George Banu, la „Cultura bate criza“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Criticul şi istoricul de teatru George Banu a deschis, aseară, seria de conferinţe „Cultura bate criza", în aula Carol I a Bibliotecii Centrale Universitare din Capitală, vorbind pe tema „Shakespeare, visul şi lumea".

Conferinţa a fost urmată de un dialog cu iniţiatorul acestui demers, Sorin Alexandrescu, profesor la Universitatea Bucureşti şi director al Centrului de Excelenţă în Studiul Imaginii (CESI), şi de o dezbatere cu publicul despre teatru și despre rolul acestuia în contextul social, uman și politic.

Citiţi şi:

Shakespeare, la Festivalul de Teatru

Actriţele Andreea Bibiri, Anca Androne şi Rodica Lazăr au citit fragmente din mai multe piese ale lui William Shakespeare, iar violoncelistul Mircea Marian a susţinut un microrecital cu muzică de Bach.

George Banu a început conferinţa într-o notă relaxată, glumind cu publicul care a umplut sala. Înainte de a ajunge la Biblioteca Centrală Universitară, criticul a trecut prin faţa Sălii Palatului, unde era programată o proiecţie a filmului „Autobiografia lui Nicolae Ceauşescu", în regia lui Andrei Ujică. „Am crezut că n-o să vină nimeni la conferinţă, pentru că o să fiu în competiţie cu Ceauşescu", a spus George Banu, care a adăugat: „Pe noi ne duceau cu forţa la Sala Palatului; acum, oamenii se duc de bunăvoie".

Criticul de teatru şi-a început monologul identificând trei tipuri de discurs, aşa cum reies din operele dramaturgului: discursul artizanal, discursul ontologic şi discursul filosofic. În opinia lui George Banu, Shakespeare era un om de teatru care cunoştea foarte bine mecanismele concrete prin care lua naştere un spectacol.

Există chiar replici ale lui Hamlet, prin intermediul cărora Shakespeare le dă sfaturi de joc actorilor. „Hamlet iubeşte teatrul, dar nu iubeşte publicul. Teatrul lui Shakespeare i se va adresa şi lui Hamlet, şi publicului", a punctat George Banu. O parte a discursului practic al lui Shakespeare se regăseşte şi într-o replică a lui Falstaff, care cere un pahar de vin pentru a se pune în „starea actorului". Shakespeare cunoştea năravurile şi tehnicile de „îmbărbătare" pe care le foloseau actorii.

Teatrul, o sumă a contradicţiilor

Discursul ontologic, care îl interesează cel mai mult pe George Banu, are în centru ideea lumii ca teatru, care se regăseşte în toate piesele lui Shakespeare. Dramaturgul britanic a jonglat întotdeauna cu metaforele reversibile, având o relaţie de iubire şi de dispreţ, de fascinaţie şi de îndoială în faţa teatrului. „Teatrul se defineşte prin complexitatea acestor contradicţii", a subliniat George Banu.

Cel de-al treilea plan în care îşi plasa Shakespeare convingerile era dimensiunea filosofică a teatrului: această artă este o experienţă a clipei, reală, dar şi onirică; teatrul e un fel de vis treaz. „Concluzia lui Prospero este că suntem toţi făcuţi din materia viselor, iar mărunta noastră viaţă e înconjurată de somn", a conchis George Banu.
George Banu este profesor de studii teatrale la Sorbonne Nouvelle, Paris III, preşedinte de onoare al Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru şi Doctor Honoris Causa al mai multor universităţi europene.

Mai multe conferinţe

Conferința „Shakespeare, visul şi lumea" este prima dintr-o serie de evenimente ce-și propune să expună publicului „oameni și idei-forță". „«Cultura bate criza» este un spaţiu al reflecţiei despre lume, despre noi înşine şi despre valori autentice; echidistant faţă de grupurile de putere, fără politizări şi vedetisme, nici acuzaţii ori victimizări inutile", susține Sorin Alexandrescu. Proiect de conferinţe publice, „Cultura bate criza" îi va invita pe cei interesaţi la întâlniri periodice cu oameni de cultură. Până la sfârşitul anului vor mai susţine conferinţe Mihai Măniuţiu, Andrei Pleşu şi Hayden White.

Revista „Dilema veche“ se numără printre partenerii media care susţin conferinţele „Cultura bate criza“.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite