Şerban Căpitan: "Ameninţarea cu bomba este pericolul unu în timpul zborului"

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Comandant al companiei Tarom, Şerban Căpitan pilotează zilnic un Airbus 318. După cinci ani de zile petrecuţi în cadrul Tarom, Şerban Căpitan spune că, indiferent de ce se poate întâmpla în aer, o ameninţare cu bomba este un pericol care cu greu poate fi gestionat de cei de la bord.

Referitor la accidentul aviatic de la Smolensk, comandantul companiei Tarom s-a limitat să spună că "ancheta este în plin proces de investigaţie". În ceea ce priveşte aterizarea pe un aeroport militar, Şerban Căpitan este de părere că trebuiesc luate "măsuri suplimentare de securitate".

Mai citiţi şi:

Şerban Căpitan: „Oricât de mult ai pilota, stresul zborului încă există”

Adevărul: După accidentul aviatic de la Smolensk s-a discutat foarte mult despre o posibilă eroare de pilotaj. Ce părere aveţi referitor la ceea ce a fost în Rusia?

Şerban Căpitan, comandant aeronavă, compania Tarom: Accidentul aviatic de la Smolensk se află în plin proces de investigaţie şi nu pot face speculaţii cu privire la cauzele acestei tragedii. Ştiu doar că s-a produs la aterizare, pe condiţii de vizibilitate scăzută, pe un aeroport militar care, de obicei, nu este atât de dotat din punct de vedere al aparaturii de ghidare pentru aterizare. Însă, concluziile raportului sunt singurele care ne vor putea lămuri asupra cauzelor reale ale tragediei. Toate scenariile ce se fac în speranţa de a descoperi „samânţa” sunt, până la urmă, doar speculaţii.

Adevărul: Dacă aţi fi într-o situaţie similară cu cea a pilotului polonez şi aţi avea de efectuat o aterizare pe un aeroport militar, ce decizie veţi lua? Mai ales dacă veţi auzi în cască o altă limbă decât cea engleză.

Şerban Căpitan: Aterizarea pe un aeroport militar trebuie pregătită la briefing, înaintea zborului, şi mi-aş fi luat măsuri suplimentare, cum ar fi minima de aterizare, distanţa de aterizare, etc. Cât despre limba vorbită de controlor, dacă această limbă este una stapânită la fel de bine şi de mine, atunci nu s-ar ivi niciun fel de probleme.

Adevărul: Cât de dificil este pentru un pilot să fie supus presiunii oficialilor unui stat, aşa cum se consideră că s-a întâmplat cu polonezul care se afla la comanda aparatului Tupolev?

Şerban Căpitan: Dificultatea intervine când apar elemente care influenţează efectuarea cursei, cum ar fi fenomene meteo, defecţiuni, însă consider că atâta timp cât nu ne abatem de la reglementările noastre de zbor, zborul va decurge normal, indiferent de pasagerii aflaţi în avion. Aceştia nu trebuie să fie un factor perturbant pentru piloţi.

Adevărul: Dumneavoastră pilotaţi un avion de tip Airbus 318. Care este diferenţa faţă de un Tupolev?

Şerban Căpitan: Eu nu am zburat cu Tupolev, dar diferenţa între cele două tipuri este evident una de generaţie. Airbus 318 este o aeronavă de ultimă generaţie, ceea ce bineînţeles nu face din Tupolev un avion prost, ci doar unul înzestrat cu o tehnologie mai puţin avansată.

Adevărul: Recent, la Sofia, un avion al companiei Wizzair a avut probleme la trenul de aterizare, iar pneurile i-au luat foc la contactul cu pista. Putea să fie un accident fatal pentru toată lumea?

Şerban Căpitan: Am auzit şi eu despre un incident la Sofia. Cauzele se investighează, dar pot fi datorate sistemului hidraulic, temperaturii ansamblului de frânare, dar nu cred că pot duce la un dezastru deoarece există proceduri specifice în astfel de cazuri, menite tocmai să prevină astfel de situaţii.

Adevărul: Care este cea mai gravă problemă care ar putea apărea în timpul zborului la bordul unui avion şi nu ar putea fi remediată?

Şerban Căpitan: Multora le poate părea ireal, o secvenţă de film, însă realitatea ne impune să fim întotdeauna conştienţi de pericolul nr. unu al unui zbor: bomba.

Adevărul: Ce părere aveţi despre norul vulcanic de cenuşă? A fost sau nu ceva inventat, aşa cum s-a tot vorbit în ultima perioadă?

Şerban Căpitan: Nu cred că a fost ceva inventat. Praful sau cenuşa vulcanică, în anumite concentraţii, poate afecta funcţionarea în bune condiţii a aeronavelor. De exemplu, motoarele pot fi grav afectate de cenuşa în concentraţii mari. Statele europene nu au făcut altceva decât să ia măsuri de singuranţă ce se impuneau în faţa unui astfel de pericol. Scenariile conspiraţioniste nu îşi au locul în aviaţie, unde totul se învârte în jurul atâtor vieţi omeneşti.

Adevărul: Cât de mult vă ajută aparatele de la bord în prevenirea unei eventuale catastrofe în interiorul avionului în timpul unui zbor?

Şerban Căpitan: Dacă ar trebui să fac o astfel de ierarhie, atunci aparatele de la bord ar ocupa cu siguranţă locul întâi.

Adevărul: Cât timp durează pregătirea unui zbor de linie?

Şerban Căpitan: Pregătirea unui zbor de linie poate dura de la o oră până la câteva zile. Depinde bineînţeles de complexitatea zborului ce poate implica calcule de performanţe, consumuri, handling etc.

Adevărul: Dacă un cititor al cotidianului Adevărul ar dori să se facă pilot, care ar fi primul sfat pe care l-aţi da?

Şerban Căpitan: Această meserie ocupă probabil un loc fruntaş în topul „Ce vrei să fii când vei fi mare?”. Cu toate acestea, sunt puţini cei care ajung să îşi şi împlinească visul. Teoretic, dorinţa se poate satisface în urma înscrierii la Şcoala Superioară de Aviaţie Civilă şi absolvirii acesteia, însă, practic, totul trebuie să vină pe un fond solid, atât fizic, cât şi psihic. Motivaţia ce părea odinioară extrem de solidă, poate dispărea într-o clipă în faţa provocărilor la care meseria de aviator te supune în mod constant.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite