UPDATE ANCOM: Clienţii vor putea să verifice funcţionarea optimă a serviciului de internet

0
Publicat:
Ultima actualizare:

UPDATE Autoritatea Naţională pentru Comunicaţii (ANCOM) a elaborat un proiect de decizie potrivit căruia furnizorii de internet de pe piaţa locală vor trebui să ofere clienţilor, până la 1 aprilie 2011, un model de calcul al vitezei de internet şi care să fie disponibil pe pagina de internet a fiecărui operator.

UPDATE

Până la 1 aprilie, furnizorii vor trebui să dezvolte o aplicaţie cu ajutorul căreia clienţii pot testa indicatorii tehnici ai serviciului de internet, precum viteza de transfer a datelor sau întârzierile semnalate pe perioada funcţionării conexiunii. În această situaţie se află cei 111 de furnizori de internet, care deţin o cotă de piaţă de 93%, şi care deţin peste 1.000 de conexiuni. Restul celor 998 de furnizori de internet au o cotă de piaţă de 6,3%. Cei care nu dezvoltă programe proprii vor trebui să includă în contractul cu utilizatorii şi condiţiile generale de furnizare a serviciului, precum şi date precum pagina de internet unde aceştia pot găsi informaţii.


Furnizorii de servicii de acces la internet trebuie să publice pe site-ul propriu detalii precum:


-termenul necesar pentru furnizarea accesului la internet
-termenul de remediere a deranjamentelor
-frecvenţa reclamaţiilor utilizatorului
-frecvenţa reclamaţiilor referitoare la deranjamente
-frecvenţa reclamaţiilor privind corectitudinea facturării
-termenul de soluţionare a reclamaţiilor utilizatorilor

Proiectul este supus consultării publice până la 27 octombrie.

Internet fără viteză minimă

De la începutul lui 2009 şi până în august 2010, românii au găsit peste 20 de motive de a reclama serviciile operatorilor de internet, cablu şi telefonie RCS & RDS, UPC şi Romtelecom (principalii furnizori de cablu şi internet de pe piaţa locală).

Vezi aici Care sunt principale probleme ale utilizatorilor

Avocaţii spun că, în prezent, mai sunt încă în vigoare prevederile Deciziei nr. 138/2006 emisa de catre ANCOM privind impunerea unor cerinte minimale pentru furnizarea serviciilor de comunicatii electronice destinate publicului (inclusiv serviciile de acces la internet). "Iniţiativa acestui proiect de decizie vine după ce indicatorii minimi de calitate stabilţi prin decizia în vigoare, în prezent, nu mai corespundeau cu cerinţele tehnice actuale", arată Silvia Axinescu, avocat Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen (NNDKP).

Axinescu mai spune că încălcarea obligaţiilor stabilite prin acest proiect poate fi sancţionată cu amendă de la 500 la 50.000 de lei (în baza prevederilor Legii nr. 304/2003 pentru serviciul universal şi drepturile utilizatorilor cu privire la reţelele şi serviciile de comunicaţii electronice). "În cazul în care furnizorul de servicii de internet garantează, prin contract, o anumită viteză de transfer a datelor, dar aceasta nu funcţionează mereu la fel, clienţii se pot adresa ANCOM", arată avocatul NNDKP. Cu toate aceste, ea menţionează că multe din solicitările sau reclamaţiile clienţilor pot fi rezolvate pe cale amiabilă.

Ce spun operatorii

Cristina Nicoară, directorul de relaţii publice al operatorului RCS&RDS, cel mai mare furnizor de internet de pe piaţa locală cu 1,1 milioane de abonaţi, spune că operatorul are pe site, de mai mult cinci ani, un program care măsoară viteza de transfer a internetului în reţea. Ea menţionează că viteza operatorului variază între 50 şi 100 de Mbps.

Cei de la RCS&RDS confirmă faptul că viteza poate varia, însă precizează faptul că există termeni stabiliţi prin contract care prevăd o viteză maximă şi una minimă.

Reprezentanţii Romtelecom, operator cu peste 881.000 abonaţi la internet fix şi mobil, spun că iniţiative, precum cea a ANCOM, sunt binevenite. “Dar asta în măsura în care implementarea acestora nu va presupune eforturi financiare şi operaţionale din partea furnizorilor”, arată Răzvan Ionescu, director de reglementări al companiei.  "Atragem atenţia că orice model de reglementare trebuie să asigure comparaţii relevante şi obiective între diferite tipuri de tehnologii de acces, eliminându-se riscul de distorsionare a percepţiei consumatorilor asupra capacităţii diverselor tehnologii utilizate în prezent de a asigura accesul la internet în bandă largă în condiţii optime", adaugă el.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite