Revoluţia 3D a venit în România

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Din aprilie, LCD-urile care rulează programe TV în format tridimensional sunt disponibile la noi. LG, Panasonic şi Samsung sunt primii producători care au adus televizoarele 3D în România. Însă posturile TV nu pot rula filme sau emisiuni în format tridimensional.

După ce filmele „Avatar" sau „Alice în Ţara Minunilor", care rulează în cinematografe în format 3D, au adus încasări de sute de milioane de euro industriei de profil, fenomenul a ajuns în casele pasionaţilor de noutăţi tehnologice.

Aceasta este doar scânteia care va schimba pentru totdeauna modul pasiv în care utilizatorii urmăresc o emisiune sau un meci de fotbal al echipei preferate. Iar producătorii de televizoare au profitat de interesul cinefililor pentru tehnologia 3D care a zguduit deja sălile de cinema internaţionale. Companii precum Samsung, Sony, Pansonic sau LG au adus-o în confortul locuinţei încă de la începutul anului. La nivel internaţional, tonul a fost dat de cei de la Samsung, însă nici competitorii săi nu au pierdut vremea.

Citiţi şi:

Ecrane 3D pentru care nu ai nevoie de ochelari speciali

Oameni care văd filmele 3D bidimensional

Sony, LG sau Panasonic au profitat şi ei de apetitul pentru noutate al pasionaţilor de tehnologie şi au venit cu propriile modele de televizoare. Cel mai nou-intrat pe această piaţă este Sharp. Producătorul japonez va lansa televizoare 3D în China, Europa şi Statele Unite la sfârşitul lui decembrie.

Conţinut 3D, doar cu ochelari speciali

Cine vrea să se bucure de vârful de gamă al segmentului de electronice trebuie să cumpere un sistem 3D, care include un televizor, un player Blu-ray şi ochelari 3D. Preţul unui televizor se învârteşte în jurul sumei de 2.000 - 3.000 de euro (8.260 - 12.390 de lei), iar în schimbul acestor bani veţi avea în sufragerie un LCD (liquid-crystal display) sau un LED (light emission diode) cu o diagonală cuprinsă între 40 şi 65 de inci, în funcţie de producător, dar care poate reda şi conţinut tridimensional. Un alt accesoriu obligatoriu pentru cei care vor să testeze cum se vede filmul „Alice în Ţara Minunilor" acasă este playerul Blu-ray, care costă în jur de 300 de euro (1.240 de lei).

În cazul unor producători, playerul nu este inclus în pachet. El are acces WI-FI (internet wireless) şi poate rula aplicaţii direct de pe calculatorul personal. Unii producători, precum Samsung, LG sau Panasonic, au inclus în pachetul de lansare şi o pereche sau două de ochelari. Pentru o pereche suplimentară trebuie să mai scoateţi din buzunar în jur de 150 de euro (620 de lei).

Ochelarii speciali sunt necesari pentru a vizualiza imaginile în trei dimensiuni. Ei au lentilele prevăzute cu obturatoare care se deschid şi se închid alternativ şi care suprapun imaginile pentru a crea impresia de profunzime. Iar televizoarele au un filtru polarizant care se regăseşte pe suprafaţa ecranului şi facilitează vizionarea conţinutului 3D astfel încât, cu ajutorul ochelarilor polarizanţi, fiecare ochi vede doar imaginile care îi sunt dedicate.

România, o piaţă cu potenţial

Singurul dezavantaj al acestui tip de imagine este faptul că după ce urmăreşti un program în format 3D, mai mult de două-trei ore, te dor ochii. La noi, televizoarele sosesc luna aceasta şi vor fi disponibile în marile lanţuri de retail, precum Altex, Domo, Flamingo, TehnoMarket, dar se vor regăsi şi în ofertele magazinelor online, ca de exemplu eMAG.

Primul producător care a testat piaţa autohtonă şi a lansat la 8 aprilie un LCD 3D este LG Electronics. Reprezentanţii companiei sunt optimişti şi spun că vor vinde anul acesta „câteva sute de televizoare 3D". Funcţia 3D a noului televizor LG poate fi activată sau nu, astfel încât conţinutul 2D poate fi vizualizat ca şi până în prezent.

Aparat full HD

Ieri a ieşit la rampă şi Panasonic care promite, încă de acum, utilizatorilor că reproduce cu acurateţe imaginile create până acum numai pentru cinematografe. „Avem deja 16 comenzi, deşi produsele vor ajunge în magazine la începutul lui mai", arată Alexandru Mina, purtător de cuvânt Panasonic România.

Din 15 aprilie, şi Samsung va aduce în casele românilor tehnologia care i-a uimit pe cinefilii din întreaga lume atunci când au vizionat la cinematograf aventurile de pe planeta Pandora din filmul „Avatar". Interesant este faptul că televizorul coreenilor de la Samsung va putea transforma conţinut obişnuit, mai precis ultimul sezon din „Lost" sau meciul Steaua-Dinamo, în format tridimensional, doar cu ajutorul ochelarilor.

„Fiind o tehnologie nouă, este greu de estimat câte astfel de televizoare vor ajunge în casele românilor, însă vom depăşi sigur o mie de unităţi", arată Raul Filip, audio video division manager al Samsung Electronics România.

Producătorul nipon Sony va lansa televizoarele 3D în iunie. Deşi pare la prima vedere că au pierdut startul, reprezentanţii companiei spun că Sony deţine tehnologiile PlayStation şi Blu-ray, prin care poate comercializa filme şi jocuri în 3D, venind astfel nu doar cu tehnologie, ci şi cu un conţinut adaptat.

Ce putem urmări 3D anul acesta

Finala Turneului celor Şase Naţiuni, de la sfârşitul lui februarie, a fost primul eveniment sportiv transmis 3D în 40 de cinematografe din Europa. Şi iubitorii fotbalului au de ce să se bucure. În vară vor putea urmări, în direct, 25 de meciuri, în transmisie tridimensională, în cadrul Campionatului Mondial de Fotbal desfăşurat în Africa.

Avem televizoare, nu şi conţinut

Dacă universul tehnologic este disponibil de câteva zile şi românilor prin prezenţa pe piaţă a noilor LCD-uri 3D, trebuie să avem răbdare până vor fi disponibile şi DVD-urile cu conţinut adaptat.

La începutul lunii a fost lansat în Statele Unite filmul „Ice Age 3" în conţinut 3D, însă va mai dura o lună până când acesta va ajunge şi în alte ţări, inclusiv în România.

În weekendul trecut, operatorul UPC în parteneriat cu Samsung au transmis un turneu de golf din Statele Unite prin reţelele de cablu din Olanda şi Elveţia Pe pieţele externe, doar Samsung a anunţat că va primi conţinut tridimensional printr-un contract cu Dreamworks Animation.

Central European Media Enterprises (CME), care deţine în România posturile din reţeaua PRO, vrea să introducă televiziunea 3D în regiune, potrivit Bloomberg. Postul de televiziune, lansat în Europa, Sky 3D, parte a Sky Europe, este singurul care transmite meciuri în format tridimensional de la începutul lunii în curs. Postul va difuza doar cinci meciuri din prima divizie engleză, până la finalul sezonului curent peste o lună.

Operatorii locali de cablu pot transmite în format 3D

image

Cabliştii ar putea oferi programe TV în format tridimensional

În România, oficialii Romtelecom spun că televiziunea 3D ar putea deveni o realitate în rândul serviciilor de televiziune în următorii cinci ani, însă rata de adopţie a tehnologiei va depinde de condiţiile oferite de piaţă. „Este posibil ca, în România, competiţia pe piaţa serviciilor TV să ducă la efectuarea de teste 3D chiar mai repede decât ne-am fi aşteptat, poate chiar anul acesta", arată Mirek Smyk, manager Divizia TV din cadrul Romtelecom.

Oficialul nu se aşteaptă însă la o cerere semnificativă sau oferte comerciale din partea operatorilor mai devreme de câţiva ani. „Consumatorii trebuie să înţeleagă mai întâi beneficiile televiziunii high-definition (HD) şi este puţin probabil să fie dispuşi să-şi schimbe televizoarele cu ecran plat cumpărate de curând", adaugă Smyk. Reprezentanţii operatorului RCS&RDS au luat în calcul transmiterea programelor de cablu în format 3D. „În momentul în care telespectatorii români vor dori să vizioneze programele noastre TV în format tridimensional, le vom oferi această posibilitate", arată oficialii companiei.

Românii vor televiziune 3D

Şi cei de la UPC spun că există cerere pentru transmisiuni 3D în România şi dau ca exemplu faptul că, în aproape jumătate de an de la lansare, televiziunea high-definition (HD) oferită de UPC România are peste 7.000 de clienţi.

„Putem oferi deja televiziune 3D şi asta datorită investiţiilor în televiziunea digitală, singurul lucru care se va schimba este că vom upgrada media box-ul digital actual (n.r. - folosit de clienţii televiziunii digitale)", arată Cătălin Buliga, directorul tehnic al UPC România.

image
image
Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite