VIDEO Maşinile electrice, costuri reduse pe kilometru

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Tesla Model S Concept, ce prefigurează limuzina ecologică a acestui deceniu, este propulsată exclusiv electric
Tesla Model S Concept, ce prefigurează limuzina ecologică a acestui deceniu, este propulsată exclusiv electric

Tehnologiile avansate folosite pentru fabricarea bateriilor fac posibilă utilizarea acestora pentru alimentarea vehiculelor hibride sau electrice (EV). Astfel, modelele ecologice au costuri din ce în ce mai mici.

Dintre modelele prezentate în acest an de producătorii de automobile cu propulsie alternativă (hibride sau electrice), sedanul dezvoltat de compania americană Tesla Motors are cel mai mic preţ la suta de kilometri parcurşi. În categoria vehiculelor hibride, prototipul Opel Ampera are un cost mai mic decât popularul hibrid nipon Toyota Prius care „cere" 2,04 euro la 100 km parcurşi.

Tesla Model S Concept

Cu un design inspirat puternic de Maserati Quattroporte, prototipul californienilor de la Tesla prefigurează limuzina ecologică a viitorului deceniu, propulsată exclusiv electric. Modelul a fost dezvăluit încă din 2008 la o conferinţă de presă de însuşi guvernatorul Californiei, Arnold Schwarzenegger. Model S are o lungime de aproape cinci metri, un ampatament de aproape trei metri, iar versiunea break va beneficia şi de o bachetă pentru doi copii în spaţiul portbagajului.

Lipsa motorului clasic sub capota faţă eliberează un compartiment suplimentar ce poate fi utilizat pentru bagaje. În funcţie de sursa de alimentare (120V, 230V sau 480V), bateriile modelului Tesla Model S Sedan vor putea fi încărcate complet în doar 45 de minute (în cazul surselor de 480 V). Bateriile sunt plasate în podea şi sunt astfel proiectate încât pot fi schimbate mai rapid decât un schimb de ulei.

Autonomia maşinii se apropie de 500 de kilometri (în cazul pachetului opţional „extended range battery pack"), versiunea de bază acoperind doar jumătate din această distanţă. Model S este dotată cu o cutie de viteze automată „singlespeed transaxle", dar şi cu un sistem de tracţiune integrală, controlat electronic. Pentru un vehicul electric performanţele obţinute sunt remarcabile: o acceleraţie de la 0 la 100 km/h în 5,6 secunde şi o viteză maximă de 193 km/h. Costul actual al maşinii se ridică la aproximativ 33.000 de euro.

Opel Ampera

Americanii de la General Motors au pus la punct un sistem de propulsie denumit Voltec. Sistemul de propulsie electrică este compus dintr-un set de baterii termice, o unitate electrică de propulsie şi un motor-generator. Un set de baterii termice conţine peste 220 de celule litiu-ion care furnizează energia necesară pentru a propulsa maşina pe o distanţă de aproximativ 60-65 km. De asemenea, pentru o eficienţă şi mai mare, energia rezultată din frânare este captată şi stocată în baterie.

Faţă de autovehiculele hibride tradiţionale, Opel Ampera reprezintă o evoluţie semnificativă. Astfel, dacă la un autovehicul hibrid tradiţional roţile motoare sunt acţionate de un motor electric, de un motor pe benzină, sau de ambele, la un autovehicul E-REV („Extended-Range Electric Vehicle" - „Vehicul Electric cu Rază lungă de acţiune"), roţile sunt puse în mişcare doar de o unitate de acţionare electrică. Pentru călătorii scurte, autovehiculele E-REV sunt alimentate doar de bateria electrică. Pentru parcurgerea unor distanţe mai lungi, energia electrică suplimentară poate fi furnizată de un motor cu combustie internă.

Bateria şi sistemele de propulsie sunt astfel dimensionate încât, atunci când bateria oferă suficientă energie, motorul cu combustie este inactiv. În timpul etapei de conducere cu alimentare exclusiv electrică, bateria, motorul şi echipamentele electronice sunt proiectate pentru a asigura performanţe complete - acceleraţie, viteză maximă sau urcare în rampă - utilizând doar energia electrică.

Opel Ampera poate demara de la 0 la 100 km/h în aproximativ nouă secunde şi poate atinge o viteză maximă de 160 km/h

Opel Ampera poate demara de la 0 la 100 km/h în aproximativ nouă secunde şi poate atinge o viteză maximă de 160 km/h

Tehnologie Voltec

Energia este stocată în pachetul de baterii litiu-ion ce alimentează motorul electric. Acesta oferă o acceleraţie performantă în timpul parcurgerii unor distanţe de maximum 64 km, fără a consuma carburant convenţional. Pentru călătorii mai lungi, motorul cu ardere internă (situat în partea dreaptă a zonei frontale) este utilizat pentru acţionarea unui generator electric atunci când energia din baterii se epuizează. Denumit şi „Motor de extindere a autonomiei", generatorul (un motor în patru timpi, clasic, cu patru cilindri) poate fi alimentat cu benzină sau etanol E85 şi are capacitatea de a furniza energie electrică suficientă pentru ca autovehiculul să parcurgă alţi 500 de kilometri.

Bateria poate înmagazina electricitate şi de la reţea, în mai puţin de trei ore - la o tensiune de 240 V - sau circa opt ore, la o tensiune de 120 V. Motorul electric poate dezvolta o putere de aproximativ 150 CP şi un cuplu de 370 Nm, suficient pentru ca maşina să poată demara, de la 0 la 100 km/h, în aproximativ nouă secunde şi să atingă o viteză maximă de 160 km/h.

Vehicule verzi

Slalom

Citroën DS3 pe iPhone şi iPod Touch

Marca Citroën îşi demonstrează din nou caracterul „Créative Technologie" prin lansarea unei aplicaţii pentru iPhone şi iPod Touch dedicată modelului DS3 şi disponibilă gratuit începând cu 1 martie 2010. Datorită unui chestionar personalizat, această aplicaţie permite fiecăruia să îşi configureze DS3-ul potrivit personalităţii sale şi să îl dezvolte datorită configuratorului integrat.

Citroën DS3

Disponibil cu multiple opţiuni de personalizare (de la culoarea caroseriei la decorarea plafonului şi a jantelor), DS3 se adaptează dorinţelor fiecăruia. Aplicaţia e disponibilă gratuit pe App Store, iar modelul DS3 va fi comercializat şi în România începând cu luna aprilie a acestui an.

Honda 3R-C, automobil electric revoluţionar

Producătorul nipon ­Honda,­ care produce atât motociclete, cât şi automobile, a venit la Geneva cu un concept de vehicul electric urban pentru o singură persoană, denumit 3R-C. Acesta îşi va face debutul alături de conceptul urban EV-N care se va lansa la nivel european. Vehiculul revoluţionar ce acumulează cunoştinţele niponilor în materie de propulsii electrice este acţionat de o baterie electrică montată în partea de jos a şasiului, păstrând astfel un centru de greutate coborât şi o stabilitate crescută.

Honda 3R-C

Acoperişul autovehiculului este transparent, având şi rol de parbriz, iar marginile înalte ale învelişului de protecţie al scaunului oferă ocupantului o siguranţă crescută în caz de impact lateral.

Agera, ultima creaţie Koenigsegg

Agera se numeşte ultima capodoperă a celor de la Koenigsegg, lansată la Salonul Auto de la Geneva. Noul model are aceleaşi dimensiuni exterioare ca şi modelul CCX, iar propulsia este asigurată de un motor V8 de 4,7 litri care produce 910 CP la 6.850 rpm. Sistemul de evacuare este realizat din Inconel, un aliaj de nichel-crom care rezistă foarte bine la temperaturi înalte, dar care este şi foarte greu de prelucrat.

Agera

Pentru a reduce greutatea, şasiul este realizat din fibră de carbon, cu inserţii de aluminiu, de tip fagure. Cu o greutate de 1.284 kg, Agera poate accelera de la 0 la 100 km/h în doar trei secunde, iar viteza maximă comunicată de constructorul suedez este de 392 km/h.

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite