Festivalul de la Sibiu, între excelenţă şi controversă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Printre cele mai bune spectacole de la Festivalul Internaţional de Teatru, încheiat duminică, se numără cele ale lui Eugenio Barba, Peter Brook, Silviu Purcărete, Mihai Măniuţiu, Alexandru Dabija şi Radu Afrim. Reprezentaţiile mai puţin „gustate“ au fost „Berlin Alexanderplatz“, montarea lui Dragoş Galgoţiu, alături de „20/20“ a Gianinei Cărbunariu.

Montările lui Eugenio Barba şi ale lui Peter Brook „Odă progresului", „Închisoarea de oase"  ale Teatrului Odin din Danemarca şi, respectiv, „Întrebări" (cu actriţa Miriam Goldschmidt de la Teatrul Burg din Viena) au fost  spectacolele de vârf din cadrul Festivalului Internaţional de Teatru (FITS), încheiat duminică, în miez de noapte, la Sibiu.

Mai citiţi şi:

Derdian şi soprana Lisy Stefanoni vor cânta la Festivalul de rock de la Castelul Bran

Purcărete trage cortina la Sibiu

Dacă festivalul a debutat în forţă, la 28 mai, cu spectacolele acestor mari regizori internaţionali, au urmat şi zile mai puţin strălucitoare, FITS revenind la un nivel al excelenţei de-abia spre final prin spectacolele lui Silviu Purcărete, Mihai Măniuţiu, Pippo Delbono, Alexandru Dabija şi Radu Afrim. 

De trei ori Purcărete

Lui Silviu Purcărete i s-au reprezentat trei spectacole, dintre care două succese din anii trecuţi ale Teatrului „Radu Stanca" din Sibiu, megaproducţiile „Faust" şi „Metamorfoze", alături de o montare a Teatrului de Comedie din Bucureşti, jucată în premieră duminică, în ultima zi de festival, „Femeia care şi-a pierdut jartierele".

VEZI AICI GALERIE FOTO

Textul lui Eugène Labiche a fost tradus şi adaptat de Silviu Purcărete, care i-a distribuit în spectacol pe  Horaţiu Mălăele, George Mihăiţă şi Mihaela Teleoacă.

„Bastonade, quiproquouri, cântecele, bătăi cu frişcă,  sunt elemente ale spectacolului pe care l-am imaginat ca pe o farsă dansantă, pe un parchet lucios pe care alunecă artişti şi mobile burgheze fantomatice", spune Silviu Purcărete.

Regizorul Mihai Măniuţiu a fost invitat la Sibiu cu „Bacantele", realizat la Istanbul, şi cu „Electra",  spectacol pus în scenă la Sibiu, în timp ce regizorul Alexandru Dabija a venit cu producţia Teatrului Odeon „Pyramus & Thisbe 4 you", iar Radu Afrim, cu „Herr Paul", regizată la Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ. Grupul Iza, care a adus-o pe Electra din Elada în Maramureş, a fost îndelung aplaudat la scenă deschisă, susţinând un adevărat recital după spectacolul lui Mihai Măniuţiu. 

Importantă în cadrul festivalului a fost şi producţia poloneză „Dumnezeul Nijinsky", de Piotr Tomaszuk. De asemenea, de un rafinament deosebit au fost spectacolele de dans ale companiei israeliane Kibbutz şi ale trupei britanice Motionhouse, care a prezentat „Stropi", cu o imagistică video-grafică extraordinară.

Aflătă sub semnul tematic al „Întrebărilor", la cea de-a XVII-a ediţie a FITS, care a avut un buget de 5.8 milioane de euro, lumea s-a bătut pentru bilete şi pentru a obţine un loc la marile spectacole. Organizatorii declară că au vândut peste 20.000 de bilete şi că, anul acesta, a fost un record de spectatori, cu o medie de 40.000 pe zi (un apogeu atingându-se sâmbătă seară, când în Piaţa Mare a concertat trupa Direcţia 5), în timp ce în ceilalţi ani au fost, zilnic, în jur de 35.000 de oameni la evenimentele din festival.

PUBLIC pe-afară

Spectacolul „Femeia care şi-a pierdut jartierele" a adunat duminică sute de oameni în faţa Halei Libra-Balanţa, mulţi rămânând pe afară, spre nemulţumirea lor, în pofida faptului că aveau cumpărate bilete.

După momente penibile, regizorul Silviu Purcărete a dat drumul la toată lumea în hală. Mare succes de casă au înregistrat numele cunoscute: Dan Puric, cu „Vis", Horaţiu Mălăele, cu „Sunt un orb", lumea îmbulzindu-se s-o vadă şi pe Maia Morgenstern în „Miss Daisy şi şoferul ei".

Vodevil

Spectacolul „Femeia care şi-a pierdut jartierele" a fost jucat pentru prima oară în Paris, la Thèâtre du Palais Royal, în februarie 1851. Silviu Purcărete spune că vodevilul lejer, cu delicioase şi inofensive obscenităţi, curge rapid şi vesel.


Reprezentaţii cu minus

Români şi unguri, în „20/20“

image

Printre punerile în scenă controversate ale Teatrului „Radu Stanca" din Sibiu se numără cele ale lui  Andriy Zholdak, „Turandot" (spectacol inclus totuşi în secţiunea patrimoniu), alături de producţiile mai noi ale teatrului: „Berlin Alexanderplatz" a lui Dragoş Galgoţiu şi „Breaking the Waves sau Viaţa binecuvântată a lui Bess" a lui Radu Alexandru-Nica.

Dacă premiera „Berlin Alexanderplatz" a iritat prin vocile disonante, „Breaking the Waves" nu a avut cursivitatea şi relevanţa scenică din filmul lui Lars von Trier, actriţa Ofelia Popii nebucurându-se de parteneri pe măsura talentului ei şi nereuşind să ţină spectacolul de una singură, în ciuda ipostazierii excepţionale a personajului Bess. În ciuda scenografiilor deosebite semnate de Dragoş Buhagiar şi, respectiv, de Andrei Both, montările au hibe.

De asemenea, pentru foarte mulţi a fost o dezamăgire spectacolul „20/ 20" al Gianinei Cărbunariu, una dintre cele mai talentate regizoare ale noii generaţii. Spectacolul studioului Yorick a trenat, din cauza unui scenariu mult prea lung, în ciuda ideei foarte bune de a prezenta cu umor necomunicarea dintre români şi maghiari, care a condus la evenimentele dramatice din martie '90 de la Târgu-Mureş.

„Este un spectacol documentat chiar la Târgu-Mureş, inspirat din istoriile unor participanţi la evenimentele respective", spune Gianina Cărbunariu.

Top zece spectacole din festival

„Electra", regia Mihai Măniuţiu

„Femeia care şi-a pierdut jartierele", regia Silviu Purcărete

„Faust", regia Silviu Purcărete

„Herr Paul", regia Radu Afrim

„Închisoarea de oase", regia Eugenio Barba

„Întrebări", regia Peter Brook

„Metamorfoze", regia Silviu Purcărete

„Odă progresului", regia Eugenio Barba

„Poveşti de iunie", regia Pippo Delbono

„Pyramus & Thisbe 4 you", regia Alexandru Dabija.

(Enumerarea spectacolelor  a fost realizată în ordine alfabetică)

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite