POVEȘTI DE CHIȘINĂU Vezi cum arătau tramvaiele de altădată și cât costă amenajarea liniilor de metrou FOTO & VIDEO

0
Publicat:
Ultima actualizare:
La începutul secolului XX, rutele de tramvai acopereau tot Chişinăul
La începutul secolului XX, rutele de tramvai acopereau tot Chişinăul

Vagoanele trase de cai crescuți în grajdurile găgăuzilor și garniturile electrice fabricate în Germania au fost primele mijloace de transport în comun ale urbei. Rutele de odinioară era populare printre oamenii simpli, studenți și bătrâni. De la gară până la Spitalul „Toma Ciorbă" ajungeai într-o oră, iar un bilet costa 30 de copeici.

Invizibil pe străzile de acum ale orașului, cunoscut doar din poveștile buneilor și uitat prin arhivele istorice, tramvaiul a fost primul mijloc de transport în comun pus vreodată în funcțiune în Chișinău. Tras de cai la pas de trap în urbea de altădată sau huruind pe ulițele modernizate cu electricitate, tramvaiul din Capitală a avut o istorie romantică.

„Primul a fost adus din Belgia. Avea o frână ca să nu treacă peste cai și un clopoțel care suna când oprea în stație", spune Kira Maximova, de 76 de ani, care a lucrat în tinerețe taxatoare de tramvai, iar acum este muzeograf la Muzeul Regiei Transport Electric din Chișinău.

image
Harta cu cele cinci linii de tramvai din vechiul Chișinău Ultimul tramvai cu cai din Chișinău

Click aici să vezi prima GALERIE FOTO!

La finele secolului al XIX-lea, țarul Alexandru I a contractat o companie belgiană pentru a amenaja infrastructura necesară pentru transportul feroviar din oraș. Această companie a construit în 1888 în Chișinău primul depou de tramvaie trase de cai, cu tot cu grajduri și clădirea administrativă, ocupată acum de muzeu. Locul vechiului depou, operat astăzi de Regia Transport Electric, se află între străzile Mitropolit Dosoftei și Columna, aproape de intersecția cu strada Mihai Viteazul.

Primul tramvai a ieșit pe traseu în 1889, pe un itinerariu cuprins între Spitalul de boli infecțioase „Toma Ciorbă" și gara feroviară. Era tras de doi sau trei cai, iar pasagerii, în mare parte oameni simpli, studenți și vârstnici, călătoreau pe niște banchete de lemn, fiind protejați împotriva intemperiilor doar de un acoperiș metalic.

Tramvaiele din Chișinăul de odinioară Tramvaiele din Chișinăul de odinioară Tramvaiele din Chișinăul de odinioară

Click aici să vezi cea de-a doua GALERIE FOTO!

„După ce a inaugurat linii de tramvai în Sankt Petersburg, țarul Alexandru I a ales Chișinăul ca următorul oraș care ar fi putut fi dotat cu asemenea mijloace de transport în comun. N-am prins tramvaiul vechi, dar știu că era tras de cai buni. Erau crescuți de găgăuzi, vestiți la acea vreme în tot imperiul rus pentru hergheliile lor. Chiar dacă orașul de astăzi este așezat pe șapte coline și acum ar putea fi amenajate linii de tramvai. Tehnologia modernă permite astfel de construcții", afirmă arhitectul Nicon Zaporojan.

CĂLĂTORII DE O ORĂ, ÎN VAGOANELE ELECTRICE


Din 1913, tramvaiul de epocă a fost înlocuit cu unul de producție germană, MAN 1914, electric. „Am lucrat ca taxatoare pe tramvai până în ‘57. Un bilet costa 30 de copeici pe vremea aceea. Apoi m-am calificat ca șofer pe troleibuz", povestește bătrâna Kira.

Un alt pasager obișnuit al tramvaiului de Belle-Epoque a fost și Glebus Sainciuc. „Îl luam de fiecare dată de aici, de pe strada Columna și mergeam cu prietenii mei până la grădina de vară din centru, lângă Ștefan cel Mare", își amintește artistul.

Citește și:

POVEȘTI DE CHIȘINĂU Lux și decadență la hotel „Suisse". Vezi GALERIILE FOTO!

POVEȘTI DE CHIȘINĂU Cum erau dotate primele spitale deschise în secolul al XIX-lea, în Capitală. Vezi GALERIA FOTO!

POVEȘTI DE CHIȘINĂU Descoperă 10 lucruri pe care nu le știai despre Izolatorul de Urmărire Penală de pe strada Bernardazzi

POVEȘTI DE CHIȘINĂU Citește 10 lucruri pe care nu le știai despre bulevardul Ștefan cel Mare din Capitală. Vezi GALERIILE FOTO!

Prin modernizarea tracțiunii de la cea animală la una electrică, garniturile de tramvai din Capitală au devenit mai confortabile și, bineînțeles, mai populare printre locuitorii de la acea vreme. Deja în 1939, în depoul de pe strada Mitropolit Dosoftei, cunoscut atunci drept Parcul de tramvaie, erau 50 de vagoane care acopereau, în total, un traseu de 11 kilometri.

De la gara feroviară până la Spitalul „Toma Ciorbă", călătorii ajungeau în aproximativ o oră. După cel de-al Doilea Război Mondial, tramvaiele au fost parțial distruse și, din cauza cheltuielilor tot mai mari de întreținere, au fost înlocuite cu troleibuze.

Click aici să vezi video:

Citește cele mai importante știri din Republica Moldova pe Adevarul.md

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite