Cardul cu cip bagă şoferii în faliment

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Obligaţia de a dota microbuzele şi autocarele cu cititoare de carduri induce transportatorilor cheltuieli de peste 100 de milioane de euro. Guvernul îşi doreşte să limiteze evaziunea puternică din acest sector, dar şoferii susţin că nu vor face faţă acestui efort financiar.

Pentru a putea prelua pensionari şi veterani de război care beneficiază de reduceri de tarife la transportul rutier, aceştia vor primi legitimaţii de transport de tip card cu cip de memorie. Asta presupune ca, de cealaltă parte, şoferii de pe microbuzele şi autobuzele care circulă pe rute intrajudeţene sau pe distanţe mai lungi să-şi doteze maşinile cu cititoare de card.

Citiţi şi:

Transportatorii amenință cu blocarea completă a traficului în România

Societatea de transport în comun se apropie cu pași repezi de insolvență

Mai mult, aceste cititoare vor trebui să aibă capacitatea de a transmite datele online, din teren, iar pe maşini se vor mai monta şi aparate de marcat electronice, după cum a decis Guvernul în şedinţa de miercuri.

Decizia va fi atacată

Însă un asemenea sistem electronic (cititor de carduri cu transmisie online şi casă de marcat) costă între 1.000 şi 3.500 de euro, iar pe şosele circulă aproximativ 2.800 de microbuze şi autocare ce trebuie dotate astfel.

„Cheltuiala totală indusă în sectorul de transporturi prin această decizie a Guvernului este de aproximativ 120 de milioane de euro. La CFR, frauda este de zece ori mai mare, şi acolo nu se face nimic. Ce pot să vă spun acum este că ordonanţa aceasta este făcută după chipul şi asemănarea unei firme, al cărei nume îl voi anunţa mai târziu. Oricum, decizia este discriminatorie şi va fi imposibil să-şi atingă scopul, pentru că dacă azi se fac tranzacţii la negru cu acele cupoane pentru pensionari, mâine se vor face cu aceste carduri", a declarat, pentru „Adevărul", Augustin Hagiu, preşedintele Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT). El a precizat că va ataca pe toate căile juridice acest act normativ şi că s-ar putea să urmeze proteste ample şi chair acţiuni de stradă.

„Să vină şi cu subvenţii!"

Ioan Comuşi, administratorul companiei C&I - unul dintre cei mai mari operatori de transport rutier de persoane pe rute interjudeţene, spune că măsura decisă de Guvern „poate fi bună pentru combaterea evaziunii, dar achiziţia de aparatură ar trebui subvenţionată". Cât despre banii necesari...

„Noi mergem înainte şi n-avem ce face decât să sperăm să ne ajute Dumnezeu să putem face faţă şi acestei investiţii".

Mulţi şoferi cred, însă, că se va putea ocoli şi acest „hop", folosind casele de marcat ale comercianţilor din staţiile în care opresc.

"Ordonanţa aceasta este făcută după chipul şi asemănarea unei firme."
Augustin Hagiu
preşedinte FORT

Cât costă aparatura online

Un cititor de carduri obişnuit costă între 25 şi 350 de lei, însă dacă vrem ca acesta să poată transmite datele şi online - cum cere Guvernul - preţul creşte până la 2.500-3.500 de lei. Adăugăm şi casa de marcat cu care va trebui să dotăm fiecare maşină în parte. Aceasta poate costa între 500 şi 900 de lei.

Observăm, astfel, că împreună cu manopera de instalare şi service-ul necesar putem ajunge la echivalentul a peste 1.000, până la 3.000 de euro per sistem, adică pentru fiecare autovehicul trimis pe traseu.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite