Fiscul pune tunurile pe companiile petroliere

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Agenţia de Administrare Fiscală va începe inspecţii generale la companiile petroliere, după ce primul raport al Fiscului arată, potrivit Mediafax, că majorările de preţ la pompă nu sunt justificate. În replică, petroliştii susţin că au practicat cele mai mici preţuri posibile, iar raportul nu reflectă situaţia reală.

Creşterea preţului la carburanţi nu se poate justifica prin povara fiscală impusă de stat prin taxele percepute companiilor petroliere, a declarat ieri premierul Emil Boc, arătând că a cerut Fiscului să facă inspecţii generale la companiile petroliere.

Citiţi şi: Petroliştii au ieftinit carburanţii. Celebrul "cent pe litru" a fost eliminat

Potrivit Mediafax, un raport al ANAF arată că preţul carburanţilor la pompă a fost majorat nejustificat pe parcursul anului 2010, fără a fi determinat de evoluţia cotaţiilor de bursă la ţiţei, cursul valutar şi taxele percepute de stat. Mai mult, inspecţiile vor verifica dacă structura cheltuielilor din bilanţ este încărcată prin costuri nejustificate, pentru reducerea profitului real.

Potrivit raportului, preţurile la pompă au crescut cu 20% anul trecut şi au existat mai multe situaţii când scumpirile au fost semnificative, iar companiile au majorat preţul cu acelaşi procent. În ceea ce priveşte cursul de schimb, analiza arată că dolarul s-a apreciat de la 2,9089 lei în ianuarie 2010 la 3,2350 în ianuarie 2011, rezultând „o creştere nesemnificativă, de natură să nu justifice creşterea de circa 20% a preţului la pompă".

Petroliştii spun că nu au văzut raportul

Contactaţi de „Adevărul", reprezentanţii companiilor petroliere au declarat că nu au fost informaţi de Guvern privind existenţa unui astfel de raport, iar informaţiile pe care agenţia de presă le-a prezentat „nu reflectă realitatea".

„Modul de interpretare a datelor rămâne la latitudinea instituţiilor statului, dar din primele concluzii apărute în presă observăm faptul că există o serie de neclarităţi care nu reflectă situaţia actuală. De exemplu, influenţa cursului valutar, în special leu/dolar, în modul de formare a preţului final este semnificativă, ţinând cont ca materia primă este importată şi plătită în dolari. La acestea, se adaugă şi influenţele macroeconomice", au spus oficialii Rompetrol.

La rândul său, Constantin Tampiza, coordonatorul strategiei de dezvoltare a Lukoil, ne-a declarat că informaţiile apărute în presă nu sunt reale. „Anul trecut, preţurile practicate de Lukoil nu au generat profit. Adaosul la preţul cu care am cumpărat carburanţii din rafinărie a fost de 5,4%, dar acest lucru nu a acoperit cheltuielile şi investiţiile", susţine el. Reprezentanţii MOL au precizat că nu comentează atâta vreme cât nu au văzut raportul Fiscului.

Influenţa taxelor şi a cotaţiilor petroliere

Oficialii Petrom au arătat că, potrivit informaţiilor puse la dispoziţie celor de la Fisc, preţul la pompă în cazul motorinei a crescut cu 24% pe parcursul anului 2010. Din această majorare, 8% se datorează influenţei taxelor (creşterea TVA la 24% a contat cel mai mult), iar restul de 16% a provenit din impactul cotaţiilor internaţionale la motorină şi din deprecierea leului în faţa dolarului.

În ceea ce priveşte benzina, scumpirea a fost de 20%. Taxele au fost vinovate pentru o creştere de 8%, iar restul de 12% este influenţa cotaţiilor benzinei şi deprecierii leului. „Nu comentăm modul în care ANAF a interpretat informaţiile oferite", au precizat reprezentanţii Petrom.

Taxele, jumătate din preţul final

Taxele plătite la bugetul de stat înseamnă 49% din tariful final la benzină şi 46% la motorină. Alţi factori care influenţează preţul la pompă sunt costurile logistice ale companiilor, cele de operare, costurile materiei prime şi cele financiare. La acestea se adaugă variaţiile cursului de schimb al dolarului şi monedei europene în raport cu leul.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite