Preţul garsonierelor, înapoi în anul 2004
0Cea mai ieftină garsonieră din Bucureşti costă 8.300 de euro, este situată în cartierul Giuleşti, iar preţul este cu doar 800 de euro mai mare decât o locuinţă similară în Târgu-Mureş. Vânzările slabe pe segmentul rezidenţial, cauzate de puterea de cumpărare tot mai scăzută a românilor, au adus pe piaţă oferte ce acum doi ani păreau de domeniul fantasticului.
Citeşte şi :
Extremele crizei în imobiliare: Capitala Banatului, cea mai ieftină din România în 2010
Garsoniera "comunistă", maximum 37.000 de euro
Ofertă de închiriere: „Gratis luna decembrie“
Cartierul Giuleşti, Bucureşti. Garsonieră de 17 metri pătraţi, situată într-un bloc vechi cu parter şi etaj, an de construcţie neprecizat. Vecinătăţi: grădiniţă, şcoală, RATB, magazine, piaţă, străzi amenajate. Preţ: 8.300 de euro. Acestea sunt principalele caracteristici ale celei mai ieftine garsoniere din Bucureşti, disponibilă spre vânzare pe portalul imobiliar imopedia.ro.
La 340 de kilometri distanţă, în Târgu-Mureş, se află cea mai ieftină garsonieră din România, potrivit datelor imobiliare.ro. Costă 7.500 de euro, are 18 metri pătraţi şi este situată la parter. Anul construcţiei şi numărul de etaje sunt neprecizate. „Preţurile sunt dictate de nivelul dintre cerere şi ofertă. Un preţ mic trebuie privit însă şi prin prisma unui nivel de confort mai mic faţă de alte locuinţe, mai spaţioase şi mai bine poziţionate", atrage atenţia Răzvan Muntean, director general imopedia.ro. Din punct de vedere pur statistic însă, un lucru rămâne clar: aceste niveluri de preţuri nu s-au mai înregistrat din 2004. Este o consecinţă directă a modului în care a evoluat economia românească în acest an.
Locuinţele noi, mai ieftine cu 15%
La începutul anului, stocul de locuinţe din Bucureşti se ridica la 10.000 de unităţi existente la vânzare. În anul 2010 s-au vândut aproximativ 2.300 de locuinţe noi, din care în jur de 80% se situează sub 90.000 euro, pragul pentru încadrarea la TVA 5%, dar şi pentru programul „Prima Casă". În aceste condiţii, jucătorii din piaţa de real estate reclamă rolul negativ pe care l-au avut iniţiativele guvernamentale - în principal mărirea cotei TVA la 24% - asupra pieţei rezidenţiale. „Vorbim de o Românie cu o nevoie mare de locuinţe şi de nişte români speriaţi de ziua de mâine, situaţie în care este greu să facă achiziţii majore", spune Nimrod Zvik, marketing manager al Be Igloo, companie care are în portofoliu peste 900 de locuinţe în ansambluri rezidenţiale noi. Numărul tranzacţiilor imobiliare încheiate în primele zece luni a fost de 290.356, apropiat de cel din 2009, potrivit Uniunii Naţionale a Notarilor Publici din România (UNNPR).
Faţă de 2008 însă, scăderea este de peste 25%. În lipsa vânzărilor, preţurile locuinţelor noi au înregistrat scăderi şi în 2010, cu aproape 15% faţă de 2009, ajungând la o medie pentru Bucureşti de 1.158 de euro pe metru pătrat construit, potrivit datelor companiei de consultanţă imobiliară Real Time. Şi preţul locuinţelor construite înainte de 1989 a scăzut anul acesta. În noiembrie, valoarea indicelui imobiliare.ro pentru această categorie de apartamente a ajuns la 1.104 euro pe metru pătrat de suprafaţă utilă, cu 12,5% mai puţin decât în aceeaşi lună a anului trecut.
Putere de cumpărare în scădere
În aceste condiţii, locuinţele vechi au reprezentat anul acesta principala direcţie a achiziţiilor rezidenţiale. Asta şi pentru că neîncrederea cumpărătorilor în dezvoltatori este în creştere. În plus, anul 2010 a confirmat incoerenţa strategică a aparatului administrativ şi lipsa totală a unor proiecte de redresare economică imediată. „Lansarea programelor de garantare Prima Casă a avut efect doar mediatic şi de termen scurt. Prima Casă este un produs de consum ale cărui efecte de relansare economică sunt de mică intensitate", spun reprezentanţii Real Time.
Efectul real al programului guvernamental a fost blocarea psihologică a cumpărătorilor la preţuri de 60.000 -70.000 de euro. În plus, faţă de 2008, puterea de cumpărare s-a înjumătăţit, iar bonitatea în relaţiile cu băncile s-a diminuat cu aproximativ 80%. Astfel, s-a ajuns la situaţia în care doar 5% din locuinţele vândute anul acesta se aflau într-o fază incipientă de construire (off-plan), faţă de 95% acum trei ani.
În aceste condiţii, dezvoltatorii au fost nevoiţi să apeleze la discounturi semnificative de preţ. „Vindem în acest moment la cele mai mici preţuri posibile, luând în considerare zona şi faptul că vorbim despre un proiect finalizat, în care deja locuiesc oameni", a declarat Hai Solomon, dezvoltatorul ansamblului Obor Towers din Bucureşti. În complexul din sectorul 2, cea mai ieftină garsonieră, în suprafaţă de 64 de metri pătraţi, costă 59.000 de euro plus TVA. Cel mai ieftin apartament de două camere, cu o arie de 88 de metri pătraţi, costă 80.000 de euro plus TVA, un preţ redus, ca promoţie de Crăciun, de la 88.000 de euro plus TVA.
Moş Crăciun, şi în sectorul rezidenţial

Sărbătorile de iarnă au fost un pretext de a reduce preţurile şi pentru dezvoltatorul ansamblului Green City din comuna 1 Decembrie, situată în sudul Bucureştiului. Astfel, preţul pentru o casă în suprafaţă construită de 153 de metri pătraţi, cu un lot de teren între 187 şi 250 de metri pătraţi, este de 90.476 de euro plus TVA 5%, faţă de 120.392 de euro cu TVA 19% inclus. Promoţia de Crăciun a fost demarată în luna noiembrie şi se referă la 20 de case din ansamblu.
„Am ales această abordare pentru a veni în sprijinul clienţilor noştri care au încercat în cursul anului să cumpere o casă în Green City, dar s-au încadrat, la scoringul bancar, la o sumă mai mică", explică Alexandru Petrescu, director de vânzări în cadrul ansamblului. Prin această promoţie, au fost vândute 16 case. În total, în ansamblu au fost tranzacţionate 150 de case anul acesta, iar dezvoltatorul a anunţat recent demararea unei noi faze, cu o investiţie totală de peste 100 de milioane de euro.
Negociaţi cu vânzătorul!
Criza imobiliară a adus în prim-plan o tendinţă interesantă: apartamentele noi aflate în portofoliile investitorilor sunt oferite spre vânzare la preţuri mai mici decât ale dezvoltatorului respectivului ansamblu. „Discountul nu este tocmai cea mai des folosită strategie de vânzări. Preferăm discuţiile directe cu clientul, ni se pare mult mai eficient să vedem ce buget are şi să găsim soluţia cea mai bună", afirmă Nimrod Zvik. Acest mod de negociere, direct cu clientul, a însemnat o medie lunară de nouă apartamente vândute.
