Principalele noutăţi de la Detroit

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Salonul auto de la Detroit, care se desfăşoară în perioada 10-23 ianuarie, a venit cu multe noutăţi, confirmând revigorarea industriei auto, după scăderile uriaşe din 2010. În acest an producătorii auto au cheltuit mai mulţi bani decât în ediţiile precedente, iar acest lucru s-a reflectat în apariţia mai multor modele ecologice.

Acum atmosfera de la Detroit este mult mai relaxată, asta datorită evoluţiei mult mai bune a celor trei mari „giganţi" americani, General Motors (GM), Ford şi Chrysler. Aceştia au reuşit după trei-patru ani de lichidări, investiţii şi ajutoare din partea Guvernului american, să aibă în 2010 profituri importante (GM - peste 4 miliarde de dolari, Ford - 6 miliarde de dolari, Chrysler - o creştere pe piaţa americană cu 7%). Datorită situaţiei financiare mai bune, producătorii au putut să cheltuiască cu standurile de prezentare ceva mai mulţi bani decât în anii trecuţi, iar premierele au fost şi ele pe măsura aşteptărilor.

Citiţi şi:

VIDEO Care sunt vedetele auto ale lui 2011

Abundenţă de noi modele electrice

Nu mai e vorba de acea exuberanţă dinaintea crizei, când americanii făceau un adevărat tur de forţă prin numeroasele concepte şi automobile de serie lansate. Lipsa sclipirii de altădată a salonului se datorează şi faptului că multe brand-uri prestigioase, cum ar fi Rolls Royce, Lamborghini, Bugatti sau Saab, n-au participat la această ediţie. Au existat însă şi reveniri, precum cea a germanilor de la Porsche.

Producătorii şi-au revizuit politicile pentru viitor, acum prioritatea numărul unu fiind costul de producţie, toţi folosind pentru modelele din grup, platformele comune. O altă tendinţă ar fi „europenizarea" modelelor americane, care devin acum din ce în ce mai mici în dimensiuni, şi mult mai economice. Modelele cu propulsie electircă sau hibridă au fost şi ele bine reprezentate de majoritatea constructorilor.

Americanii „europenizaţi"

image

Buick Verano şi Chevrolet Sonic

General Motors a apărut în faţa publicului cu multe noutăţi, cele mai importante fiind Buick Verano şi Chevrolet Sonic. Buick Verano este un model din clasa compactă creat pe baza platformei „GM Delta II". Această platformă este comună cu cea a „fratelui" german, Opel Astra. Verano va fi oferit, pentru început, cu un motor Ecotec de 2,4 litri, cuplat la o transmisie automată în şase trepte. Acest motor produce 177 de cai putere şi un cuplu maxim de 230 Nm. Acesta accelerează de la 0-100 km/h în 8 secunde, iar consumul mediu menţionat de constructor este de 7,6 litri la suta de kilometri. La interior, americanii au încercat să dea o notă premium berlinei, dotând maşina cu scaune din piele (încălzite), volan încălzit, sistem de climatizare „dual-zone" şi 10 airbag-uri.

Chevrolet Sonic (Aveo pentru piaţa din Europa) este prezentat în două variante de caroserie, hatchback şi berlină. Este un model de clasă mică care preia din liniile de design prezente pe modelele Spark şi Cruze. Exteriorul se aseamănă foarte mult cu cel al modelului Cruze (mai ales la partea frontală), iar interiorul cu cel al modelului Spark. Pentru SUA, Sonic va dispune de două motoare, unul de 1,4 litri şi altul de 1,8 litri, ambele pe benzină. Pentru Europa va fi propus şi cu motoare diesel.

FIAT revigorează Chrysler

Colaborarea cu FIAT începe să dea roade, Chrysler prezentând varianta restilizată a lui 300C şi modelul 200C. Acesta din urmă va fi produs şi pentru Europa, însă sub brand-ul Lancia, cu anumite adaptări de design la imaginea de marcă a italienilor.

„Nemţii" se simt bine în America

Pe langă americani, şi ceilalţi constructori au venit cu multe noutăţi, în special constructorii de automobile premium, care au o piaţă importantă în Statele Unite. Aici amintim de constructorii europeni Audi şi BMW care au lansat modelele A6, respectiv Seria 6 Cabriolet. Audi a venit la Detroit cu a patra generaţie a bine-cunoscutului A6. Importanţa acestui model pentru nemţi este dovedită de evoluţia evidentă a acestuia faţă de vechiul model. A6 este acum mult mai apropiat de fraţii mai mari, A7 şi A8. Audi A6 e construit pe aceeaşi bază tehnică cu cea a lui A7, ambele împărţind aceleaşi motorizări (2.8, 3.0 FSI - pe benzină şi 3.0 TDI - pe motorină) dar şasiul şi suspensiile sunt setate diferit: „sport" la A7, şi „confort" la A6. Dotările sunt şi ele pe măsură, A6 având acum toate opţiunile prezente pe nava amiral a constuctorului din Ingolstadt, A8 (aici amintim de „touch-pad", „night-vision", „lane assist", „head-up display", etc). Preţurile încep de la 42.000 de euro, fără taxe.

BMW a lansat noua Serie 6, varianta decapotabilă (coupe-ul fiind aşteptat la salonul de la Geneva). Noul model este acum mai puţin controversat decât precedentul, creat de Bangle (fostul designer-şef de la BMW). Liniile design-ului sunt mult mai omogene, grila faţă şi farurile sunt apropiate de cele ale Seriei 7, iar spatele este ceva mai agresiv şi mai bine integrat în design-ul general al maşinii. Pentru moment există doar două motorizări, de 4.0 litri (putere maximă: 320 CP/, cuplu maxim: 450 Nm ) şi 5.0 litri (putere maximă: 407 CP/, cuplu maxim: 600Nm ), amândouă pe benzină. Este aşteptat şi un motor diesel de 3.5 litri, dar şi unul mai puternic, de 6.0 litri (pentru viitorul M6). Pe lângă noul model Seria 6 Cabrio, BMW a mai prezentat şi varianta restilizată a Seriei 1, inclusiv M1 Coupe.

Salonul în cifre

87.000 de persoane au vizitat Salonul în prima zi.
Peste 800.000 de vizitatori sunt așteptaţi.
23de ediţii au avut loc la Detroit (de când acesta este salon internaţional).
Peste 5.000 de jurnaliști au fost acreditaţi

Veloster, primul coupe cu trei uşi

image

Hyundai Veloster Foto: Hyundai

Coreenii de la Hyundai au lansat un nou model în clasa compactă, numit Veloster. Acesta vine pe piaţa americană (momentan) cu o premieră modială, şi anume 2+1 portiere (plus un hayon), ceea ce ar putea să dea naştere unei noi nişe (clase): coupe-ul cu trei uşi. Veloster ţinteşte clar publicul tânăr, amator de inovaţii ieşite din comun. Partea frontală are un aspect dinamic, farurile fiind destul de alungite iar grila faţă este în linia noilor modele Hyundai. Spatele este agresiv, cu faruri ascuţite, haion înclinat şi poziţionarea centrală a ţevilor de eşapament. Din lateral, Veloster a reuşit să dea acea linie de coupe chiar şi pe partea stângă, unde avem două uşi.

Destinat tinerilor

Veloster este pliat pe necesităţile generaţiei tinere, acesta beneficiind de toate gadget-urile actuale. Coreenii au dotat coupe-ul cu un ecran tactil de 7 inch şi un sistem multimedia demunit „Hyundai Blue Link". Acesta oferă conectivitate la internet, este compatibil cu funcţiile smartphone-urilor şi oferă chiar şi operare vocală. Totodată, prin intermediul „Blue Link" pot fi setate anumite funcţii ale maşinii folosind telefonul sau internetul, cum ar fi închiderea centralizată, sistemul de încălzire sau pornirea motorului. Din punct de vedere tehnic, Veloster oferă, momentan, doar o singură motorizare.
Este vorba despre un motor turbo de 1,6 litri cu injecţie directă GDI, de 138 de cai putere. Motorul este cuplat unei cutii manuale cu 6 trepte sau, opţional, unei cutii automate cu dublu ambreiaj, tot cu 6 trepte.
Datorită masei destul de mici şi a motorului cu o putere moderată, maşina pare setată pentru economia de carburant, coreenii lăudându-se cu un consum mediu de circa 5,8 litri la suta de kilometri, o valoare destul de bună pentru un motor pe benzină.

Modularitatea dusă la alt nivel



Deşi designul exterior nu este unul impresionant, arătând mai degrabă ca o cutie, KIA KV7 iese în evidenţă prin modul cum a fost configurat habitaclul. Planşa de bord avansează către şofer când maşina este pornită, pentru ca acesta să poată opera comod comenzile. KV7 are 4 scaune ce se pot roti, inclusiv cel al şoferului, şi o banchetă gen canapea în spate. Practic, aranjamentul este făcut pentru excursii şi socializare. Ai acces la internet, te poţi relaxa sau poţi să stai la discuţii cu prietenii.

Viitorul  va fi „verde"

image
image

Toyota Prius V şi Ford Focus Electric

Viziunea asupra viitorului a fost prezentată de aproape toţi constructorii importanţi. Aceştia văd acum necesitatea dezvoltării unor maşini ecologice cu preţuri de producţie cât mai mici, pentru ca noile tehnologii să fie, astfel, accesibile.

Încă două prius-uri de la Toyota

Toyota a dezvăluit la Detroit primele două derivate ale gamei de modele hibride Prius, denumite Prius C şi V. Prius V este o propunere interesantă în clasa cross­over, spaţiul interior crescând foarte mult faţă de clasicul Prius. Din punct de vedere tehnic, nu sunt multe noutăţi, japonezii folosind acelaşi motor pe benzină de tip Atkinson, de 1,8 litri şi 98 de cai-putere, combinat cu un motor electric. Astfel, puterea totală ajunge la 134 de cai-putere. Consumul în condiţii mixte de trafic este de 5,9 litri la suta de kilometri.

În ceea ce priveşte dotările, Prius V primeşte un nou sistem multimedia denumit „Entune", care permite folosirea unor aplicaţii pentru telefoanele mobile şi a utilitarului de internet „Bing". Cu ajutorul acestuia se pot obţine informaţii legate de trafic, preţul carburantului, starea vremii sau ultimele rezultate sportive. Cealaltă propunere vizează clasa compactă, Prius C fiind o maşină pentru oraş, aşa cum o demonstrează şi indicativul „C", care vine de la „city" (oraş). Dimensiunile acestui concept sunt mai mici decât ale fratelui Prius, iar tehnologia folosită este asemănătoare.

OFERTA „ECO" A LUI FORD

Cele mai importante premiere ale lui Ford au fost Focus Electric, C-MAX Energi şi conceptul Vertrek. Focus Electric dispune de un motor electric de 125 de cai-putere şi 245 Nm, şi este alimentat de o baterie tip Litiu-Ion de 23 kWh. Viteza maximă a acestuia este de 136 km/h, iar autonomia bateriilor este de 160 de kilometri. Reîncărcarea bateriilor se face în aproximativ 3-4 ore, la o priză de 240 de volţi. Şi aspectul exterior al maşinii a suferit anumite modificări faţă de modelul de serie. Schimbările de design au un rol atât estetic, cât şi unul funcţional, inginerii americani urmărind îmbunatăţirea coeficientului aerodinamic prin redesenarea părţii frontale, în special a grilei radiatorului.

C-MAX Energi este un monovolum compact care operează primar în modul electric, dar atunci când bateria se descarcă vehiculul trece în modulul clasic, pornind motorul pe benzină. În modul acesta de funcţionare, emisiile de noxe sunt aproape de zero, iar autonomia (în ciclu combinat) poate ajunge la peste 800 de kilometri. Energi promite o autonomie mai mare decât cea oferită de Chevrolet Volt. Pe lângă cele două automobile „eco", Ford a mai prezentat şi conceptul Vertrek, un SUV compact, care prefigurează noul Ford Kuga. Va beneficia de un motor în patru cilindri (EcoBoost) de 1,6 litri şi va avea ca dotare standard sistemul Start/Stop, consumul şi emisiile de noxe fiind astfel destul de mici.

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite