Elkan Nuriev: "AGRI este un complement al Nabucco"

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Tancurile petroliere ar putea fi o alternativă la conducte, dar au o capacitate de transport de gaz mult mai mică
Tancurile petroliere ar putea fi o alternativă la conducte, dar au o capacitate de transport de gaz mult mai mică

Elkan Nuriev, preşedintele Centrului de Studii Strategice din Baku, a explicat pentru FP România într-o analiză SWOT importanţa proiectului de gaz natural lichefiat AGRI pentru Azerbaidjan, dar şi beneficiile pe care le-ar putea obţine România şi Georgia. Analistul azer susţine că ţara sa are destul gaz şi pentru AGRI şi pentru Nabucco.

Articol din ediţia nr. 19 a FP România (noiembrie/ decembrie). Detalii ilustrate:  SumarulNota editorilor, Coperta ediției nr. 19.

Vezi şi: Vladimir Socor: "AGRI este un concurent al Nabucco"

AGRI - complement sau concurent al Nabucco?

Puncte tari:
- AGRI va permite României să renunţe la importul de gaz rusesc şi să-şi asigure necesarul de resurse energetice.
- Georgia va beneficia de venituri suplimentare de pe urma tranzitului şi va avea oportunitatea să-şi demonstreze asumarea intereselor Occidentului
- Pentru Azerbaidjan, proiectul AGRI reprezintă o oportunitate de a intra pe piaţa de retail a ţărilor din Sud-Estul Europei, printre care Ungaria, Bulgaria, Slovacia, Macedonia, Serbia, Croaţia şi Albania. Dacă proiectul AGRI se va materializa, gazul azer va fi transportat în Europa Centrală, în state precum Austria, Republica Cehă şi altele, mai ales odată cu construirea sistemului unificat de reţele de gaz al Uniunii Europene. Astfel, Azerbaidjanul îşi va consolida poziţia de furnizor, în partea cea mai avidă de energie a Europei – piaţa Europei Centrale şi de Est.
- AGRI ar aduce aproximativ 2 până la 8 miliarde de metri cubi de gaz natural, de pe ţărmul Mării Caspice, în statele europene, cu ajutorul terminalelor de gaz natural lichefiat (GNL), din Georgia şi România. Transportul de GNL trece prin apele internaţionale, nefiind afectat de restricţiile de tranzit impuse de alte forme de transport terestru
- Proiectul oferă largi oportunităţi pentru implementarea, cu succes, a programului Parteneriatului Estic al UE, impulsionînd dezvoltarea cooperării economice şi politice între Azerbaidjan şi ţările europene. AGRI va avea un impact pozitiv asupra dezvoltării cooperării între statele UE, regiunea Mării Caspice şi Asia Centrală.
- Studiile de fezabilitate şi construcţia terminalelor pentru AGRI se vor întinde pe o perioadă de cinci ani. Astfel că, în 2016-2017, când va fi lansată cea de-a doua fază a zăcământului de la Shah Deniz, se preconizează ca producţia de gaze a Azerbadjanului să depăşească 55 de miliarde metri cubi (mmc) annual. Azerbaidjanul va putea să garanteze prima etapă şi să furnizeze până la 10 mmc de gaz  pentru Nabucco, asigurând, în acelaşi timp, cantitatea necesară de gaz pentru AGRI. Prin urmare, dacă se va materializa, AGRI va fi un proiect suplimentar, contribuind la conceptul de diversificare a rutelor şi la flexibilitatea pieţei gazului.

Puncte slabe:

- Tancurile petroliere vor trebui să traverseze apele teritoriale, sau zonele economice exclusive (ZEE), fie ale Rusiei sau Ucrainei, fie ale Turciei, dacă vor trece prin sudul Mării Negre pentru a aduce gazul natural lichefiat, pe ţărmul românesc.

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite