„Prima Casă“, costuri de la A la Z

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cei care vor să-şi achiziţioneze o locuinţă prin programul guvernamental trebuie să ştie că, pe lângă avansul minim, mai au de suportat multe alte taxe. Pentru taxele notariale, asigurări, comisionul către Fondul de Garantare şi depozitul colateral, solicitantul trebuie să mai scoată din buzunar cel puţin 2.000 de euro.

Mulţi dintre cei care vor să-şi cumpere o locuinţă cu credit, inclusiv prin programul guvernamental „Prima Casă", nu iau în calcul că, pe lângă banii împrumutaţi de la bancă, trebuie să vină şi cu un aport propriu. Iar acesta nu este reprezentat numai de avansul minim obligatoriu.

Citiţi şi:

Moldovenii şi oltenii, campioni la cheltuit
Locuinţele din "Prima Casă" trebuie finalizate în maximum 18 luni

Braşov: Prima Casă, praf în ochii tinerilor fără locuinţe

Pe lângă avans, cel care îşi cumpără o locuinţă prin programul„Prima Casă" va mai avea de achitat o serie de taxe şi comisioane. Iar asta face de multe ori ca socoteala de acasă să nu se potrivească cu cea din târg. De aceea este foarte important ca fiecare solicitant să aibă de la bun început un grafic cu toate costurile pe care urmează să le suporte, ba chiar să-şi asigure o rezervă pentru cheltuieli neprevăzute. Ele pot depăşi chiar 2.000-3.000 de euro.

Cel puţin trei taxe la notar

Printre primele costuri pe care solicitantul unui credit „Prima Casă" trebuie să le suporte sunt cele de autentificare la notar a unei declaraţii pe propria răspundere din care să rezulte că debitorul nu mai deţine alte imobile în proprietate şi că nu are alte împrumuturi ipotecare în derulare. Declaraţia are un cost variabil, în funcţie de numărul de exemplare. Suma minimă este de 20 de lei, la care se adaugă Taxa pe Valoarea Adăugată (TVA - 3,8 lei), pentru două exemplare.

În cazul în care solicitantul a găsit locuinţa dorită şi a ajuns la un acord cu vânzătorul, va trebui să încheie un antecontract cu acesta şi să achite avansul. Pentru un avans de 5.000 de euro, autentificarea la notar a antecontractului de vânzare-cumpărare costă 150 de lei, plus TVA, potrivit datelor Uniunii Naţionale a Notarilor Publici din România (UNNPR). Iar aceasta este doar cea de-a doua vizită la notar.

De regulă, avansul plătit în momentul semnării antecontractului este cel minim impus de bancă. Mai exact, 3.000 de euro pentru un preţ de 60.000 de euro (locuinţe vechi), 3.500 de euro pentru 70.000 de euro (case ce urmează să fie construite) şi 3.750 -75.000 de euro (case construite în asociere). Dacă preţul de achiziţie depăşeşte cele trei praguri impuse de program, diferenţa va fi suportată tot de cumpărător. Totuşi, în unele cazuri, cumpărătorul se poate înţelege cu vânzătorul asupra avansului.

Evaluatorul, plătit sau nu de bancă

Înainte de a aproba creditul, banca va trimite unul dintre evaluatorii imobiliari pentru a stabili preţul real al locuinţei. Tariful evaluatorului se ridică la aproximativ 360 de lei. Dacă banca nu scuteşte solicitantul de acest comision, cum este cazul Millennium Bank sau Volksbank, acesta va plăti şi evaluatorul. Dacă evaluatorul stabileşte în raport un preţ de 50.000 de euro, deşi cel stabilit cu vânzătorul ajunge la 60.000 de euro, tot clientul va trebui să suporte diferenţa.

În continuare, pentru aprobarea creditului, solicitantul mai are de urmat câţiva paşi, şi, implicit, să mai plătească unele taxe. Trebuie să achite comisionul către Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru IMM (instituţie care acordă garanţia statului), care se ridică la 0,49% pe an, aplicat la valoarea iniţială a creditului, pentru prima plată, şi la soldul creditului la finele fiecărui an pentru plăţile ulterioare.

Astfel, pentru început, trebuie suportat un cost de 280 de euro, 326 de euro, respectiv 350 de euro, în funcţie de tipul de locuinţă achiziţionată - veche, ce urmează să fie construită individual sau în asociere. Unele bănci, cum este cazul Băncii Româneşti sau a UniCredit Ţiriac Bank, suportă în avans comisionul către Fond şi îl recuperează ulterior de la client prin includerea lui în rata lunară.

Totodată, solicitantul nu trebuie să uite de asigurări. Asigurarea imobilului este obligatorie, iar costurile ei sunt cuprinse între 100 şi 120 de euro, potrivit datelor Conso.ro. În cele mai multe cazuri, asigurarea de viaţă este opţională, doar în cazul Piraeus Bank şi GarantiBank aceasta fiind obligatorie.

Mai mult, debitorul trebuie să constituie un depozit colateral a cărui valoare se ridică la de trei ori prima rată. Mai exact, pentru cele trei praguri, de 870 de euro, 1.020 de euro, respectiv 1.110 euro, calculate la valoarea medie a ratelor din piaţă.

Costuri conexe

În final, după parcurgerea acestor paşi, trebuie plătită şi autentificarea contractului de vânzare-cumpărare. Dacă preţul de achiziţie este de 60.000 de euro, atunci tariful la notar se va ridica la 680 de euro. Pentru 70.000 de euro şi 75.000 de euro, taxele notariale se ridică la 770 de euro, respectiv 808 euro, potrivit UNNPR. Reprezentanţii Uniunii mai spun că procedura diferă de la o bancă la alta şi pot exista mai multe situaţii.

„Se poate autentifica contractul de credit sau o convenţie între bancă şi client. Taxarea este diferită, în funcţie de actul care se încheie", au arătat aceştia. Solicitantul nu trebuie să uite nici de comisioanele de transfer interbancar, atunci când achită avansul sau întreaga sumă.

Iar costurile sunt şi mai mari pentru cei care urmează să-şi construiască o locuinţă prin credit „Prima Casă". În primul rând, solicitantul trebuie să ştie că va trebui să acopere din resurse proprii eventualele costuri suplimentare devizului estimat la contractarea împrumutului.

image
Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite