Criza l-a făcut pe român mai rentabil

0
Publicat:
Ultima actualizare:

La fiecare leu investit de o companie într-un angajat, acesta întoarce, în medie, un profit de 1,53 lei. Rentabilitatea capitalului uman în România a depăşit-o cu 30% pe cea din statele vest-europene. Experţii spun, însă, că asta nu reflectă un nivel mai ridicat al productivităţii.

Românii sunt printre cei mai rentabili angajaţi din Europa, potrivit unui studiu al PricewaterhouseCoopers (PwC), ceea ce face ca România - cel puţin din punctul de vedere al pieţei muncii - să fie tot mai atractivă pentru investitorii străini. Cercetarea PwC arată, în esenţă, că rentabilitatea capitalului uman a crescut în România cu 19% în ultimii doi ani. Acest indicator reflectă profitul brut generat de fiecare angajat, pentru fiecare unitate monetară (euro, dolar sau leu) plătită de angajator ca remuneraţie. Astfel, fiecare salariat român aduce companiei, în medie, 5.900 de euro pe an, faţă de 5.200 de euro cât reprezintă profitul mediu anual adus de un salariat european.

Citiţi şi:

Criza a schimbat topurile pe piaţa muncii: angajaţii au învăţat ce înseamnă insecuritatea jobului

Cu 25% mai multe oferte pe piaţa muncii

Diferenţele faţă de perioada pre-recesiune sunt semnificative, în condiţiile în care, în 2008, un angajat român aducea companiei, în medie, 3.000 de euro pe an. În paralel, ponderea costului cu forţa de muncă în costurile totale ale unei firme a scăzut de la aproape 13% în 2008, la 9% în 2009. În Europa, acest indicator se plasează la peste 22%.

Puţine demisii, multe concedieri

Criza economică a dus la o stagnare a pieţei muncii, fapt evidenţiat de scăderea ratei demisiilor de la peste 18% în 2008, la numai 8% anul trecut. Companiile au căutat - în cel mai bun caz - să menţină numărul de angajaţi la nivelul dinaintea crizei. Astfel, rata angajărilor a scăzut, în 2009, cu 75% faţă de 2008. În schimb, rata concedierilor a crescut de şapte ori, ajungând la 7,3%.

Cu o rentabilitate medie a capitalului uman de 1,53, România se plasează la acelaşi nivel cu Statele Unite şi cu 30% peste cel al statelor din vestul Europei. „Totuşi, acest lucru nu trebuie înţeles drept dovada unui nivel mai ridicat de productivitate în România, fiind mai degrabă rezultatul costurilor salariale mai reduse", a explicat liderul departamentului de consultanţă fiscală al PwC România, Peter de Ruiter. Sectorul produselor industriale este elocvent din acest punct de vedere. Grav afectat de criza economică, acest domeniu a înregistrat un nivel scăzut de venituri per angajat şi o rată ridicată de disponibilizări. Companiile au fost nevoite, astfel, să reducă masiv cheltuielile cu forţa de muncă. 

Angajaţi neimplicaţi

Studiul PwC arată că recrutarea din interiorul companiei a scăzut semnificativ faţă de 2008, când se înregistra un nivel de peste 11%. Rata recrutării interne în România era, în 2009, de numai 1,3%, faţă de o medie europeană de 4,3%. „Aceasta înseamnă că organizaţiile au încercat să menţină numărul de angajaţi, reducând semnificativ numărul promovărilor sau al mişcărilor angajaţilor de pe un post pe altul", potrivit lui de Ruiter. Acesta crede că veniturile în scădere şi lipsa oportunităţilor de promovare au influenţat moralul angajaţilor, fapt evidenţiat de rata în creştere a absenteismului, de angajamentul scăzut faţă de companie şi de comportamentele neproductive în rândul angajaţilor.

Studiul cuprinde 58 de companii din patru domenii-cheie: sectorul bunurilor de larg consum, cel al serviciilor financiare, al telecomunicaţiilor şi tehnologiei şi sectorul produselor industriale. Un absenteism ridicat s-a înregistrat în rândul managerilor din bănci, de 12%, din care 83% sunt absenţe nemotivate. În acest domeniu s-au înregistrat, de altfel, cele mai multe comportamente „contraproductive". Rata absenteismului în acest domeniu este cea mai ridicată, de 7,4%. În sectorul bunurilor de larg consum se observă cea mai mică rată a veniturilor pe număr de angajaţi şi cea mai ridicată rată a fluctuaţiei de personal.

Angajaţii din IT, cei mai productivi

Sectorul Telecomunicaţii şi Tehnologie a devenit cel mai productiv şi mai sănătos sector în termeni de comportament al angajaţilor. Are cea mai ridicată rată de rentabilitate, iar salariaţii au returnat companiei 3,1 lei pentru fiecare leu investit. Sectorul a marcat şi cea mai scăzută rată a absenteismului, de numai 3,2%. Ca urmare a veniturilor ridicate, fluctuaţia de personal, mai ales de specialişti, este peste medie.

image
Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite