Calculatoarele româneşti nu mai au succes pe piaţă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

PC-urile produse în România nu mai pot concura cu articolele ieftine din Asia. Prezentate drept o alternativă ieftină, în urmă cu trei ani, calculatoarele asamblate de români pierd teren din cauza egalizării preţurilor cu cele ale competitorilor.

În urmă cu trei ani, când piaţa IT încă înregistra creşteri de două cifre, pe piaţă autohtonă au apărut calculatoarele asamblate în România. Acestea erau mai ieftine decât mărcile tradiţionale producătoare de sisteme PC, însă şi configuraţiile lor erau din categoria entry-level.

Citiţi şi:

VIDEO Robo-colegii viitorului

Ce fel de gânduri poate citi computerul

Un exemplu este retailerul Altex, care comercializa, în 2007, două mărci proprii - Davio şi Myria (desktopuri şi laptopuri). În acel timp, marii producători distribuiau sisteme la preţuri încă destul de mari. Produsele Altex erau asamblate în România, în fabrica Complet Electro Serv din Piatra Neamţ, iar producţia ajungea la 1.500 de computere pe zi.

Competiţie asiatică

Trei ani şi o criză mai târziu, timp în care vânzările de pe piaţa IT au scăzut la jumătate, marii producători au redus din preţ, iar preţurile s-au egalizat cu cele ale laptopurilor autohtone. Rezultatul? În prezent, în lipsa unei cereri susţinute, Altex mai produce doar sisteme desktop sub brandul Myria, iar numărul de angajaţi ai fabricii a ajuns la 25-30 de persoane, de la 60. În plus, piaţa IT&C a fost invadată de produse din Asia.

„Costurile de producţie din România nu pot concura cu cele asiatice. Dar de ce nu asamblează producătorii români tot în Asia sau în ţările emergente? De exemplu, în Ucraina costurile cu forţa de muncă pot fi la jumătate faţă de România", spune Călin Rangu, managing partner E-Sourcing Know-How România şi IT Expertise Ucraina. Şi reprezentanţii Altex recunosc că, pe timp de criză, consumatorul se orientează spre produse ieftine. „Vânzările de desktopuri din primele nouă luni au totalizat 15.000 de unităţi, comparabil cu vânzările de anul trecut", arată Dan Ostahie, preşedintele Altex.

Desktopurile vândute sub brandul Myria

reprezintă 3% din totalul vânzărilor, iar în următorii trei ani ponderea acestora ar putea creşte până la 5%. În ceea ce priveşte vânzările totale din 2010, Ostahie spune că acestea ar putea stagna la nivelul de anul trecut, la 180 de milioane de euro. Şi compania autohtonă Maguay ansamblează laptopuri şi sisteme IT într-o fabrică din zona de sud a ţării. Din 2009, Maguay a început să comercializeze şi software, în condiţiile în care şi marii producători de sisteme au ieftinit echipamentele, iar preţurile Maguay nu au mai fost atât de competitive din punctul de vedere al preţului.

Furnizori pentru operatorii telecom

„Cele mai multe laptopuri - 3.000 de unităţi - au fost vândute către Vodafone, care comercializa produse Maguay sub brand propriu la pachet cu serviciul de internet", arată Eduard Pughin, directorul operaţional al companiei. El spune că, spre deosebire de produsele competitorilor, Maguay poate vinde şi sisteme configurabile. Pentru acest an, Pughin estimează că Maguay va vinde 5.000 de laptopuri şi aproximativ 12.000 de desktopuri. O parte din produse sunt vândute şi prin reţeaua Domo şi Metro. În ceea ce priveşte cifra de afaceri a companiei, oficialul spune că aceasta va fi la nivelul de anul trecut, de 12 milioane de euro.

Piaţa de PC-uri la şase luni

În 2010, piaţa de hardware locală (desktopuri, notebookuri şi accesorii) va totaliza 708 milioane de dolari, potrivit Business Monitor International.
În primele şase luni din an s-au vândut tot atâtea PC-uri ca în intervalul aprilie-iunie 2008, cel mai slab trimestru de acum doi ani, adică puţin peste 210.000 de computere. Anul trecut, cheltuielile IT au scăzut cu 19% faţă de 2008, la 1,81 miliarde de euro, arată IDC.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite