Bătălia dintre RCS&RDS şi UPC a trecut graniţa

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Principalii jucători de pe piaţa locală de cablu, RCS&RDS, cu 2,7 milioane de clienţi, şi UPC, cu 1,93 milioane de utilizatori, se luptă în cote de piaţă şi în alte ţări europene. RCS&RDS îşi menţine supremaţia în Slovacia pe segmentul televiziunii prin satelit şi mizează pe transmisiunile sportive, iar UPC a câştigat în Ungaria, pe cablu.

Dacă în România RCS&RDS se luptă cu operatorul UPC, pentru supremaţia pe sectorul de cablu şi este pe primul loc, în Ungaria, situaţia stă invers. UPC este lider de piaţă, iar liderul din ţară noastră RCS&RDS a coborât de pe locul doi pe trei, potrivit datelor Autorităţii de Reglementare a pieţei de comunicaţii din Ungaria.

Astfel, în decembrie anul trecut, din cei 2,5 milioane de clienţi de cablu, 32% din ei erau abonaţi ai UPC, 23% ai Digi (controlat de operatorul RCS&RDS) şi 21% ai T-Home (deţinut de Deutsche Telecom, care controlează 30% din operatorul OTE - acţionarul Romtelecom şi Cosmote din România).

Citiţi şi:

Tipu’ de la cablu, 10.000 de plângeri

La RCS&RDS telefonia gratuită costă

Rezilierea contractelor telecom, doar pe hârtie

La şase luni distanţă, topul celor trei operatori a suferit modificări. Liderul UPC avea 31% din cei 2,527 milioane de abonaţi. T-Home ocupa locul doi cu 24% din total. Iar în aceste condiţii, Digi a trecut pe al treilea loc, cu 23% din totalul utilizatorilor, conform datelor Autorităţii de Reglementare a pieţei de comunicaţii din Ungaria, citate de publicaţia locală Realdeal.hu.

În România, potrivit ultimelor date centralizate, RCS&RDS are 2,7 milioane de clienţi, iar UPC îl secondează cu 1,93 milioane de utilizatori, conform datelor Liberty Global, compania care deţine operatorul. Romtelecom (controlat de OTE şi indirect şi de Deutsche Telecom) ocupă locul trei pe piaţa de cablu.

Lider pe televiziunea prin satelit

Dacă în Ungaria, RCS&RDS este pe locul trei în privinţa numărului de abonaţi, în Slovacia, operatorul cu acţionariat românesc este lider de piaţă pe segmentul de televiziune prin satelit.

„În Slovacia avem două servicii, de televiziune şi de internet. Avem 50.000 de clienţi pentru televiziune prin cablu şi aproximativ 240.000 de utilizatori pentru televiziunea prin satelit", spun oficialii operatorului. În acelaşi timp, UPC are 31.200 de clienţi în Slovacia, conform datelor Liberty Global. Iar investiţia românilor de la RCS&RDS în Slovacia nu este deloc de neglijat dacă analizăm datele Ministerului Afacerilor Externe (MAE).

RCS&RDS mizează pe transmisiunile sportive

Potrivit MAE, care citează surse statistice slovace, la 30 iunie 2009, investiţiile de capital românesc în Slovacia erau de circa 2,15 milioane de dolari. Cel mai important investitor era compania Romanian Cable System (Digi TV), cu un capital investit de circa 2,1 milioane de dolari.

Cum a reuşit să atragă clienţi? Compania a cumpărat drepturile de difuzare a ligii de fotbal a Slovaciei, mişcare similară cu cea operată în România în 2008, când a cumpărat, în consorţiu cu Antena 1, drepturile de televizare a Ligii I pentru trei sezoane contra a 85 de milioane de euro, plus TVA.

În ceea ce priveşte restul ţărilor în care compania este prezentă, agenţia de rating Moody's arată că, în prezent, operatorul este lider pe piaţa televiziunii prin satelit în Cehia şi Croaţia, iar în Serbia ocupă poziţia a doua. Cu toate acestea, multe dintre cifrele legate de numărul de operatori au fost mereu un subiect tabu pentru operatorul autohton RCS&RDS, al cărui acţionar majoritar este discretul om de afaceri Zoltan Teszari.

Singurele informaţii avansate de companie sunt legate de extinderea operaţiunilor în ţări precum Ungaria (oferă televiziune prin cablu şi satelit), Cehia (televiziune prin satelit), Slovacia (televiziune prin cablu şi satelit), Croaţia (televiziune prin satelit), Serbia (televiziune prin satelit) şi Spania (telefonie).

Ce pierderi are RCS&RDS

Anul 2008 a fost anul în care operatorul a trecut pe pierdere.  Compania a afişat o scădere de 22,9 de milioane de euro, în condiţiile în care, în 2007, a obţinut un profit net de 18,5 de milioane de euro. Potrivit site-ului Ministerului de Finanţe, datoriile totale ale RCS&RDS se ridicau la 613 milioane de euro.

Care este preţul plătit pentru investiţiile masive

RCS&RDS are un istoric tulbure în obţinerea finanţărilor. În 2007, a încercat să se listeze fără succes la bursa de la Londra. A reuşit totuşi să ia un credit-record pentru o firmă românească - 500 de milioane de dolari de la Citi Bank şi ING. Analiştii spun că operatorul a continuat să investească în regiune. Preţul?

„Au încercat, în primăvară, să emită obligaţiuni în valoare de 200 de milioane de dolari pentru a-şi asigura lichidităţi. Au amânat însă emisiunea din cauza condiţiilor nefavorabile de pe pieţe", arată Valentin Miron, partener VMB Partners. Oficialii companiei confirmă şi spun că rămân interesaţi de o astfel de variantă.

Miron mai spune că particularitatea acestor emisiuni era randamentul de aproape 10%, un cost mult mai mare decât al unui credit bancar. „Operatorul nu poate lua un împrumut bancar pentru că nu mai are cu ce să garanteze (nici cu acţiuni, nici cu echipamente) pentru că deja a garantat cu ele. Singura soluţie era o emisiune de obligaţiuni pentru care nu-ţi trebuie garanţii", adaugă el.

În afară de emisiunea de obligaţiuni, compania mai încearcă să obţină bani adăugând o taxă de cinci lei pentru abonamentul de telefonie fixă, gratuit până acum. În timp ce operatorul scumpeşte abonamentele, competitorul UPC vine din urmă şi contratacă cu propriile arme - oferă telefonie gratuită abonaţilor.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite