Rutele aeriene interne atacă CFR-ul

0
Publicat:
Ultima actualizare:

După ce CFR a pierdut teren odată cu apariţia pe piaţă a curselor de autocare şi de microbuze, operatorii aerieni rivalizează cu trenurile prin tarife foarte mici pentru cursele interne. Tarom, Blue Air şi Carpatair îşi împart „frăţeşte“ destinaţiile interne. Cea mai mare bătălie se dă pe zborurile din Bucureşti spre Cluj şi Timişoara.

Profitând de faptul că românii s-au săturat să facă foarte multe ore pentru a parcurge distanţele dintre marile oraşe din cauza infrastructurii foarte slabe, operatorii aerieni au lansat foarte multe curse interne.

Mai citeşte şi:

Cine lasă trenul şi maşina pentru avion

Companiile Blue Air, Tarom sau Carpatair operează zilnic zboruri între principalele oraşe ale României şi nu le merge deloc rău: au un grad de ocupare al avioanelor de peste 60% şi spun că şi profiturile sunt mulţumitoare, în ciuda faptului că recurg frecvent la reduceri de preţuri.

Compania aeriană care domină piaţa zborurilor interne este Tarom, care a transportat, anul trecut, 476.000 de pasageri, dintr-un total de aproximativ două milioane de persoane. Pentru anul în curs, oficialii Tarom estimează că peste 500.000 de călători vor alege să zboare cu ei pe rutele interne.

Tarom operează 130 de zboruri interne regulate pe săptămână, cu plecare din Bucureşti către Bacău, Baia Mare, Cluj-Napoca, Constanţa, Iaşi, Oradea, Satu Mare, Sibiu, Suceava, Târgu Mureş, Timişoara şi din Cluj - Napoca spre Constanţa. Potrivit reprezentanţilor companiei, Tarom a avut, anul trecut, un grad de încărcare al avioanelor de 59%, iar pentru acest an se aşteaptă la un procent de 65%.

A doua companie din punct de vedere al rutelor domestice este Carpatair, care operează 78 de zboruri pe săptămână spre nouă destinaţii din România cu plecări din Timişoara spre Bucureşti, Cluj-Napoca, Sibiu, Bacău, Iaşi, Suceava, Oradea, Craiova şi Constanţa. Avioanele Carpatair au zburat, anul trecut, la un grad de ocupare de 65%.

Concurenţă low-cost

Nici operatorul aerian low-cost Blue Air nu s-a lăsat mai prejos şi a plusat foarte tare pe rutele interne, acoperind trei destinaţii, din Bucureşti spre Timişoara, Cluj-Napoca, Arad şi retur, operând 47 de zboruri pe săptămână. „Până în prezent am înregistrat un grad mediu de ocupare de aproximativ 75% pe cursele interne. Pentru orarul de vară, estimăm un procent de peste 89% pe rutele domestice", a declarat, pentru „Adevărul", Sherif Ussama, directorul general al Blue Air.

Există şi companii care au operat zboruri interne, dar au renunţat la ele. Este cazul companiei low-cost Wizz Air, care a efectuat, până anul trecut, zboruri pe ruta Bucureşti-Cluj. „Rutele interne presupun mai multe zboruri pe zi şi aeronave mai mici. Aeronavele noastre, Airbus A320 cu 180 de locuri sunt prea mari, iar obiceiul nostru este să începem să operăm pe o rută de trei-patru ori pe săptămână, ajungând la curse zilnice", ne-a declarat Natasa Kázmér, director corporate communications & public affairs la Wizz Air.

Totuşi, oficialul Wizz Air nu exclude ca pe viitor să reia rutele interne. Biletul de avion, în special în cazul companiilor aeriene low-cost, diferă de la o zi la alta sau chiar de la o oră la alta. De exemplu, ieri la orele 16.00 un bilet pe ruta Bucureşti - Cluj costa, la Blue Air, 169, 96 lei. Aceeaşi călătorie ar putea costa şi 233,71 de lei sau 339,96 de lei, în funcţie de ora decolării.

De asemenea, cei mai norocoşi sau cei care pândesc promoţiile pe site-urile operatorilor aerieni, pot zbura pe aceeaşi rută la preţul de maximum 100 de lei. De asemenea, preţul unei călătorii pe ruta Bucureşti - Timişoara începe de la 169,96 lei de persoană, la Blue Air, şi ajunge la 440 de lei dacă se apelează la serviciile Tarom. Şi totuşi, mai au profit operatorii dacă tot ieftinesc biletele de avion? Ei bine, da.

„Pentru rutele interne ne străduim să păstrăm preţurile cât mai mici posibil pentru a oferi alternative accesibile pasagerilor noştri care caută o opţiune cât mai bună de a călători. Aceste destinaţii s-au bucurat de mare succes până acum, de aceea pentru rutele domestice profiturile provin în principal din volumul de vânzări", explică şeful Blue Air.

De asemenea, reprezentanţii Tarom spun că în toată lumea companiile au micşorat substanţial preţurile de teamă să nu-şi piardă clienţii. „Campaniile tactice au adus şi aduc, în continuare, rezultate atât pe rutele interne cât şi pe cele externe. Pentru 2010 ne propunem să respectăm această politică tarifară pentru a le oferi pasagerilor noştri condiţii cât mai avantajoase de transport", afirmă oficialii Tarom.

Mai ieftin decât un bilet de tren

La rândul lor, cei de la Carpatair spun că sunt unele cazuri când pasagerii pot cumpăra bilete chiar şi cu nouă euro. „Preţurile pe zborurile interne au scăzut în ultima perioadă, însă în afara tarifelor promoţionale există în continuare şi preţuri normale", a conchis Paula Ardelean, reprezentanta companiei.

Extindere în străinătate

Unele companii aeriene au extins zborurile pe destianţii interne şi în interiorul altor ţări. De exemplu, Blue Air operează, din această primăvară, zboruri regulate între oraşele cipriote Larnaca şi Pafos.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite