FOTO Ce maşini electrice au fost la Geneva

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Audi A8 hibrid
Audi A8 hibrid

Maşinile electrice se transformă din ciudatele saloanelor auto în realităţi ce populează străzile. Până la sfârşitul anului sau cel mai târziu la începutul lui 2011, mai multe modele de maşini electrice vor apărea pe drumurile din Europa, inclusiv în România.

Noile tehnologii prezentate la Salonul Auto de la Geneva din acest an, bazate pe baterii lithiu-ion, permit o autonomie de până la 130 de kilometri, cu 30% mai mare faţă de ceea ce au propus constructorii auto în urmă cu un an.

Mai citeşte şi:

VIDEO Maşinile electrice, costuri reduse pe kilometru

O îmbunătăţire semnificativă s-a făcut şi din perspectiva puterii maşinilor, ce poate atinge acum 130 km/h. Peugeot, Citroën, Mitsubishi, Toyota, Nissan sau Ford au prezentat la Geneva modele de maşini electrice ce nu sunt doar bibelouri tehnologice.

Chiar şi cel mai mare grup automobilistic european, Volkswagen, a asumat în faţă celor 10.000 de ziarişti prezenţi la Geneva construcţia unei serii de maşini ce se va deplasa, din 2013, pe bază de curent. La cinci ani de la această lansare, Volkswagen se aşteaptă ca maşinile sale electrice să însemne 3% din vânzări. Astfel de tehnologii sunt însă dependente de ajutorul guvernelor.

A spus-o la Geneva chiar preşedintele pe Europa al Ford, John Fleming. „Investţiile noastre în protejarea mediului trebuie să fie însoţite de cele ale guvernelor, prin stimulente financiare", a declarat John Fleming, după prezentarea unui Ford electric. Dacă guvernul german s-a declarat încântat să susţină financiar astfel de investiţii, fără a preciza însă suma pe care ar fi dispus să o pună la dispoziţie, Barrack Obama a spus că industria auto va primi o infuzie de 2,4 miliarde de dolari pentru a susţine creare maşinilor electrice.

Deşi tehnologiile au fost puse la punct, nu la fel de facilă este crearea infrastructurii, adică reîncărcarea bateriilor. „Ar trebui să avem la fel de multe puncte de reîncărcare precum benzinării astăzi", au declarat oficialii E'mobile o companie elveţiană care dezvoltă tehnologii pentru viitoarele generaţii de maşini electrice. În Londra de exemplu, primăria susţine financiar crearea a 25.000 de astfel de staţii de reîncărcare, proiect ce va fi finalizat în 2013.

O altă barieră este preţul acestor vehicule. Spre deosebire de îmbunătăţiri precum ABS şi ESP, care au putut fi aplicate şi generaţiilor mai vechi de maşini, constuctorii îşi doresc acum că hibridele să se rupă total de trecut. Asta înseamnă crearea unor noi generaţii de automobile, ceea ce se traduce prin investiţii în dezvoltare şi preţuri ridicate la consumatorul final. Nici tehnologiile de reîncărcare nu sunt ieftine astăzi.

Una din zece

O maşină electrică are un preţ de pornire de 13.000-14.000 de euro, dar primele oferite de guverne pot reduce preţul de achiziţie până la 10.000 de euro. Constructorii estimează că această investiţie poate fi recuperată în trei ani, prin reducerea semnificativă a costurilor cu combustibilul faţă de maşinile cu propulsie clasică.

Managerii Nissan sunt optimişti: până în 2015 ei estimează că una din zece maşini vândute de grupul japonez în lume va fi bazată pe propulsie electrică. Pentru acest proiect, compania este în curs de a construi două fabrici de baterii în Europa.

Simon Thomas, responsabilul de marketing al grupului în Europa, a spus la Geneva că pentru asta este nevoie că primele de achiziţionare acordate de guverne să se ridice la cel puţin 5.000 de euro. Potrivit acestuia, state precum Marea Britanie, Irlanda şi Danemarca sunt deja avansate în crearea unei strategii pentru a primi pe străzi maşini electrice.

Cine conduce electricele

Şoferul unei maşini electrice este tânăr, locuitor al unei metropole, cu venituri peste medie şi care foloseşte o maşina electrică pentru deplasările scurte din oraş, iar pe cea cu propulsie clasică o păstrează în garaj, pentru concedii.

Alimentarea electricei se face acasă, noaptea

Reîncărcarea bateriei este unul din cele mai provocatoare aspecte legate de maşinile electrice. Într-un studiu, compania producătoare de borne electrice Alpiq a cercetat impactul, dar şi nevoile unui parc de maşini electrificat în proporţie de 15%. Simularea a fost realizată pentru anul 2020. La întrebările arzătoare privind consumul european de energie electrică în urma introducerii unor astfel de tehnologii, Alpiq a dat un răspuns surprinzător: consumul european de energie n-ar creşte decât cu cel mult 2,6% pe an.

Cu o notă importantă însă: şoferii să nu-şi încarce maşinile în perioadele zilei sau ale anului în care cererea de energie electrică este foarte ridicată, precum în orele de lucru sau în verile toride şi iernile geroase.

Acest studiu a identificat şi tipul de posesor de maşină electrică: tânăr, locuitor al unei metropole, cu venituri peste medie şi care foloseşte maşină electrică pentru deplasări în oraş (de altfel, preşedintele Nissan, Carlos Ghosn, spunea că 80% din drumurile pe care le parcurg europenii în decursul unui an sunt pe o distanţă medie de cel mult 20 de kilometri), iar pe cea cu propulsie clasică o păstrează în garaj, pentru concedii. Astfel de clienţi îşi pot cumpăra staţii de reîncărcare acasă, argumentează studiul Alpiq.

Se încarcă la birou

Compania a venit şi cu soluţii pentru ca sistemul energetic să nu fie supraîncălzit: alimentarea ar trebui să se facă în casa fiecărui şofer, pe timpul nopţii, pentru a-i permite maşinii să se încarce în variantă standard (în opt ore pentru 20kWh). Nissan şi-a propus să vândă numai în Elveţia 650.000 de borne electrice în următorii ani, toate către consumatorii finali, pentru utilizare acasă.

Pentru încărcările intermediare, ce nu se fac în casa şoferului, compania a propus la Salonul Auto de la Geneva baterii pentru încărcare mai rapidă. Aceste baterii se pot alimenta chiar şi la birou, într-un interval de numai patru ore. O altă variantă ar fi parcările de pe autostrăzi, unde încărcarea durează cel mult 20 de minute. Acestea din urmă vor avea însă preţuri mult mai piperate decât variantele destinate garajelor.

Există însă şi întrebări la care Alpiq nu a putut răspunde: cât din aceste facturi este plătit de consumator, cât de autorităţi şi cât de furnizorul de energie electrică.

De asemenea, varianta încărcării de acasă are multe dezavantaje, motiv pentru care au apărut multe suspiciuni în ceea ce priveşte succesul unei astfel de soluţii.

Honda EV-N

 1. Audi A8 hibrid
 2. Honda EV-N
 3. 5 by Peugeot
 4. Citroën C-Zero
 5. Porsche 918 Spyder

Renault Zero  Emissions

 6. Renault Zero Emissions
 7. Nissan Leaf
 8. Kia Venga


 

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite