtoarea fiind deja foarte aglomerată.
-AGRI îşi propune să transporte maximum 3-4 miliarde de metri cubi pe an, faţă de Nabucco care are o capacitate planificată de 31 de miliarde de metri cubi pe an.
- Nu există un studiu de fezabilitate încă care să arate dacă investiţiile se justifică iar sursele de finanţare sunt încă necunoscute.

Vladimir Socor este  cercetător senior la Jamestown Foundation.


Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite